Co i jak najchętniej czytają Polacy – sprawdzamy z okazji Targów Książki
W dniach 18-21 maja br. Stadion Narodowy w Warszawie stanie się miejscem spotkań miłośników literatury, autorów i wydawców. Tematyka tegorocznych targów będzie obejmować m.in.: literaturę piękną, beletrystykę, literaturę dla dzieci i młodzieży oraz fantastykę. Co i jak najchętniej czytają Polacy w dobie technologii cyfrowej w kontekście zbliżających się targów książki, sprawdziła firma Virtualo.
Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie Virtualo, czołowego dystrybutora treści cyfrowych w Polsce, zrealizował badanie dotyczące preferencji i zwyczajów czytelniczych. Respondentami były wyłącznie osoby, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytały co najmniej 3 książki w dowolnej formie. O opinie zapytano ponad 1000 respondentów, aby sprawdzić czy rosnąca mobilność Polaków i coraz większy zasięg technologii ma znaczący wpływ na e-czytelnictwo.
Jak pokazały wyniki badania, w Polsce rośnie grupa czytelników chętnie korzystających z nowoczesnych form czytania. Nabywcami książek cyfrowych w naszym kraju są głównie młodzi ludzie w przedziale wiekowym 25 – 34 lat (34%) oraz osoby w wieku 15 – 24 lat (32%), posiadający wykształcenie wyższe (55%) oraz średnie (31%), mieszkańcy dużych miast powyżej 500 tys. Według nich największymi zaletami ebooków i audiobooków jest brak konieczności noszenia ciężkich, papierowych książek (43%), szybki dostęp do własnej, wirtualnej biblioteki (32%) oraz wygoda użytkowania (20%).
Korzystanie z ebooków nie oznacza jednak zaprzestania korzystania z książek tradycyjnych, co potwierdza obserwację ekspertów rynku książki. Najważniejszym czynnikiem nie jest format lecz treść książki, co oznacza że książki drukowane i elektroniczne mogą współistnieć. Obie formy czytelnictwa często uzupełniają się, gdyż korzystanie z różnych form książek, jak podkreślali respondenci badania, zależy od sytuacji.
Ważną rolę w korzystaniu z ebooków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Jak pokazało badanie „Zwyczaje polskich użytkowników ebooków i audiobooków”, 36% obecnych czytelników ebooków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych. Dla 30% Polaków motywacją do wypróbowania ebooków są ich atrakcyjne ceny, a dla 29% dobrym momentem na rozpoczęcie korzystania z e-książek jest wyjazd w dłuższą podróż. Rozpoczęcie czytania książek elektronicznych jest także powiązane z zainteresowaniem nowinkami technologicznymi - 28% wskazań.
Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania Virtualo, 55% użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40% korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55%), samodzielne kupowanie (43% wskazań), korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32%).
Popularnymi urządzeniami umożliwiającymi odczytywanie ebooków są czytniki, które dzięki swojej niewielkiej wadze oraz wymiarom, są idealnym towarzyszem podróży. Najbardziej popularnym czytnikiem jest Kindle - wybiera go ⅔ osób lubiących książki w wersji elektronicznej. Na drugim miejscu znajduje się PocketBook - czyta na nim 11% ankietowanych, a z inkBooka korzysta 7% z nich. Wybór danej marki czytnika najczęściej nie jest zależny od osoby, która z niego korzysta - 39% czytelników ebooków otrzymała go w prezencie. Wśród osób, które same nabywają czytnik, co trzeci Polak argumentuje wybór czytnika dobrą marką, a 27% przy zakupie korzysta z polecenia znajomych.
Polacy kupują coraz więcej ebooków, coraz chętniej sięgają również po audiobooki. Rosnąca popularność e-książek wynika z kilku przyczyn. Przede wszystkim książki elektroniczne są wygodniejsze w podróży czy podczas codziennego korzystania z transportu. Polacy stali się bardziej mobilni, a wraz z upowszechnieniem się laptopów, tabletów i smartfonów, ebooki i audiobooki stały się łatwo dostępne. Poza tym na ogół książki w wersji cyfrowej są tańsze od książek papierowych – komentuje Martyna Bednarczyk z Virtualo.
Książki elektronicznej cieszą się rosnącą sympatią Polaków. Mimo iż czytelnikom brakuje w obcowaniu z ebookami dotyku papieru i zapachu książki drukowanej, to boom na książki elektroniczne w Polsce trwa. Do korzystania z ebooków i audiobooków skłania czytelników przede wszystkim wygoda w korzystaniu i mobilność lektury, ale również moda na czytanie w nowoczesnej formie.
*Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.
Załączniki