Kosik, Rak i Szostak o literaturze w kontekście nowoczesnych technologii
„Rewolucja przyszłości – nauka, umysł, technologia” – tak zatytułowane zostało spotkanie z Rafałem Kosikiem, Radkiem Rakiem i Witem Szostakiem poprowadzone przez dziennikarkę „Gazety Wyborczej” Alicję Gardulską. Odbyło się ono 25 maja w ramach Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie.
Rafał Kosik to pisarz science fiction, autor znanego cyklu dla dzieci i młodzieży „Felix, Net i Nika”, Radek Rak jest autorem książek fantastycznych, laureatem nagrody Nike za „Baśń o wężowym sercu albo wtóre słowo o Jakóbie Szeli”, z kolei Wit Szostak to autor książek takich jak „Cudze Słowa”, „Rumowiska” czy cyklu „Trylogia Krakowska” oraz nauczyciel akademicki Katedry Filozofii Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Autorzy rozmawiali o sztucznej inteligencji, nauce przyszłości oraz miejscu literatury w szybko rozwijającym się świecie.
W dyskusji o „promptowaniu”, czyli zadawaniu pytań dużym modelom językowym, potocznie nazywanymi sztuczną inteligencją, Wit Szostak oraz Radek Rak powiedzieli, że sami nie korzystają z niej. Wybierają tradycyjne metody wyszukiwania informacji. Z kolei Rafał Kosik przyznał, że chętnie korzysta z tych modeli, gdyż uważa ją za ułatwienie w wyszukiwaniu.
– To jest narzędzie, które zostało stworzone właśnie po to, żeby ułatwić pracę. Że jak ktoś nie chce grzebać po cyfrowych archiwach Harvardu, to sobie może użyć tego modelu po to, żeby on za niego powiedział co w nim jest. To jest duże ułatwienie – wskazywał pisarz.
W temacie zmian, które technologia wprowadzi do nauki, zauważyli, że właściwie ta przemiana już się odbywa. Pandemia wpłynęła na przeniesienie części edukacji w strefę online, a w środowisku akademickim coraz głośniejsze stają się dyskusje o używaniu narzędzi takich jak ChatGPT.
Autorzy pomimo świadomości zagrożeń, które dla literatury niesie udoskonalanie modeli sztucznej inteligencji tak, że są w stanie pisać coraz lepsze opowieści, wyrazili nadzieję, że to, co do końca pozostanie w literaturze to prawdziwość ludzkich doświadczeń w opowieściach.