Projekt książki studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie

Projekt książki studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie

Książka nawiązująca do twórczości Themersonów z Certyfikatem Typograficznej Doskonałości

Udostępnij

Projekt książki studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, nawiązujący do awangardowej twórczości Stefana i Franciszki Themersonów, otrzymał Certyfikat Typograficznej Doskonałości w konkursie TDC Communication Design Competition.

Projekt, będący autorską kontynuacją niezrealizowanych ostatecznie planów Themersonów wydania w Wlk. Brytanii tłumaczenia na język angielski dramatu Stanisława Ignacego Witkiewicza z 1921 r. „Gyubal Wahazar, czyli na przełęczach bezsensu”, był prezentowany na ubiegłorocznym 8. Festiwalu Themersonów, organizowanym przez Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki (POKiS).

Płock to rodzinne miasto Stefana Themersona (1910-1988), awangardowego prozaika, twórcy teorii poezji semantycznej, a także fotografii i filmów eksperymentalnych. Wraz z żoną Franciszką (1907-88), malarką i ilustratorką, absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, przebywając na emigracji w Wlk. Brytanii, prowadził w Londynie od lat 40. do końca lat 70. XX wieku oficynę wydawniczą Gaberbochus Press.

Jak poinformował w środę POKiS, książka „Gyubal Wahazar, czyli na przełęczach bezsensu”, opracowana przez studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, która otrzymała Certificate of Typographic Excellence, znalazła się wśród 264 zwycięzców konkursu TDC Communication Design Competition, wyłonionych spośród ponad 2 tys. projektów nadesłanych z 55 krajów.

„Wydawnictwo będzie pokazywane na wystawach organizowanych w ciągu 2018 r. na całym świecie” – podkreślił POKiS. Przypomniał jednocześnie, że TDC – The Type Directors Club – z siedzibą w Nowym Jorku (USA) to międzynarodowa organizacja, działająca od 1946 r. i promująca oryginalne trendy w typografii, obejmującej zarówno druk, jak i multimedia, która oprócz dorocznych konkursów organizuje także seminaria, kursy i wystawy.

Podczas ubiegłorocznego 8. Festiwalu Themersonów projekt książki „Gyubal Wahazar, czyli na przełęczach bezsensu”, przygotowany przez studentów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, pod kierunkiem prof. Ewy Sataleckiej, można było oglądać na wystawie w płockim Muzeum Żydów Mazowieckich. Autorzy wydawnictwa wykorzystali typografię i liternictwo, które w publikacjach stosowali Themersonowie. W efekcie powstał egzemplarz książki wraz z ilustracjami, a także plakaty, animacje oraz grafiki multimedialne. Książka została wydana i dostępna jest w sprzedaży poprzez Wydawnictwo PJATK.

Iwona Markiewicz z POKiS przypomniała, iż we wrześniu tego roku przypada 30. rocznica śmierci Stefana Themersona. „Z tego powodu wydarzenia tegorocznego Festiwalu Themersonów będą trwały nieco dłużej niż zazwyczaj. Przygotowujemy już szczegółowy program” – powiedziała PAP Markiewicz. Wśród planów tegorocznej, dziewiątej z kolei odsłony Festiwalu Themersonów, wymieniła m.in. przygotowywany przez Mariusza Pogonowskiego, aktora płockiego Teatru Dramatycznego, spektakl „Przygody Marcelianka Majster-Klepki” na podstawie książki dla dzieci Stefana Themersona.

Obecnie powstaje film dokumentalny o Themersonach w reżyserii Małgorzaty Sady. „Niezależnie od tego, jak bardzo będą zaawansowane prace nad filmem, to na festiwalu chcielibyśmy pokazać ich efekty, przynajmniej fragmenty dokumentu” – dodała Markiewicz.

Stefan Themerson po ukończeniu płockiego gimnazjum studiował w Warszawie fizykę i architekturę. W 1927 r. zajął się eksperymentami z fotografią i filmem, które rozwijał w latach 30. XX wieku. Powstały wtedy m.in. filmy „Apteka”, „Europa” i „Przygoda człowieka poczciwego”. W 1938 r. wraz z żoną wyjechał do Francji, gdzie w 1940 r. wstąpił do Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Od 1942 r., będąc już w Wlk. Brytanii, współpracował z Ministerstwem Informacji i Dokumentacji Rzeczpospolitej Polskiej w Londynie. Powstał wtedy eksperymentalny film antywojenny „Calling Mr. Smith”.

W 1948 r. Themersonowie otworzyli w Londynie oficynę wydawniczą Gaberbochus Press, którą prowadzili do 1979 r. W latach 1957-59 organizowali tam otwarte spotkania w formule „common room”, czyli dyskusji i wymiany poglądów artystów oraz naukowców, a także innych osób zainteresowanych filozofią sztuki czy filozofią nauki. Do idei tej nawiązuje właśnie płocki Festiwal Themersonów.


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się