
Book Illustaration Competition
Conrad w ilustracjach polskiej artystki


Brytyjski House of Illustrations oraz wydawnictwo The Folio Society od 2011 r. organizują konkurs dla ilustratorów książek – Book Illustaration Competition. Co roku inny utwór literacki zostaje wskazany do opracowania graficznego.
W czwartej edycji konkursu, którego organizatorzy za cel stawiają sobie odkrywanie i promowanie nowych talentów wśród ilustratorów, inspiracją było opowiadanie Josepha Conrada „Jądro ciemności”. W ścisłym gronie finalistów znalazła się polska graficzka Magdalena Szymaniec, która tak skomentowała dla Instytutu Książki swoje prace i swój udział w konkursie:
Conrad jest trudym pisarzem, a czytanie „Jądra ciemności" w oryginale, pamiętając o polskim pochodzeniu autora, było szczególnym doświadczeniem. Zawiłość i symbolika jego angielszczyzny, powiązana z konstrukcją języka polskiego, była dla mnie bardzo inspirująca. Sama opuściłam Polskę w wieku 17 lat i od tamtej pory posługuję się językiem angielskim na co dzień.
Praca konkursowa była dla mnie łączeniem symboli, zatrzymaniem nad poszczególnymi zdaniami i próbą dotarcia do sedna moralnych nauk bez wysnuwania zbędnych wniosków. Chciałam, żeby ilustracje intrygowały, żeby zachęcały czytelnika do zadumy, stawiając więcej pytań niż odpowiedzi. Wybrałam trzy sceny i użyłam trzech różnych kolorów, żeby po pierwsze nakreślić atmosferę fragmentu, a potem przedstawić ją jako niemal niedokończony szkic.
Okładkę uważam za najciekawszą. W założeniu miała być najprostsza w formie, a jednak chciałam zawrzeć w niej wiele uczuć i znaczeń naraz: śmierć, strach, zaślepienie, egzotyczność Afryki, niemoralność handlu kością słoniową i niewolnictwa.
Praca nad tymi ilustracjami była niesamowitym wyzwaniem, przerażającym snem każdego ilustratora - oddać cześć takiej książce, nie spłycając jej znaczenia. Mam nadzieję, że udało mi się zatrzymać wzrok czytelnika chociaż na chwilę i skłonić do refleksji. Resztę powierzam mistrzowi Conradowi.
Ilustracje Magdaleny Szymaniec można obejrzeć na stronie: magdalenaszymaniec.com
Zachęcamy też do zapoznania się z pracami innych finalistów konkursu: http://www.houseofillustration.org.uk/news/latest-news/shortlist-announced-for-the-book-illustration-competition-2014/category/competitions