Biblioteka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie zaliczona do bibliotek naukowych
Decyzją wicepremiera Glińskiego Biblioteka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego w Warszawie została wpisana na listę bibliotek naukowych działających w Polsce.
Wicepremier i minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. dr hab. Piotr Gliński po zapoznaniu się z wnioskiem Biblioteki Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz opinią Krajowej Rady Bibliotecznej, której przewodniczy Dyrektor Biblioteki Narodowej dr Tomasz Makowski, wpisał Bibliotekę FINA na listę bibliotek naukowych działających w Polsce.
"Wpisanie Biblioteki Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego na listę naukowych bibliotek jest dla nas nobilitacją. Pracowaliśmy na to wiele lat, wzbogacając nasze zasoby. Są one naprawdę i niepowtarzalne. Przyjeżdżają do nas badacze i historycy z całej Polski, a także zagraniczni naukowcy, którzy zajmują się polskim kinem. Często są oryginalne, unikalne rękopisy, która stanowią ważne źródło dla badaczy i pozwalają odkrywać nieznane karty w historii polskiego kina. Mamy także duży zasób materiałów i książek o filmach z całego świata. Naszymi czytelnikami są badacze. lecz zapraszamy także wszystkich pasjonatów kina" - powiedział PAP kierownik Biblioteki Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego Adam Wyżyński.
Biblioteka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego jest wyspecjalizowana w zakresie zbiorów o tematyce filmowej i audiowizualnej. Posiada największy w Polsce zasób publikacji o tej tematyce, zawierający ponad 30 tysięcy książek i około 1000 tytułów czasopism polskich i zagranicznych oraz wycinki prasowe dotyczące filmów, osób i zagadnień filmowych. Jest jedynym miejscem w kraju, gdzie archiwizowane są i udostępniane materiały dokumentacyjne związane z polską kinematografią: materiały literackie, w tym scenariusze, nowele filmowe, scenopisy, listy montażowe i dialogowe, projekty scenograficzne, programy filmowe, partytury muzyczne, nagrody oraz inne dokumenty związane z produkcją i dystrybucją filmów.
Ponadto w zbiorach znajduje się 185 tys. zdjęć prezentowanych w Fototece, zbiór sześciu tys. plakatów filmowych oraz liczne archiwalia, m.in. protokoły z posiedzeń Komisji Kolaudacyjnych i Komisji Ocen Scenariuszy z okresu PRL.
"W naszych zbiorach znajdują się m.in. oryginalne scenariusze z odręcznymi poprawkami scenarzystów lub reżyserów. Niezwykle interesującą lekturą są także stenogramy z posiedzeń komisji kolaudacyjnych, które w latach PRL oceniały każdy zrealizowany w Polsce film fabularny. Pokazują one jak w PRL cenzurowano filmy pod kątem treści głównie politycznych, ale także i obyczajowych. Pokazują one kino od drugiej i zwykle nieznanej strony. Dziś odkrywamy jak polskie kino było cenzurowane, uwikłane w sprawy polityczne. Mimo to filmowcom udawało się przemycać mniej oficjalne treści, pokazywać absurdy PRL, omijając cenzurę" - wyjaśnia Wyżyński, podkreślając, że w bibliotece Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego można znaleźć materiały o niemal każdym polskim filmie od lat 20. XX wieku do 2007 r.
Zbiory specjalne Biblioteki Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego obejmują rękopisy, egzemplarze archiwalne oraz druki rzadkie. Biblioteka FINA ma również dostęp do baz danych, w tym do bazy bibliograficznej Międzynarodowej Federacji Archiwów Filmowych FIAF. Biblioteka prowadzi działalność badawczą w zakresie historii polskiego filmu, w szczególności opracowując krytycznie materiały źródłowe ze swoich zbiorów.
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA) to instytucja kultury, która została powołana 1 czerwca 2017 roku w wyniku połączenia Filmoteki Narodowej i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Jej misją statutową jest digitalizacja, gromadzenie, restaurowanie i udostępnianie, a także promocja polskiego dziedzictwa audiowizualnego oraz upowszechnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej. FINA jest też koproducentem nowych materiałów audiowizualnych (filmów, audycji radiowych i telewizyjnych oraz wydawnictw filmowych i muzycznych. (PAP)
autor: Maciej Replewicz
mr/ dki
źródło: https://dzieje.pl