Warsztaty "Rethinking Book Retail" – nowoczesny e-handel w niezależnych księgarniach

Warsztaty "Rethinking Book Retail" – nowoczesny e-handel w niezależnych księgarniach

Federacja Europejskich Wydawców: Warsztaty "Rethinking Book Retail" – nowoczesny e-handel w niezależnych księgarniach

Udostępnij

14 września FEP wzięła udział w warsztacie z cyklu ReBoot Book organizowanym przez Ruediger Wischenbart Consulting. Tym razem warsztaty były poświęcone redefinicji detalicznej sprzedaży książek.

Pierwsza sesja dotyczyła "Wprowadzeniu nowoczesnego handlu elektronicznego do niezależnych księgarń". Andy Hunter, założyciel i prezes Bookshop.org, oraz Jane Friedman, odpowiedzialna za strategię sprzedaży i doradczyni autorów i wydawców debatowali nad tą kwestią, bazując na projekcie Bookshop.org, który zakłada swoiste połączenie e-księgarni z księgarzami niezależnymi.

Pan Hunter przedstawił swoją strategię wspierania niezależnych księgarzy w starciu z Amazonem, opartą na koncepcji prostoty użytkowania strony z perspektywy klienta. Hunter zauważył, że potrzeba stworzenia alternatywy dla giganta e-commerce jest bardziej nagląca niż kiedykolwiek, biorąc pod uwagę tempo wzrostu udziału Amazona w sprzedaży książek w USA (przewiduje się, że w ciągu kilku lat osiągnie on 80%).

Hunter podkreślił, że jest bardzo zadowolony z wyników sprzedażowych z Bookshop.org, ale mierzy znacznie wyżej. Zaprezentował również garść statystyk, które miały sprowadzać się do wniosku, że Bookshop.org nie stanowi realnego zagrożenia dla niezależnych księgarń.

Następnie omówiono, w jaki sposób książki i księgarnie pojawiają się na Tik-Toku, szybko rozwijającej się platformie mediów społecznościowych, będącej swoistym fenomenem. Pokazano przykłady z całego świata dla modelu sprzedaży tej platformy . Przede wszystkim jest to świetny kanał do prowadzenia marketingu bezpośredniego, z możliwością uzyskania informacji zwrotnej w łatwy sposób. Tik-Tok pozwala na precyzyjne dostosowanie przekazu do różnych odbiorców, na budowanie marki oraz zrzeszanie społeczności wokół niej.

Na koniec odbyła się dyskusja przy okrągłym stole na temat "Zmiany pozycjonowania regionalnych sieci księgarskich i sprzedaż książek poza utartymi szlakami. Modele, doświadczenia i nowe podejścia w perspektywie międzynarodowej", w której udział wzięli Hernán Rosso - opowiedział o tym, jak wraz z Big Sur (www.big-sur.net) stworzył nowatorską społeczność cyfrową wokół książek, wydawnictw i wydawców, sprzedawców i czytelników w Argentynie i Chile; Serban Radu, który przekształcił rumuńską sieć księgarni Cărturești w uznany na całym świecie wzór do naśladowania ze względu na ich poczucie wspólnoty z klientami i niesienie wsparcia dla pisarzy oraz Arsenii Gavritskov, który stworzył wysokiej klasy identyfikację wizualną dla Instagramowej kampanii zlokalizowanej w Petersburgu księgarni „Podpisnyye Izdaniya”.

 

Konferencja nt. wyników badania "Digital News & eBook"

W dniu 24 września FEP wzięła udział w konferencji zorganizowanej przez Obserwatorium Innowacji Cyfrowych działające przy Politechnice w Mediolanie, koncentrującej się na prezentacji wyników badań przeprowadzonych przez Obserwatorium konsumpcji cyfrowych mediów i e-booków.

Dyrektor Digital Content Observatory przedstawił przegląd wyników badań, obrazujących jak rośnie globalny rynek treści cyfrowych, napędzany przez pandemię. Dane ujawniają zarówno wzrost powszechności urządzeń podłączonych do sieci, jak i wzrost czasu spędzonego na korzystaniu z urządzeń. Wzrasta również konsumpcja treści cyfrowych, wypierając jednocześnie na wielu rynkach media tradycyjne. Za czynniki, które mają przyczynić się do jeszcze większego transferu do świata cyfrowego uznano gry i transmisje na żywo.

