Co i jak najchętniej czytają Polacy w dobie technologii cyfrowej

Co i jak najchętniej czytają Polacy w dobie technologii cyfrowej

Co i jak najchętniej czytają Polacy – sprawdzamy z okazji Targów Książki

Udostępnij

W dniach 18-21 maja br. Stadion Narodowy w Warszawie stanie się miejscem spotkań miłośników literatury, autorów i wydawców. Tematyka tegorocznych targów będzie obejmować m.in.: literaturę piękną, beletrystykę, literaturę dla dzieci i młodzieży oraz fantastykę. Co i jak najchętniej czytają Polacy w dobie technologii cyfrowej w kontekście zbliżających się targów książki, sprawdziła firma Virtualo.

Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Virtualo, czołowego dystrybutora treści cyfrowych w Polsce, zrealizował badanie dotyczące preferencji i zwyczajów czytelniczych. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie. O opinie zapytano ponad 1000 respondentów, aby sprawdzić czy rosnąca mobilność Polaków i coraz większy zasięg technologii ma znaczący wpływ na e-czytelnictwo.

Jak pokazały wyniki badania, w Polsce rośnie grupa czytelników chętnie korzystających z nowoczesnych form czytania. Nabywcami książek cyfrowych w naszym kraju są głównie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys. Według nich największymi zaletami ebooków i audiobooków jest brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygoda użytkowania (20%).

Korzystanie z ebooków nie oznacza jednak zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych, co potwierdza obserwację ekspertów rynku książki. Najważniejszym czynnikiem nie jest format lecz treść książki, co oznacza że książki drukowane i elektroniczne mogą współistnieć. Obie formy czytelnictwa często uzupełniają się, gdyż korzystanie z różnych form książek, jak podkreślali respondenci badania, zależy od sytuacji. 

Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Jak pokazało badanie „Zwyczaje polskich użytkowników ebooków i audiobooków”, 36% obecnych czytelników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych. Dla 30% Polaków motywacją do wypróbowania ebooków są ich atrakcyjne ceny, a dla 29% dobrym momentem na rozpoczęcie korzystania z e-książek jest wyjazd w dłuższą podróż. Rozpoczęcie czytania książek elektronicznych jest także powiązane z zainteresowaniem nowinkami technologicznymi - 28% wskazań.

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania Virtualo, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań), korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).

Popularnymi urządzeniami umożliwiającymi odczytywanie ebooków są czytniki, które dzięki swojej niewielkiej wadze oraz wymiarom, są idealnym towarzyszem podróży. Najbardziej popularnym czytnikiem jest Kindle - wybiera go ⅔ osób lubiących książki w wersji elektronicznej. Na drugim miejscu znajduje się PocketBook - czyta na nim 11% ankietowanych, a z inkBooka korzysta 7% z nich. Wybór danej marki czytnika najczęściej nie jest zależny od osoby, która z niego korzysta - 39% czytelników ebooków otrzymała go w prezencie. Wśród osób, które same nabywają czytnik, co trzeci Polak argumentuje wybór czytnika dobrą marką, a 27% przy zakupie korzysta z polecenia znajomych.

Polacy kupują coraz więcej ebooków, coraz chętniej sięgają również po audiobooki. Rosnąca popularność e-książek wynika z kilku przyczyn. Przede wszystkim książki elektroniczne są wygodniejsze w podróży czy podczas codziennego korzystania z transportu. Polacy stali się bardziej mobilni, a wraz z upowszechnieniem się laptopów, tabletów i smartfonów, ebooki i audiobooki stały się łatwo dostępne. Poza tym na ogół książki w wersji cyfrowej są tańsze od książek papierowych – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Książki elektronicznej cieszą się rosnącą sympatią Polaków. Mimo iż czytelnikom brakuje w obcowaniu z ebookami dotyku papieru i zapachu książki drukowanej, to boom na książki elektroniczne w Polsce trwa. Do korzystania z ebooków i audiobooków skłania czytelników przede wszystkim wygoda w korzystaniu i mobilność lektury, ale również moda na czytanie w nowoczesnej formie.

*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.

Załączniki

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się