Bruno Schulz i Drohobycz bohaterami wystawy w Galerii Willa
Ekslibrisy Bruno Schulza, unikatowe druki bibliofilskie, pamiątki związane z Drohobyczem i łódzkie schulziana będzie można oglądać na wystawie, która zostanie dziś otwarta w secesyjnych wnętrzach Galerii Willa w Łodzi.
Dla kuratora wystawy "Zainstalowani na wieczność – Bruno Schulz i Drohobycz (epizod łódzki)" Zbigniewa Milczarka, który jest jednocześnie właścicielem sporej części prezentowanej kolekcji schulzianów, pretekstem do przygotowania ekspozycji była przypadająca w tym roku setna rocznica powstania ekslibrisu wykonanego przez Schulza dla Stanisława Weingartena – najlepszego przyjaciela artysty, wspólnika jego przedsięwzięć odkrywczych i konesera sztuki. Ekslibris, któremu znawca twórczości Schulza pisarz Jerzy Ficowski nadał tytuł "Teatrum życia i śmierci", a także wiele innych pamiątek i publikacji związanych z Drohobyczem i autorem "Sklepów cynamonowych" będzie można od dziś oglądać w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi – Galeria Willa; wernisaż zaplanowano na godz. 18.
Jak zapowiadają organizatorzy, koncepcja wystawy opiera się na trzech kręgach tematycznych: "W mieście marzeń", "Dziwny poeta Bruno Schulz", "Łódzkie schulziana". Prezentowane obiekty pochodzą m.in. ze zbiorów Zbigniewa Milczarka, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi i Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Na parterze Willi wyeksponowana będzie ikonografia Drohobycza – w tym graficzne portrety miasta od połowy XIX wieku do 2007 roku, mapy, plany, najstarsze pocztówki i zdjęcia z okresu obejmującego lata życia Schulza, przewodniki oraz zostanie przywołana twórczość dwóch wybitnych artystów drohobyckich: Maurycego Gottlieba i Efraima M. Liliena. Piętro będzie poświęcone biografii i twórczości Schulza. Znajdą się tam m.in. ekslibrisy wykonane dla Weingartena, nieznane zdjęcia Schulza, czasopiśmiennicze i książkowe pierwodruki jego twórczości literackiej wraz z autorskimi ilustracjami, pierwodruki książek bliskich Schulzowi pisarzy (Debory Vogel, Witolda Gombrowicza, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kazimierza Truchanowskiego), recenzje "Sklepów cynamonowych" i "Sanatorium pod Klepsydrą", unikatowe druki bibliofilskie z opowiadaniami autora "Ptaków", plakaty z wystaw i festiwali schulzowskich, reprodukcje "Xięgi bałwochwalczej" i rysunków oraz atelier Schulza.
Autorska wystawa Milczarka powstała kilka lat temu i była już wcześniej prezentowana m.in. w Tomaszowie Mazowieckim, Płocku, Warszawie, Mikołowie i Gdańsku. Ekspozycja, która zostanie otwarta w Galerii Willa, została wzbogacona o motywy łódzkie. Znawcy biografii Schulza twierdzą, że artysta odwiedził Łódź przynajmniej raz – w 1938 roku przed wyjazdem do Paryża. Wspominała o tym Ficowskiemu Maria Chazen, wybitna pianistka i przyjaciółka autora "Xięgi bałwochwalczej", która mówiła nawet o kilku jego wizytach m.in. w jej mieszkaniu przy al. Kościuszki 48. Według jej relacji na Schulzu przytłaczające wrażenie wywarł wówczas wysoki fabryczny komin. Wśród łódzkich kontekstów biografii i twórczości Schulza znajdą się m.in. druki bibliofilskie opublikowane w Łodzi, odwołania do wystaw i spektakli schulzowskich, plan Łodzi z miejscami związanymi z Schulzem, prace łódzkich artystów inspirowane jego twórczością. Wystawę wzbogacą też prezentacje multimedialne: "Tryptyk drohobycki" Konrada Kierebińskiego – zapowiedź albumu poświęconego Drohobyczowi, montaż zdjęciowy "Willa Landaua", wywiady z Alfredem Schreyerem i Joanną Kulmową. Ekspozycja w Galerii Willa będzie dostępna dla zwiedzających do 6 października. (PAP)