We Włoszech zaobserwowano podobne tendencje: więcej urządzeń (w 2021 roku 30% respondentów posiada czytnik e-booków, w porównaniu do 25% w 2020 roku), rosnąca konsumpcja cyfrowa, mimo łagodzenia obostrzeń pandemicznych (e-booki, audiobooki, a nawet książki drukowane odnotowały duży wzrost sprzedaży we Włoszech w porównaniu z okresem sprzed pandemii) i rosnący rynek (rośnie także przychody z reklamy po kryzysie w 2020 r.). Głównymi obszarami pracy dla operatorów medialnych są modele biznesowe, strategie, produkcja wartościowych treści, walka z nielegalnym rozpowszechnianiem utworów, omnichannel, customer experience i personalizacja. Włoski rynek treści cyfrowych rozwija się we wszystkich swoich segmentach, przy czym lwią część stanowią gry, a rozrywka wideo plasuje się na drugim miejscu.

Konsumpcja wiadomości cyfrowych i e-booki stanowią stosunkowo niewielką część całkowitych wydatków, zwłaszcza, że e-booki mierzą się z preferencją książek drukowanych. Reklama pozostaje głównym źródłem przychodów wydawnictw cyfrowych, ale tylko w części newsowej - jej rola w świecie e-booków jest absolutnie marginalna.

Kolejna prezentacja dostarczyła danych od strony konsumenckiej, przedstawiając wyniki ankiety przeprowadzonej wśród internautów we Włoszech, przeprowadzonej wiosną 2021 roku. Badanie wykazało, że 32% internautów użytkowników internetu konsumuje e-booki lub podobne treści narracyjne, przy czym młodsze pokolenia wykazują większą skłonność do konsumpcji cyfrowej (40% w przypadku millenialsów). Użytkownicy, w zdecydowanej większości, mają dostęp do e-booków i audiobooków w języku włoskim (odpowiednio 72% i 66%). 10% internautów płaci za dostęp do e-booków. Główne czynniki decydujące o wyborze platformy z dostępem do treści cyfrowych to cena, łatwość obsługi oraz jakość i zakres oferowanych treści.

W dalszej części wydarzenia odbyła się sesja poświęcona nowościom cyfrowym, a następnie sesja poświęcona e-bookom. Ta ostatnia rozpoczęła się od przeglądu światowego rynku e-booków, który wydaje się być podbudowany przez pandemię po czasie stagnacji. Trend spadkowy powrócił po złagodzeniu obostrzeń pandemicznych. Jeśli chodzi o wydatki na e-booki we Włoszech, dane ujawniły umiarkowany wzrost w 2019 roku, a następnie silny wzrost w 2020 roku (+35%), najprawdopodobniej spowodowany ograniczeniami w zakresie mobilności i kanałów offline, a następnie także w związku ze wzrostem sprzedaży książek drukowanych. Czytelnicy e-booków wskazali wygodę i dostępność jako główny powód wyboru e-booków (64%), a następnie cenę (37%) i zrównoważony rozwój (30%). Czytają głównie w domu, wieczorem - ale znaczna część z nich czyta również w środkach transportu publicznego.

Analiza wskazała na stagnację rynku, ale z możliwościami rozwoju, związanymi z nowymi rynkami i modelami biznesowymi, a także potencjałem wzbogaconych i interaktywnych treści. Należy wziąć pod uwagę ewentualną konkurencję ze strony audiobooków.

Wpływ trendów technologicznych będzie prawdopodobnie znaczący, na przykład AI, Blockchain i technologia ochrony i dostępności treści. Badanie wykazało, że 22 proc. Internautów we Włoszech słucha audiobooków, z czego 8 proc. jest gotowych za nie zapłacić.

Głównymi powodami korzystania z audiobooków jest możliwość słuchania ich w „tle” oraz fakt, że jest to czynność wykonywana „poza ekranem”, więc bardziej relaksująca.

Sesję (i konferencję) zamknęła debata na temat roli bibliotek cyfrowych. Z kluczowym przesłaniem, że we Włoszech zjawisko e-wypożyczania jest dość ograniczone. Rynek co prawda został pobudzony przez pandemię, ale społeczeństwo ma niewielką świadomość potencjału tej usługi.

Włoski rynek e-bibliotek ma dwóch głównych dostawców: MLOL (Media Library OnLine) i Indaco. W 2020 r. liczba próśb o e-wypożyczenie wzrosła o ok. 100-150%. Zidentyfikowane czynniki i tendencje wpływają na zwiększenie oferty bibliotecznej, ewolucję modeli wypożyczania i relacji z wydawcami oraz poszerzenie roli bibliotek.


Sporządziła: Patrycja Blindow

 

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się