Co Polacy kupują na Święta

Co Polacy kupują na Święta

Co Polacy kupują na Święta

Udostępnij

Szał świątecznych zakupów trwa, przez sklepy przewijają się tłumy odwiedzających, a platformy internetowe obsługują rekordowe ilości zamówień. Grudzień co roku stanowi intensywny okres przygotowań do Świąt zarówno dla klientów, którzy wybierają się na zakupy gwiazdkowych prezentów, jak i samych sieci handlowych, które muszą dostosować możliwości operacyjne do zwiększonego zainteresowania konsumentów.

Już od drugiej połowy listopada Polacy polują na gwiazdkowe prezenty dla bliskich. Co znajduje się w czołówce wybieranych przez nich produktów?

Ponad 1 500 zł - tyle średnio Polacy wydadzą na tegoroczne zakupy świąteczne. To wciąż mniej niż średnia wartość dla pozostałych krajów Europy (ok. 1980 zł), jednak odsetek ten z roku na rok rośnie. Do najbardziej popularnych kategorii w tym zakresie należą prezenty, na które Polacy są skłonni przeznaczyć 36% swojego budżetu. Dalej wymieniane są artykuły spożywcze (34%), podróże (21%) i spotkania towarzyskie (4%)*.

Na pozytywne nastroje zakupowe w okresie przedświątecznym wpływ mają przede wszystkim różnorodne akcje promocyjne, co szczególnie widoczne jest przy okazji Black Friday, który cieszy się wzmożoną aktywnością klientów. Potwierdzają to dane platformy sprzedażowej Empik.com, która w szczytowych momentach tego dnia obsługiwała nawet 5 000 zamówień na godzinę, a przez cały listopad zanotowała ponad 98 mln odsłon strony internetowej (wg Gemius).
Na 1. miejscu najczęściej wybieranych prezentów w okresie przedświątecznym znajdują się zabawki - przede wszystkim klocki LEGO i gry planszowe. Dalej plasują się książki, w tym bestsellery Olgi Tokarczuk, które w tym roku znajdą się pod wieloma choinkami w polskich domach. Do najbardziej popularnych kategorii asortymentowych należą także perfumy i elektronika, które obok książek, zabawek i kosmetyków dostępne są w sprzedaży na platformie Empik.com. W czołówce najczęściej wyszukiwanych produktów znajdują się zarówno produkty brylujące w czołówce od wielu lat, jak i tegoroczne premiery.

- Do najczęściej wyszukiwanych produktów na naszej stronie internetowej należą m.in. klocki LEGO, gry planszowe, wśród których od lat królują Scrabble czy Monopoly, ale także gry multimedialne - The Sims 4 oraz Fifa 2020 to absolutne bestsellery. Nie brakuje też inspiracji prezentowych związanych z ulubionymi tytułami serii książek i bajek - Harry Potter, Wiedźmin czy Kraina Lodu to hity tej zimy. Wśród książek prym wiedzie zarówno twórczość noblistki Olgi Tokarczuk, jak i bestsellerowe powieści Remigiusza Mroza. Popularnością cieszą się też książki dla dzieci, m.in. serie “Pucio” czy “Magiczne drzewo”, a także poradniki o rozwoju osobistym, wśród których najpopularniejszym tytułem jest “Jak mniej myśleć” autorstwa Christel Petitcollin. W czołówce najpopularniejszych twórców muzycznych znajdują się Dawid Podsiadło i Taco Hemingway. Klienci chętnie sięgają także po inne kategorie, m.in. perfumy, zegarki, konsole, smartfony i smartwatche. Do najbardziej popularnych marek należą Xiaomi, oferujące nie tylko telefony, ale także opaski sportowe czy powerbanki, cieszące się niebywałą popularnością słuchawki JBL oraz perfumy Calvin Klein i Hugo Boss - mówi Damian Sękala, dyrektor departamentu marketingu internetowego w Empiku.
Wobec szerokiego wyboru zarówno stacjonarnych punktów sprzedaży, jak i sklepów internetowych, kluczem do zdobycia serca klienta przez sieci handlowe są wygoda i szybkość realizacji zamówień oraz dostaw. Dzięki gwarancji dostawy przed Świętami, możliwości wyboru spośród wielu punktów odbioru i szerokiemu asortymentowi produktów, klienci mogą w szybkim czasie zakupić prezenty dla całej rodziny - zarówno z kategorii książkowych czy filmowych, jak i kosmetycznych, wyposażenia wnętrz, elektroniki, AGD czy zabawek i akcesoriów dla dzieci.

- Stale usprawniamy proces obsługi zamówień w naszym sklepie. Dzięki usłudze Empik Premium klienci mogą cieszyć się setkami produktów w obniżonych cenach oraz bezpłatną dostawą za pośrednictwem kuriera i do punktów odbioru, których dostępnych jest już 5 651 w całej Polsce. Na zamówienia złożone do 19 grudnia gwarantujemy dostawę przed Świętami, a do dyspozycji klientów jest infolinia czynna całodobowo przez 7 dni w tygodniu. Stale zwiększamy powierzchnię salonów, tak aby były odpowiednio przystosowane do obsługi zamówień online. Dużą popularnością cieszy się także usługa tzw. Click & Collect, w ramach której klienci mogą zarezerwować produkt za pośrednictwem strony internetowej lub aplikacji i odebrać go w najbliższym salonie Empik już po 2 godzinach od zamówienia - dodaje Sękala.
Na wybór sposobu i miejsca dokonywania zakupów przez klientów wpływ mają także nowinki technologiczne*. Polacy coraz chętniej korzystają ze spektrum możliwości, jakie daje rozwój nowoczesnych technologii w handlu. Coraz chętniej decydują się na zakupy poprzez urządzenia mobilne i aplikacje - stanowią one już 70% całego ruchu na platformie Empik.com. W samym listopadzie aplikacja Empik zarejestrowała ponad milion użytkowników (wg Gemius). Wskaźniki te pozwalają przewidywać, że w grudniu tego roku platforma zanotuje o 20% więcej wizyt w porównaniu do poprzedniego.

Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się