
11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog
11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog


Kiedy w 2001 roku Krystyna Meissner organizowała pierwszą edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog-Wrocław, jej celem było doprowadzenie do spotkania artystów teatru z Zachodu i ze Wschodu, konfrontacja języków, stylów, estetyk i tematów, które wyznaczały trendy w teatrze ciągle jeszcze podzielonej Europy.
Zasada festiwalu od początku była bardzo prosta: każdy dzień Dialogu to dwa dialogujące ze sobą spektakle, które łączy temat, estetyka, kierunek inscenizacyjnych eksperymentów etc. Początkowo pary te składały się z jednego spektaklu polskiego i jednego zagranicznego, z czasem kwestia „pochodzenia” straciła na znaczeniu na rzecz tematów i problemów poruszanych w spektaklach. Konfrontacja teatrów z różnych części Europy i świata Dialog przekształciła się w opowieść o najważniejszych problemach współczesności z perspektywy artystów pochodzących z różnych kultur i różnych tradycji teatralnych.
Dialog-Wrocław od początku był zatem nie tylko miejscem prezentacji spektakli teatralnych, ale przede wszystkim przestrzenią wolnej wymiany poglądów i dyskusji na tematy związane ze współczesnością. Artyści i intelektualiści zapraszani do udziału w festiwalu, wychodząc od spektakli teatralnych próbowali odpowiadać na podstawowe z perspektywy naszej koegzystencji społecznej pytania: kim jesteśmy? dokąd zmierzamy? czego się boimy? czemu powinniśmy się przeciwstawiać? Festiwal konsekwentnie promował artystów poszukujących, którzy w swoich, często awangardowych i wywrotowych spektaklach udowadniali żywotność teatru jako dziedziny sztuki, zaś dotykając trudnych, często bolesnych zagadnień, zwracali uwagę na to, że teatr jest ważnym elementem debaty publicznej.
Dzięki Festiwalowi Dialog-Wrocław do Polski trafili, często po raz pierwszy, najwybitniejsi twórcy światowego teatru, m.in. Christoph Marthaler, Oskaras Korsunovas, Robert Wilson, Antônio Araújo, Árpád Schilling, Luk Perceval, Alvis Hermanis, René Pollesch, Simon McBurney, Johan Simons, Andreas Kriegenburg, William Kentdrige, Rabih Mroué, Ivo van Hove, Dmitrij Krymov, Romeo Castellucci, Emma Dante, Oliver Frljić, Alain Platel, Susanne Kennedy, Brett Bailey. Na festiwalu swoje spektakle prezentowali najważniejsi twórcy polskiego teatru, m.in. Krystian Lupa, Krzysztof Warlikowski, Grzegorz Jarzyna, Jerzy Grzegorzewski, Jan Klata, Grzegorz Bral, Paweł Miśkiewicz, Michał Zadara, Barbara Wysocka, Radosław Rychcik. Wszyscy ci artyści tworzą teatr nie tylko oryginalny formalnie, ale również – a może przede wszystkim – taki, który sprawia, że jest on ważną dla widzów przestrzenią spotkania i konfrontacji.
Od początku swojego istnienia festiwal ulegał znaczącym zmianom, tak jak zmieniały się realia społeczne i polityczne w Europie i na świecie. Starał się jednak trzymać rękę na pulsie tych zmian, próbując poprzez teatr i w teatrze znaleźć odpowiedź na pytanie, w jakim świecie żyjemy i co może nas czekać w niedalekiej przyszłości. Niezmiennie najważniejszym zadaniem festiwalu jest tworzenie warunków do spotkania i konfrontowania się z teatrem, który jest czymś zdecydowanie więcej niż tylko doznaniem estetycznym.
Dialog–Wrocław to festiwal autorski. Po dwóch dekadach kierowania festiwalem Krystyna Meissner jako swego następcę wskazała Mirosława Kocura. Nowa edycja Festiwalu Dialog–Wrocław, kontynuując wizje Krystyny Meissner, zmienia nieco formułę. Kocur, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, proponuje rozpocząć festiwal od wykładu wybitnego uczonego, by wskazać na przenikanie się współczesnej sztuki i nauki, a także ujawnić nieoczywiste i niebanalne konteksty znakomitych spektakli, prezentowanych w trakcie festiwalu. Zaprosił też wybitnych naukowców do medytacji nad rolą nowych technologii w tworzeniu artystycznych symulacji. Spotkanie z teatrem trwa.
12 październik a- niedziela
Biblioteka Uniwersytecka | 15:00
TAO Dance Theater
Choreografia: Tao Ye
Opera Wrocławska | 18:00
Nowy Teatr
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Huang Yi Studio+
Choreografia: Huang Yi
Impart Centrum | 20:00
13 października
poniedziałek
Wrocławski Teatr Pantomimy
Reżyseria: Małgorzata Wdowik
TAO Dance Theater
Choreografia: Tao Ye
Nowy Teatr
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Peeping Tom
Reżyseria: Gabriela Carrizo we współpracy z Raphaëlle Latini
Choreografia: Huang Yi
14 października
wtorek
Wrocławski Teatr Pantomimy
Reżyseria: Małgorzata Wdowik
Nowy Teatr
Reżyseria: Krzysztof Warlikowski
Peeping Tom
Reżyseria: Gabriela Carrizo we współpracy z Raphaëlle Latini
15 października
środa
Ryoichi Kurokawa
Reżyseria: Ryoichi Kurokawa
Théâtre de la Massue – Compagnie Ézéquiel Garcia-Romeu
Reżyseria: Ézéquiel Garcia-Romeu
Teatr Muzyczny Capitol
Reżyseria: Marcin Wierzchowski
Théâtre de la Massue – Compagnie Ézéquiel Garcia-Romeu
Reżyseria: Ézéquiel Garcia-Romeu
16 października
czwartek
Ryoichi Kurokawa
Reżyseria: Ryoichi Kurokawa
Théâtre de la Massue – Compagnie Ézéquiel Garcia-Romeu
Reżyseria: Ézéquiel Garcia-Romeu
Narodowy Stary Teatr
Reżyseria: Luk Perceval
héâtre de la Massue – Compagnie Ézéquiel Garcia-Romeu
Reżyseria: Ézéquiel Garcia-Romeu
7 października
piątek
Reżyseria: Ushio Amagatsu
Narodowy Stary Teatr
SEKS, HAJS I GŁÓD, kronika rodzinna według Emila Zoli

Reżyseria: Luk Perceval
Nowy Teatr
Kofman. Podwójne wiązanie
Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Machine & Art NOW Ltd.
Ostrożnie! Człowiek w środku
Dyrektor artystyczny: Leung Kei-Cheuk (GayBird)
18 października
sobota
Sankai Juku – Ushio Amagatsu / 山海塾
TOTEM – pustka i wysokość
Reżyseria: Ushio Amagatsu
Narodowy Stary Teatr
SEKS, HAJS I GŁÓD, kronika rodzinna według Emila Zoli

Reżyseria: Luk Perceval
Machine & Art NOW Ltd.
Ostrożnie! Człowiek w środku
Dyrektor artystyczny: Leung Kei-Cheuk (GayBird)
Nowy Teatr
Kofman. Podwójne wiązanie
Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Ważne informacje dotyczące biletów:
Szczegółowy program dostępny jest na stronie dialogfestival.pl
Start sprzedaży biletów 9.09 godzina 12:00 stacjonarnie w kasie Impart Centrum oraz online na dialogvestival.pl oraz strefakultury.pl
Bilety w cenach od 80 do 200 zł
źródło:https://dialogfestival.pl