"365 Dni" bije rekordy oglądalności i czytelnictwa

"365 Dni" bije rekordy oglądalności i czytelnictwa

"365 Dni" bije rekordy oglądalności i czytelnictwa

Udostępnij

Z jednej strony ekranizacja powieści erotycznej, z drugiej dramatyczne losy kobiet z historią Auschwitz w tle. Książki dla dzieci, lektury i dwie wiadomości z targów, jedna dobra, druga już mniej. O tym, jakie książki kupowaliśmy w lutym.

Autorem komentarza jest Renek Mendruń, Konsultant z Nielsen BookScan Polska

- Zestawienie top20 Nielsen BookScan Polska za kolejne cztery tygodnie roku (26 stycznia-24 lutego) to miks ze świeżo zekranizowanych książek Blanki Lipińskiej i Andrzeja Sapkowskiego, świetnych nowości i lektur szkolnych. Warto zwrócić uwagę na losy kobiet przedstawione na tle dramatycznych zdarzeń, tak prawdziwe, jak i wymyślone (dominuje tematyka Auschwitz). Olga Tokarczuk przechodzi z pierwszej dwudziestki do drugiej, a rynek czeka na nową książkę noblistki zapowiedzianą na 2020 rok.

Zestawienia top20 otwiera trylogia Blanki Lipińskiej. Filmowa wersja powieści „365 dni” weszła na ekrany 7 lutego bijąc rekordy oglądalności w 2020 roku i – co dość oczywiste – tydzień po premierze był najlepszy także dla sprzedaży książek. Całe podium dla polskiej powieści erotycznej.

Następnie mamy cztery nowości ze stycznia 2020 roku, jest tu powieść biograficzna Magdy Knedler, thiller prawniczy Remigiusza Mroza, powieść inspirowana faktami Heater Morris oraz thiller Harlana Cobena. Poza tym w top 20 Wiedźmin i więcej thillera (Lee Child, Alicja Sinicka), i więcej powieści obyczajowych (Kristin Hannah, Jojo Moyes).

Wspomniane opowieści o dramatycznych losach kobiet to w większości książki z kategorii Fiction, gdzie mamy różny poziom historycznej wiarygodności („Położna z Auschwitz”, „Podróż Cilki”, „Tatuażysta z Auschwitz” „Płatna miłość w Auschwitz”). Natomiast dwie książki są umieszczone w kategorii Non-fiction i opowiadają historie prawdziwe, pierwsza – Elisabeth Revol – o zejściu z Nanga Parbat. Ale szczególne wrażenie robi obecność w zestawieniu „Dymów nad Birkenau” Seweryny Szmaglewskiej, książki wydanej w 1945 roku i uznawanej za jedno z najwybitniejszych literackich naocznych świadectw obozowej rzeczywistości. To jest książka porażająca i bardzo dobrze, że szeroka publiczność docenia ten tytuł.

Odnotujmy też dwie książki w kategorii Dla dzieci i młodzieży: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek zilustrowane przez Daniela de Latoura oraz „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika. Czy są to hity, bo są to lektury szkolne, czy są to lektury, bo są to hity? Czy to możliwe, że te dwa zjawiska idą ze sobą w parze? Chciałoby się więcej takich.

Dodajmy na koniec dwie wiadomości ze świata książki dla dzieci. Zła: czarujące międzynarodowe targi książki dziecięcej w Bolonii zostały przełożone. Dobra: gdzieś na granicy światów nasi górą, Iwona Chmielewska autorka oraz ilustratorka z Torunia (w barwach Korei Południowej) zdobywa prestiżową nagrodę BolognaRagazziAward 2020 (w kategorii New Horizons). Pucio (superbohater z książek „logopedycznych”) uwielbiany przez młodych rodziców przechodzi reinkarnację i w postaci gry planszowej zdobywa nagrodę główną na międzynarodowych targach Kids Time w Kielcach. Książki promieniują nie tylko w stronę ekranizacji.

NIELSEN BOOKSCAN POLSKA

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 300 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).

Dodatkowo Nielsen w  Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale „marketowym” (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z kanału marketowego nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

Kontakt:

Barbara Tokarz

Marketing & Communications Manager w Nielsen Polska

tel.: 885 580 551, e - mail: barbara.tokarz@nielsen.com


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się