Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Konferencja prasowa ZAiKS-u - O finansach rozmawiamy z kulturą

Udostępnij

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS chroni prawa do 50 mln utworów polskich i zagranicznych, dzieląc rocznie od 300 do 400 mln zł. Przybywa regularnie utworów zgłaszanych pod ochronę - w 2016 roku ich liczba przekroczyła 450 tys. (o 33 tys. więcej niż w roku 2015). Coraz więcej twórców młodego pokolenia zgłasza się do Stowarzyszenia, by chroniło ich utwory.

2 czerwca br. ZAiKS zaprezentował doroczny raport finansowy za rok 2016. Konferencja prasowa została poprowadzona przez dyrektora generalnego Krzysztofa Lewandowskiego, dyrektora finansowego i zastępcę dyrektora generalnego Piotra Wąsatego oraz kompozytora i członka Prezydium Zarządu Stowarzyszenia, Miłosza Bembinowa.

Krzysztof Lewandowski przypomniał krótko statutowe zadania ZAiKS-u: Stowarzyszenie zrzesza twórców w celu ochrony praw autorskich, działa na rzecz rozwoju twórczości, prowadzi działalność socjalną. Z ekranu wtórowała mu znana wokalistka jazzowa Urszula Dudziak: „Wynagrodzeniem twórcy są tantiemy. Wypłaca je ZAiKS. Sprawnie, regularnie - robi dobrą robotę”.

Miłosz Bembinow podkreślił, że tantiemy dla artystów to gwarancja kontynuacji tworzenia, a bez organizacji zbiorowego zarządzania twórcy nie mają szans na rynku. „Dokładność z jaką ustala się wynagrodzenia i dystrybuuje je twórcom plasuje ZAiKS w czołówce organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ) na świecie” - mówił Bembinow, podkreślając, że ZAiKS nie wartościuje utworów, chroniąc prawa zarówno tych, którzy tworzą muzykę poważną, jak i tych tworzących szeroko rozumiana muzykę rozrywkową.

ZAiKS od kilku lat znajduje się w pierwszej dwudziestce z 233 OZZ na świecie; w oparciu o 130 umów o wzajemnej reprezentacji chroni prawa do 50 mln utworów polskich i zagranicznych, dzieląc rocznie od 300 do 400 mln zł. Przybywa regularnie utworów zgłaszanych pod ochronę - w 2016 roku ich liczba przekroczyła 450 tys. (o 33 tys. więcej niż w roku 2015). „Tak wysokie inkaso jest wynikiem realizacji 73 tys. umów licencyjnych, a także prowadzenia prawie 3 tys. procesów w minionym roku” podkreślił Lewandowski.

Dyrektor finansowy Stowarzyszenia Piotr Wąsaty z satysfakcją zaprezentował ubiegłoroczne wyniki: „W roku ubiegłym padł rekord co do kwoty, jaką ZAiKS przekazał twórcom”. Wpływy z inkasa ogółem wyniosły 346 216 569 zł, najwięcej wpłynęło z nagrań radiowych i telewizyjnych (123,5 mln) oraz publicznych wykonań (ok. 106 mln zł). Wpływy z czystych nośników były niezadowalająco niskie, jedynie 1,5 mln zł - jest to efektem braku decyzji MKiDN w sprawie rozszerzenia listy czystych nośników o urządzenia najnowszej generacji. Rosną również inkaso i podział dotyczące zbiorowego zarządzania prawami - sumy podziału między twórców zwiększyły się do 417,6 mln zł, co wiąże się ze wzrostem inkasa. Potrącenia dokonywane przez ZAiKS są nadal niskie na tle innych europejskich organizacji i wynoszą 16,4 proc. (przykładowo: słowacka SOZA 23 proc., niemiecka GEMA 15,4 proc.). W ubiegłym roku do państwowej kasy ZAiKS wpłacił 88 094 499 zł podatku VAT, PIT, CIT i innych.

Krzysztof Lewandowski zwrócił uwagę, że wykorzystanie polskiego repertuaru w polskich mediach nadal pozostawia wiele do życzenia - stanowi tylko 30 procent, ale cieszyć może fakt, że takie stacje jak Polskie Radio pilnują tego progu.

 Mówiąc o działalności kulturalnej i społecznej Stowarzyszenia, Miłosz Bembinow podkreślił jej wszechstronność. Szkolenia, dotacje, nagrody, seminaria, konferencje, konkursy, renowacje - to jeden obszar aktywności; zapomogi, Fundusz Popierana Twórczości, fundusze pożyczkowy i pośmiertny oraz świadczenia socjalne - drugi, a do trzeciego należą zwolnienia z tantiem i wsparcie charytatywne. Fundusz Popierania Twórczości przekazał na wsparcie dla twórców 2,36 mln zł (307 stypendiów i 168 dotacji), na cele socjalne, obejmujące zapomogi, pomoc lekarską i prowadzenie Domów Pracy Twórczej przeznaczono w 2016 roku 15 778 247 zł. Fakt ten cieszy tym bardziej, że widzimy, jak olbrzymia jest potrzeba dofinansowania kultury w Polsce.

Na zakończenie konferencji dyrektor Lewandowski wyraził zadowolenie z faktu, że do grona krajów, z którymi ZAiKS ma podpisane umowy o wzajemnej reprezentacji, dołączyły Chiny, które są potężnym rynkiem. Mamy nadzieję, że polska twórczość zdobędzie tam uznanie. Mówiąc o obecności polskiej twórczości za granicą Lewandowski poinformował, że ZAiKS od początku tego roku we współpracy ze ZPAV-em i Ministerstwem Kultury buduje koncepcję biura eksportu muzyki polskiej. „Mam nadzieję, że dzięki naszej współpracy polska muzyka zagości w zagranicznych rozgłośniach i klubach”.

 Cieszy zrozumienie, jakie działalności ZAiKS-u okazują coraz częściej młodzi twórcy. Sarsa, popularna wokalistka i kompozytorka, z ekranu zwróciła się bezpośrednio do zgromadzonych: „Warto jest myśleć o zabezpieczeniu swojej przyszłości i rejestrować utwory w ZAiKS-ie, by dzięki temu mieć poczucie bezpieczeństwa i komfortu”.

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się