Jak dobrze wydać milion złotych. Konkurs Biedronki "Piórko" wspiera czytelnictwo w Polsce
Milion złotych – tyle sieć Biedronka przeznaczyła łącznie przez pięć edycji na nagrody w konkursie na książkę dla dzieci „Piórko”. Dzisiaj jury ogłosiło, że laureatką tegorocznej edycji w kategorii Ilustracje jest 26-letnia warszawianka Julia Hanke. Za zwycięstwo otrzyma ona 100 tys. zł, a książka z jej grafikami w listopadzie trafi do sklepów sieci w całym kraju.
Królewicz jest blondynem, Kot ma czarny frak, a Troll jest bladoniebieski i ma poszarpane spodnie. Właśnie tak Julia Hanke wyobraża sobie bohaterów opowiadania „O królewiczu, który się odważył” autorstwa Katarzyny Wierzbickiej, laureatki kategorii tekst tegorocznej edycji „Piórka”. Jurorzy docenili tę wizję i to, że ilustracje artystki znakomicie oddają humorystyczny nastrój zwycięskiej historii.
– Prace pani Julii ujęły jurorów nie tylko tym, że są lekkie i radosne, ale także artystycznym kunsztem. To starannie przemyślane, bardzo pomysłowe grafiki. Wierzymy, że mali czytelnicy opowieści „O królewiczu, który się odważył” będą nimi zafascynowani, a książka dzięki nim nabierze dodatkowego uroku – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska, która w jury reprezentuje organizatora „Piórka”, czyli sieć Biedronka.
Komplementy ze strony jurorów są znaczące także dlatego, że Julia Hanke to debiutantka, co jest konkursowym wymogiem. Od początku bowiem „Piórko” przeznaczone jest dla tych pisarzy i ilustratorów, którzy nie mają żadnego wydawniczego dorobku.
Foto: Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych w Jeronimo Martins Polska S.A. i przedstawiciel organizatora w Kapitułach Nagrody, Julia Hanke, laureatka „Piórka 2019” w kategorii Ilustracje, Bohdan Butenko, juror, rysownik
150 tysięcy małych czytelników
Jak zachęcać dzieci do czytania? W 2015 roku sieć Biedronka znalazła odpowiedź i zorganizowała konkurs na książkę dla dzieci w wieku 4-10 lat. W dwóch etapach jurorzy wybierają twórcę najlepszego tekstu i ilustracji, które odzwierciedlają treść bajki. Nagroda: 100 tys. zł dla laureatów-debiutantów obu etapów oraz wydana w kilkudziesięciotysięcznym nakładzie książka, która trafia na sklepowe półki Biedronki w listopadzie. Efekt: tysiące zgłoszeń. Tylko w tym roku w drugim etapu konkursu zarejestrowało się ponad 6 tysięcy osób. Jurorzy oceniali 1159 prac, które były zgodne z regulaminem konkursu. Wpływ na czytelnictwo? Niebagatelny, bo książki wydane w ramach wszystkich dotychczasowych edycji Piórka trafiły do ponad 150 tys. młodych odbiorców.
Siedmioletni konsultant
Zwyciężczyni drugiego etapu tegorocznego konkursu to absolwentka architektury krajobrazu w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ma 26 lat i do tej pory grafiką zajmowała się głównie w wydaniu biznesowym, przygotowując ilustracje do animacji dla firm. O konkursie dowiedziała się przypadkowo, stojąc przy kasie w osiedlowej Biedronce. Tam zobaczyła plakat informujący o naborze prac. W roli konsultanta wystąpił jej siedmioletni siostrzeniec Franio, który po obejrzeniu ilustracji do opowiadania o dzielnym Królewiczu oświadczył, że grafiki na pewno przypadną dzieciom do gustu.
Więcej informacji o konkursie znajduje się na stronie: www.piorko.biedronka.pl