Festiwal Opowiadania w Muzeum Pana Tadeusza - adaptacje filmowe

Festiwal Opowiadania w Muzeum Pana Tadeusza - adaptacje filmowe

Festiwal Opowiadania w Muzeum Pana Tadeusza - adaptacje filmowe

Udostępnij

Po raz kolejny część wydarzeń Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania odbywa się w Muzeum Pana Tadeusza. W tym roku Organizatorzy ponownie zapraszają do kina Popiół i Diament na przegląd adaptacji filmowych. W programie także czytanie „Dyptyku warszawskiego” przez Janusza Rudnickiego oraz rozmowa pt. „Przepływy rzeczywistości”.

Przegląd adaptacji filmowych

 

W dniach 5–7 października (godz. 18.00) zapraszamy na wieczory filmowe, składające się z dwóch pokazów – krótkiego i długiego metrażu.

Po każdym z pokazów odbędzie się rozmowa kuratorki, Adriany Prodeus, z zaproszonym gościem.

  • wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, wejściówki na filmy do odbioru w kasach muzeum.

     

  • Przegląd adaptacji filmowych 16. Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania

 

Śmiertelne rude włosy i czerwony habit. Wieczór Daniela Defoe i Margaret Atwood

5.10.2020 (poniedziałek), godz. 18.0

Perukarz

1999, 15 min.
reż. Steffen Schöffler

Nominowana do Oscara animacja lalkowa jest adaptacją „Dziennika roku zarazy” Daniela Defoe. To relacja z epidemii dżumy, która nawiedziła Londyn w latach 1665-66. Przebieg zdarzeń relacjonuje w swoim dzienniku perukarz, zamknięty w mieszkaniu. Jego głos podkłada Kenneth Brannagh. 15-minutowy film realizowano 6 lat, w dekoracjach zbudowanych ściśle według archiwów. Długie ujęcia rozświetla prawdziwy ogień.

Opowieść podręcznej

1990, 110 min.
reż. Volker Schlöndorf

Pierwsza ekranowa wersja powieści Margaret Atwood według scenariusza Harolda Pintera. Film przepełniony duchem i estetyką lat 90. Apokaliptyczny lęk końca wieku i duch feminizmu trzeciej fali zyskały skrótową, metaforyczną formę. Muzykę napisał Ryūichi Sakamoto, laureat Oscara za „Ostatniego cesarza”. Zagrali Natasha Richardson, Faye Dunaway i Robert Duvall. Warto porównać z popularnym serialem z 2017.


 Wirujący kapelusz i łóżko po zmarłej. Wieczór Mordecaia Richtera i Flannery O,Connor

6.10.2020 (wtorek), godz. 18.00

Ulica

1976, 10 min.
reż. Caroline Leaf

Nominowana do Oscara animacja malowana na szkle jest adaptacją „Ulicy” Mordecaia Richlera. To gawęda o starości i śmierci z perspektywy dziecka, które czeka na własny pokój. Akcja toczy się upalnym latem, gdy rodzina nie wyjeżdża z miasta, tylko zostaje w domu, czekając, aż umrze babcia. Richler, pisarz z Montrealu i Caroline Leaf, malarka z Seattle tworzą swoją ulicę Nalewki, na których widzimy liczną, żydowską rodzinę i ukazane z czarnym humorem obrzędy pogrzebowe.

Po pokazie odbędzie się rozmowa Adriany Prodeus z Janem Pelczarem.

 

Mądrość krwi

1979, 100 min.
reż. John Huston

Przewrotna opowieść z amerykańskiego Południa, gdzie młody weteran wojenny ogłasza się prorokiem nowego kościoła. Zrealizowana z pasją adaptacja powieści Flannery O’Connor jest uważana za najlepszą w dorobku Johna Hustona, który specjalizował się w ekranizacjach literatury („Moby Dick”, „Noc iguany”, „Pod wulkanem”). Nieprzewidywalna akcji i niecodzienny humor cechują ten oryginalny świat ślepców, wyznawców i handlarzy wiarą.


Rajskie ptaki i Szekspir w psychiatryku. Wieczór Gabrieli Mistral i Kate Grenville.

 Czas aniołów

1987, 10 min.
reż. Faith Hubbley

Laureatka Literackiej Nagrody Nobla z 1945 Gabriela Mistral to chilijska poetka, bajarka i edukatorka, której „Anioł Stróż” posłużył za kanwę scenariusza. Zekranizowała go nowojorska artystka animacji, wykorzystując wzory pochodzące ze sztuki rdzennej ludności obu Ameryk. Pieczołowicie komponując obrazy malarskie, dba o społeczne zaangażowanie. Odpowiada na pytanie, co by było, gdyby z realizmu magicznego została sama magia.

Historia Liliany

1996, 90 min.
reż. Jerzy Domaradzki

Historia ekscentrycznej kobiety, która nie godzi się na mieszczańskie konwenanse i ląduje w psychiatryku, a gdy zyskuje wolność, zarabia na ulicach Sydney, recytując Szekspira. Napisała ją jedna z najpopularniejszych australijskich pisarek Kate Grenville jako część trylogii o trudach emancypacji kobiet w początkach XX wieku. Sfilmował Jerzy Domaradzki („Piąta pora roku”, „Wielki bieg”, „Planeta krawiec”). A zagrała Toni Colette tuż po debiucie w „Weselu Muriel”. „Wielki bieg”, „Planeta krawiec”). A zagrała Toni Colette tuż po debiucie w „Weselu Muriel”

Po pokazie odbędzie się rozmowa Adriany Prodeus z Anitą Wincencjusz-Patyną.

"Dyptyk warszawski”

Janusz Rudnicki przeczyta premierowe, niepublikowane wcześniej teksty.

„To jest o tym, jak to wsiadam do autobusu i wieszam się na pętlach czasu. O mamie jest, która mi powtarzała, że człowiek paznokci ma tyle, ile jest przykazań. I o woźnej, która mądrzejsza od nauczycieli była. I o ojcu, który na dworcu krzyczał „powtórz, k***o!”. I o debilnym tekście naszego hymnu, i o tym, że ludzie są jak zupy i o śmierci takiego jednego polskiego psa”.

8.10.2020, godz. 18.00

  • wejściówki do odbioru w kasach Muzeum Pana Tadeusza

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się