: MOCAK Forum, Pamięć zagłady

: MOCAK Forum, Pamięć zagłady

„MOCAK Forum” nr 13 Pamięć Zagłady

Udostępnij

Nakładem MOCAK-u ukazał się kolejny numer czasopisma „MOCAK Forum”. Trzynaste wydanie zatytułowane Pamięć Zagłady jest kontynuacją dotychczasowych działań Muzeum związanych z przepracowywaniem historii oraz pamięci o Zagładzie. Redaktorką prowadzącą jest Delfina Jałowik, kierownik Działu Organizacji Wystaw w MOCAK-u.

Do napisania tekstów zaprosiliśmy polskich i zagranicznych autorów reprezentujących różne dziedziny humanistyki. Główny zrąb numeru stanowią cztery działy: „Instytucje”, „Pomniki”, „Artyści sztuk wizualnych” oraz „Filozofia, literatura, opera, film, komiks”.

Pierwszy z nich i zarazem najbardziej obszerny – „Instytucje” – zawiera teksty poświęcone strategiom kuratorskim, modelom edukacyjnym oraz rozmaitym pomysłom na programy instytucji podejmujących temat Zagłady. Tekst autorstwa Barbary Kirshenblatt-Gimblett opisuje różne modele muzeów Zagłady. W kolejnym eseju Jürgen Kaumkötter wprowadza trójstopniowy podział sztuki Holokaustu jako gatunku. Eliad Moreh-Rosenberg analizuje cztery różne strategie kuratorskie w tworzeniu wystaw sztuki w Yad Vashem – izraelskim Instytucie Pamięci Męczenników i Bohaterów Holokaustu. Michał Wiśniewski, wychodząc od terminu „miejsca pamięci” ukutego przez Pierre’a Norę, stawia pytanie o rolę architektury jako nośnika symboli związanych z przeszłością w kontekście Muzeum Żydowskiego w Berlinie, Domu Felixa Nussbauma w Osnabrück oraz Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Następny tekst to rozmowa Agnieszki Sachar z architektem Jakubem Szczęsnym, autorem Domu Kereta w Warszawie – miejsca spotkań oraz rezydencji artystycznych. Margrit Bormann pisze o strategii „konserwacji” pamięci dla przyszłych pokoleń w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau. W tekście zamykającym ten dział Krzysztof Marchlak charakteryzuje warsztaty w MOCAK-u poświęcone Zagładzie oraz zwraca się do przedstawicieli instytucji działających w Oświęcimiu z prośbą o opowiedzenie o ich programie edukacyjnym odnoszącym się do trudnej pamięci.

Dział „Pomniki” otwiera przeredagowany wstęp Jamesa E. Younga do jego najnowszej książki The Stages of Memory. Autor skupia się w nim na konkursach na stworzenie pomników Pomordowanych Żydów Europy w Berlinie oraz Ofiar Zamachu na World Trade Center w Nowym Jorku. Jerzy Halbersztadt opisuje historie powstania pomników ofiar Zagłady w Polsce: w Warszawie, Brzezince, Treblince, Majdanku, Bełżcu oraz Krakowie. Jarosław Kozakiewicz w rozmowie z Martyną Sobczyk opowiada o swoich projektach architektonicznych, których wyznacznikiem ideowym jest pamięć o przeszłych wydarzeniach. Diana I. Popescu uzupełnia tę narrację o opis instalacji artystów wizualnych opartych na zaangażowaniu odbiorcy, w myśl idei „pomnik stanowisz ty sam”.

Trzeci dział – „Artyści sztuk wizualnych” – zawiera eseje wizualne Ereza Israelego oraz Doroty Nieznalskiej – twórców, którym główną oś działalności artystycznej wyznacza pamięć o trudnej historii XX wieku. Oprócz tego Monika Kozioł rozmawia z Krystyną Piotrowską, artystką z Kolekcji MOCAK-u, kuratorką i animatorką Projektu Próżna. Wiele jej prac odnosi się do tematyki polsko-żydowskiej. W tej części Roma Sendyka pisze również o pracy Artura Żmijewskiego Berek. Mimo 18 lat, które upłynęły od jej stworzenia, wciąż budzi ona ogromne emocje i kontrowersje oraz prowokuje dyskusje i sprzeciw przy każdej jej prezentacji.

Ostatnim, najbardziej rozległym tematycznie działem jest „Filozofia, literatura, opera, film, komiks”. Każdej z tych dziedzin przypisany jest jeden tekst. Georg Christoph Tholen przywołuje dyskurs filozoficzny, którego punktem wyjścia był tekst Jeana-François Lyotarda (1982) napisany w reakcji na esej Theodora W. Adorna opublikowany w Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft (1955). Magdalena Mazik zaprasza do zabrania głosu przedstawicieli świata sztuk wizualnych, opery, teatru, filmu, literatury faktu oraz instytucji edukacyjnej zainspirowanych do własnych działań życiem i twórczością Zofii Posmysz. Joanna Gaul opisuje losy inscenizacji oper stworzonych w latach 30. i 40. w odpowiedzi na sytuację w III Rzeszy. Tomasz Łysak analizuje cztery polskie filmy z lat 2010–2014, weryfikując motywy ratowania Żydów w kinie dotyczącym Zagłady. Kamila Kowerska opisuje różne sposoby narracji o Zagładzie wykorzystywane przez twórców komiksów i powieści graficznych. Numer zamykają recenzje trzech publikacji poświęconych Zagładzie. Maria Kobielska analizuje naukowe opracowanie Revisiting Holocaust: Representation in the Post-Witness Era, a Bartłomiej Krupa dwie pozycje z zakresu literatury faktu, reportażu – Dobranoc, Auschwitz oraz Klub Auschwitz i inne kluby.


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się