Katarzyna Wasiutyńska, wywiad, Instytut Książki,

Katarzyna Wasiutyńska, wywiad, Instytut Książki,

Czym skorupka za młodu nasiąknie, czyli o promocji czytelnictwa nie tylko wśród najmłodszych

Udostępnij

Zapraszamy do lektury wywiadu z Katarzyną Wasiutyńską z Instytutu Książki na temat zachęcania Polaków do czytania książek. Z rozmowy dowiecie się m.in. dlaczego akcja „Mała książka – wielki człowiek” jest wyjątkowa na skalę europejską oraz jak postępują rodzice, którym zależy na przyszłości swoich dzieci.

akie są plany Instytutu Książki w zakresie promocji czytelnictwa w różnych grupach wiekowych?

Projekty skierowane do dzieci i młodzieży stanowią priorytet w działaniach Instytutu Książki.

Chcemy promować czytelnictwo „od kołyski”, dlatego w grudniu 2017 roku rozpoczęliśmy projekt bookstartowy realizowany na skalę całego kraju. Na 360 oddziałach położniczych przekazujemy młodym rodzicom miesięcznie ok. 30 000 wyprawek czytelniczych. W środku znajduje się książka (Pierwsze wiersze dla…) wraz z broszurą informującą o roli czytania w życiu dziecka. Wierzymy, że rodzic, przekonany o tym, jak ważne jest czytanie, świadom że wspomaga ono rozwój jego dziecka, będzie dbał o to, by maluch oswajał się z literaturą już od pierwszych miesięcy życia. Chcemy, aby pięknie wydana książka była dla niego najwspanialszą zabawką. Kolejnym krokiem jest nasze wyjście do przedszkolaków. W 2019 roku, po udanym tegorocznym pilotażu, chcemy, żeby także starsze dzieci – rozpoczynające edukację przedszkolną – otrzymały książki na „dobry start”. Tym razem, aby otrzymać wyprawkę, rodzic lub opiekun musi stawić się z pociechą w bibliotece. Marzy nam się, żeby nie tylko rozdawać dzieciom książki, ale przede wszystkim wyrabiać nawyk czytania, dlatego maluch otrzyma także Kartę Małego Czytelnika, na której będzie zbierać naklejki za wypożyczone lektury z dziecięcego księgozbioru. Za uzbieranie kompletu naklejek przedszkolak zostanie nagrodzony Dyplomem Małego Czytelnika. W nieco dalszej przyszłości planujemy także zaproszenie do czytelniczej przygody dzieci w wieku szkolnym. Kompleksowe objęcie projektem dzieci, począwszy od noworodków po dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, to nasz plan na kolejne lata.

A co z młodzieżą?

Przy tym wszystkim nie zapominamy oczywiście o młodzieży. Dla uczniów szkół średnich prowadzimy wraz z Krakowskim Biurem Festiwalowym i firmą Woblink projekt „Upoluj swoją książkę” realizowany w ramach ogólnopolskiej akcji Czytaj PL. Celem projektu jest promocja czytelnictwa wśród młodzieży poprzez upowszechnianie dostępu do książek w formie elektronicznej (uczniowie za pomocą mobilnej aplikacji mogą pobrać interesujące ich audiobooki i e-booki z plakatów z QR kodami rozmieszczonymi w przestrzeni szkolnej) oraz kampanię medialną wykorzystującą media społecznościowe i kanały komunikacji popularne wśród młodzieży.

Jak Instytut Książki uzasadnia potrzebę zaplanowanej i stałej edukacji w zakresie promocji czytelnictwa w Polsce? 

Wyniki badań dotyczące czytelnictwa w Polsce nie są zadawalające. Żeby je polepszyć, potrzeba zaplanowanej na lata kampanii proczytelniczej, z którą utożsamialiby się czytający i staliby się ambasadorami wśród tych, którzy nie sięgają po książki. Owe badania wielokrotnie pokazywały, że czytający dorośli to w większości osoby, którym najbliżsi w dzieciństwie czytali, i które dorastały w otoczeniu książek. To, czy nasze dziecko będzie w przyszłości czytać, zależy więc w dużym stopniu od nas. Zaczynamy zatem od rodziców, bo to im najbardziej zależy na przyszłości swoich dzieci. Chcą dla nich jak najlepiej – aby były szczęśliwie, dobrze się rozwijały i osiągnęły sukces – a udowodniono, że czytanie w tym pomaga.

W późniejszym wieku ważny wpływ mają też znajomi, którzy czytają – bardzo często to oni inspirują do sięgania po książki, podrzucają ciekawe tytuły, tworzą w danym środowisku modę na czytanie. Stawiamy na to w naszych projektach dla młodzieży – to uczniowie stają się ambasadorami czytania wśród swoich kolegów – w szkole, grupach rówieśniczych, mediach społecznościowych.

Jak Instytut Książki korzysta z doświadczeń innych krajów w tym zakresie?

Pierwszy projekt bookstartowy rozpoczął się w latach 90. w Wielkiej Brytanii. Od tego czasu na świecie zrealizowano kilkadziesiąt podobnych inicjatyw, o różnym zasięgu i skali. Przygotowując nasze działania, oczywiście „podglądaliśmy”, jak te projekty są realizowane w innych krajach, nie zapominając jednak, że każdy z nich ma nieco inną specyfikę odpowiadającą lokalnym potrzebom i możliwościom. Byliśmy m.in. na wizycie studyjnej w brytyjskiej fundacji BookTrust, by posłuchać o blisko 30-letnich doświadczeniach pioniera projektów bookstarowych i by znaleźć cenne inspiracje. Fenomen polskiego projektu bookstartowego polega na tym, że jest on realizowany w skali całego kraju oraz w pełni finansowany przez państwo.

***

Więcej o czytaniu dzieciom i kampanii "Mała książka - wielki człowiek" można znaleźć pod tym adresem.


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się