70 milionów straty i likwidacja kiosków RUCH – co dalej z legendarną marką?
RUCH S.A., ikona polskiego kolportażu prasy, zamknęła 2023 rok z prawie 70 milionami złotych straty netto, pomimo poprawy wyniku w porównaniu do roku ubiegłego. Firma, która przez lata budowała swoją pozycję jako lider rynku dystrybucji, zmaga się z poważnymi wyzwaniami.
Wraz z końcem 2024 roku popularne przed laty kioski RUCH przestaną istnieć. Część z nich nadal będzie działać, ale już pod innym szyldem. Według informacji prasowych Orlen, na odkupienie kiosków zdecydowało się 40 ajentów. Po nowym roku będą oni prowadzić te punkty na własną rękę, bez wsparcia franczyzodawcy. Na koniec 2023 r. RUCH SA zatrudniał blisko 400 osób.
Blisko 70 mln zł straty spółki RUCH
W 2023 r. spółka RUCH S.A. osiągnęła stratę netto w wysokości 69,6 mln zł przy poprawie wyniku w stosunku do roku poprzedniego o 16,5 mln zł. Strata wynika przede wszystkim z faktu, że spółka nadal była w trakcie restrukturyzacji i z jednej strony prowadzi działalność na trudnym rynku kolportażu prasy, który od lat jest nierentownym segmentem, a z drugiej rozwija działalność w segmencie detalicznym i usług kurierskich, co wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Rynek detaliczny, jak i KEP jest wysoce konkurencyjny.
Wartość sumy bilansowej RUCH S.A. na dzień 31 grudnia 2023 r. wyniosła 211,18 mln zł. Poziom kapitału własnego spadł o 88,5 mln zł i na koniec 2023 roku wyniósł -163,6 mln zł. Ujemny kapitał własny jest przede wszystkim wynikiem ponoszonych przez spółkę strat w latach poprzednich.