Czytaj PL w liczbach
52 tysiące darmowych e-booków i audiobooków wypożyczono w ramach największej w Polsce akcji promującej czytelnictwo – „Czytaj PL”. Wirtualne książki trafiły nawet w odległe zakątki globu, m.in. na Antypody. Kampania „Czytaj PL” nie zwalnia tempa – ruszył internetowy serwis literacki CzytajPL.pl. Czytający, łączmy się!
Dzięki akcji „Czytaj PL” aż 52 tysiące razy wypożyczono darmowe e-booki oraz audiobooki. Akcja cieszyła się olbrzymią popularnością, a informacja o niej dotarła za pośrednictwem mediów tradycyjnych i mediów społecznościowych do kilku milionów Polaków. 10 dni po starcie akcji, w odpowiedzi na liczne prośby organizatorzy akcji Czytaj PL udostępnili w sieci kody do ściągnięcia 12 e-bestsellerów i zachęcili do ich rozpowszechniania wszystkich internautów. Dzięki temu kody znalazły się m.in. w szkołach, biurowcach, na parkingach, ścianie w sklepie odzieżowym, witrynie w cukierni, bramie do Puszczy Białowieskiej, warsztacie samochodowym, czy… w windzie w wieżowcu („stara i często się zacina, więc jest dużo czasu na lekturę”), a akcja rozszerzyła swój zasięg z 16 do ponad 130 miast. Z darmowych e-booków oraz audiobooków korzystano także za granicą. Zanotowano wypożyczenia m.in. w Australii, Austrii, Estonii czy Francji. Ponad 3 tysiące osób skorzystało też z możliwości wysłania zaproszenia do akcji znajomym, dzięki czemu nie musieli oni skanować kodów QR, żeby skorzystać z akcji.
Cieszymy się, że udało nam się zaangażować do tej spektakularnej akcji tak wielu Polaków. Udowodniliśmy tym samym, iż stosując nowe technologie, można z literaturą skutecznie dotrzeć do dziesiątek tysięcy czytelników – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora „Czytaj PL”.
Kampania „Czytaj PL” miała jeszcze jeden ważny aspekt: zaangażowała kilkudziesięciu pracodawców, którzy w swoich ofertach rekrutacyjnych wskazali, iż czytanie się opłaca. Po rozpoczęciu akcji „Pracodawca Przyjazny Czytającym” dołączały do niej kolejne marki z własnymi pomysłami na promowanie czytelnictwa wśród swoich pracowników.
W tym roku ruszył też internetowy serwis Czytaj PL. Ma on nie tylko inspirować do czytania, ale przede wszystkim, pisać o inicjatywach ludzi promujących czytelnictwo w Polsce. Codziennie w sieci ukazują się setki newsów, recenzji, felietonów z rynku książkowego. Ich twórcy promują czytelnictwo na bardzo wysokim poziomie, ale wartościowe artykuły, podcasty i vlogi znikają w powszechnym szumie informacyjnym. Autorzy serwisu chcą zwrócić należną im uwagę i umożliwić dostęp do nich swoim odbiorcom.
Jesteśmy pewni, że dzięki temu uda nam się stale podnosić poziom czytelnictwa. Chcemy, by akcja „Czytaj PL” trwała cały rok. Promowanie nowoczesnego, czytelniczego stylu życia to nasz cel numer jeden – mówi Paweł Polański z Woblink.com.
Serwis „Czytaj PL” jest dostępny pod adresem www.czytajpl.pl oraz w aplikacji Woblink na Androida i iOSa.
Organizatorzy:
Krakowskie Biuro Festiwalowe jako operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO oraz Platforma Woblink.com
Wydawcy: Audioteka, Filia, Galeria Książki, Karakter, Media Rodzina, Prószyński i S-ka, Sound Tropez, Wydawnictwo Literackie, Klub Świata Komiksu, Wydawnictwo Otwarte, Znak, Czarna Owca
Miasta partnerskie: Częstochowa, Gdańsk, Katowice, Poznań, Toruń, Wrocław
Pozostałe miasta biorące udział w akcji: Warszawa, Łódź, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Białystok, Lublin, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin
Pracodawcy Przyjaźni Czytającym: Agora, Ansta, Answear.com, CBRE, El Padre, Freshmail, Hand Made, Idea Bank, Interia.pl, IT Integro, JWA, Medicine, MJCC, My Works, Perfecta, Picodi, Pro Civitas, Public PR, Salesmanago, Shoplo, Twojemeble.pl, Walraven i Wawel.
Koncepcję kreatywną działań promocyjnych opracował Marcin Sikorski. Projekty graficzne opracował Piotr Cebo, stronę www zaprojektowała i wykonała Eliza Luty.
Partnerzy: Instytut Książki
Patronat medialny: Lubimy Czytać, Kawerna, Niestatystyczny.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury