 
		        "Sto wierszyków atrakcyjnych do wiczeń dykcyjnych"
Nowość w cyklu "Sto wierszyków" Elżbiety i Witolda Szwajkowskich
 
		     
			 
 
			Polecamy najnowszą książkę Elżbiety i Witolda Szwajkowskich Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych. Ilustracje: Karolina Dziewa
Nowa propozycja uznanych autorów książek dla dzieci, które służą rozwojowi mowy i doskonalą wymowę .
Nie ma to jak nauka poprzez zabawę! 
Dzieci zdążyły już pokochać zabawne wierszyki Elżbiety i Witolda Szwajkowskich, które w przyjazny sposób 
gimnastykują język, pomagają ćwiczyć wymowę i uczą dykcji. Oto nowa propozycja, 
 dzięki której żadne słowo nie będzie zbyt trudne do wymówienia!
Zabawne wierszyki:
- usprawniają wymowę dziecka,
- zawierają wskazówki dla rodziców,
- bawią poprzez pytania i polecania związane z tematem wierszyka,
- służą starszym czytelnikom, studentom i osobom pracującym głosem, 
- są doskonałą pomocą dla wszystkich, którzy muszą odbudować zdolność mówienia.
"Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych" to trzecia po "Stu wierszykach nowych do ćwiczeń wymowy" 
i "Stu wierszykach do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach" książka w cyklu "Sto wierszyków" państwa Szwajkowskich, 
która zyskała pozytywną recenzję dr n. hum. Anny Walencik-Topiłko z Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego. Pierwsze 
dwa tytuły z tego cyklu zostały również pozytywnie ocenione przez dr n. hum. Agnieszkę Banaszkiewicz - językoznawcę 
i logopedę, adiunkta w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego.
Przykładowe rozkładówki:
 
    
____________________________________________________________________________________________________
Elżbieta i Witold Szwajkowscy - na rynku dziecięcej literatury edukacyjnej debiutowali w 2012 r., a obecnie w swoim dorobku
 mają 30 wspólnych publikacji. Są to bogate zbiory rymowanek, służących rozwojowi mowy i doskonaleniu wymowy - od 
zabaw dźwiękonaśladowczych dla dzieci dopiero uczących się mówić, poprzez ćwiczenia logopedyczne utrwalające 
prawidłową wymowę, zarówno dzieci, jak i dorosłych, oraz książki i wydawnictwa nieksiążkowe o charakterze 
ogólnorozwojowym, które mogą mieć różnorodne zastosowania edukacyjne.
Elżbieta i Witold Szwajkowscy zwracają szczególną uwagę na to, aby ich teksty były poprawne językowo, prawidłowo 
zrymowane i zrytmizowane, a także nie nużące, dowcipne i czasem zaskakujące swoim przesłaniem lub pointą. Autorzy dbają
 także o to, żeby ich książki były atrakcyjne również dla dorosłych, którzy czytają je dzieciom, ponieważ dzieci bezbłędnie 
wyczuwają, że osoba dorosła jest znudzona czytanym tekstem i tracą zainteresowanie słuchaniem.
_____________________________________________________________________________________________________
Z recenzji "STO wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych" Elżbiety i Witolda Szwajkowskich:
"Autorzy zaproponowali następny zbiór stu wierszy - niezwykle precyzyjnie skonstruowanych pod kątem rymów i rytmu. 
Jest to wielka zaleta twórczości tych autorów. Dzięki takiej formie łatwiej jest osobom czytającym i ćwiczącym powtarzać
 materiał w formie zabawowej, lekkiej i przyjemnej w brzmieniu - a jednocześnie zwracać uwagę na trudne elementy 
 fonetyczne dla polszczyzny.
Zbiór składa się z sześciu dobrze opracowanych i tematycznie spójnych podrozdziałów:
 
1. Ćwiczenia z nagromadzeniem słownictwa z głoskami szumiącymi.
2. Ćwiczenia słownictwa z głoskami szumiącymi w sąsiedztwie głosek syczących.
3. Ćwiczenia słownictwa z głoską r.
4. Ćwiczenia słownictwa z samogłoskami nosowymi.
5. Ćwiczenia słownictwa z różnymi problemami dykcyjnymi (np. podwojonymi głoskami).
 6. Łamańce językowe- czyli trudne zbitki głosek.
Autorzy zadbali o stopniowanie trudności w proponowanych przez siebie tekstach - ich kolejność jest właściwie przemyślana 
i przygotowana. Dzięki temu może stanowić dobry materiał metodyczny do pracy nad wymową nie tylko dla rodziców dzieci,
 ale też dla specjalistów - nauczycieli języka polskiego i logopedów. 
Wiersze adresowane są do dzieci, ale równie dobrze zastosowane mogą być efektywnie w pracy nad dykcją osób dorosłych 
doskonalących swoją wyrazistość mowy (np. kółka recytatorskie, zajęcia teatralne) oraz w pracy nad polszczyzną 
 (np. nauczanie języka polskiego cudzoziemców)."
Anna Walencik-Topiłko dr n. hum. Anna Walencik-Topiłko
Pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego
Polecamy również pozostałe książki państwa Szwajkowskich:
"Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy"
"Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach"
  

 Wierszyki logopedyczne przeznaczone dla przedszkolaków. W tomach znajdują się krótkie wierszyki dźwiękonaśladowcze 
i wierszyki ćwiczące poszczególne głoski. Książki wzbogacone o uwagi logopedyczne dla rodziców i pytania do dzieci.
Z recenzji dwóch pierwszych tytułów z cyklu Sto wierszyków:
"Obie publikacje polecam rodzicom - pierwszym nauczycielom swoich dzieci. Wystarczy poczytać wierszyki, ponazywać 
obrazki, skorzystać z podpowiedzi ćwiczeń zawartych w książce, i w sposób naturalny rodzic może wykształcać w dziecku 
 kolejne sprawności językowe - wymowę, znajomość słów, odpowiednią prozodię.
Pierwsza książeczka - Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy - choć z założenia przeznaczona jest dla dzieci w wieku
przedszkolnym, świetnie sprawdzi się też w pracy z dwulatkami. Dzieci w tym wieku mogą powtarzać fragmenty wierszyków
 zawierające wyrazy dźwiękonaśladowcze i dzięki temu rozwijać swoją wymowę. Ilustracje ułatwią poznawanie nowych słów.
 Długość wierszyków dopasowana jest do możliwości percepcyjnych dzieci w tym wieku.
Dla dzieci przedszkolnych i starszych można wykorzystać książeczki jako pomoc logopedyczną do utrwalania wymowy
 poszczególnych głosek (Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy) lub ich połączeń (Sto wierszyków do ćwiczenia głosek 
w trudnych zestawieniach). Nauczanie prawidłowej wymowy grup spółgłoskowych jest ważną kwestią, nieraz niedocenianą. Słowo wymawiane bez wyrazistych połączeń spółgłoskowych jest bełkotliwe i niezrozumiałe. Druga z tego cyklu książeczka
 może znacznie ułatwić pracę nad tą umiejętnością. Obie świetnie sprawdzą się także w celu rozwijania słownictwa. 
 Przede wszystkim zaś - umilą czas.
Dzieci w wieku szkolnym śmiało mogą wykorzystywać wierszyki jako pierwsze czytanki. Dość duża, czytelna czcionka, 
niewielki rozmiar poszczególnych tekstów oraz powtarzające się podobne fragmenty wypowiedzi pozwolą osiągać 
 dzieciom pierwsze sukcesy w tej trudnej umiejętności. "
dr n. hum. Agnieszka Banaszkiewicz
Zapraszamy do zapoznania się z wierszykami logopedycznymi na naszym kanale YT, 
na którym autorzy czytają dzieciom:
"Sto wierszyków nowych do ćwiczeń wymowy":
https://www.youtube.com/watch?v=ksVmML2sc6c&t=21s  
"Sto wierszyków do ćwiczenia głosek w trudnych zestawieniach":
https://www.youtube.com/watch?v=d7ICNo-eQCU
"Sto wierszyków atrakcyjnych do ćwiczeń dykcyjnych":
https://www.youtube.com/watch?v=7RBGl6y5HBQ
opinie o autorach:
6.08.2016 AGNIESZKA LEŚNIAK-STĘPIEŃ - neurologopeda, oligofrenopadagog.
 "Konstrukcja wierszy pozwala ćwiczyć słuch fonemowy i poszerzać słownictwo. Kreatywność autorów pozwala kupować
 pomoce w ciemno, gdyż wiadomo, że specjaliście pracującemu z szerokim spektrum zaburzeń, na pewno będą przydatne."
15.05.2016 KATARZYNA CZYŻYCKA - logopeda dzieci dwujęzycznych i nauczyciel języka polskiego.
"Wierszyki pani Elżbiety i pana Witolda są nie tylko dowcipne i pełne zabawy, ale w dużej mierze - a może 
 przede wszystkim - pomagają ćwiczyć poprawną wymowę, ćwiczą aparat artykulacyjny."
19.02.2013 PAULINA SOCHA - logopeda, terapeuta dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
"Serdecznie polecam książeczki autorstwa Elżbiety Szwajkowskiej i Witolda Szwajkowskiego:) Świetnie sprawdzają się 
nie tylko jako zabawne i urozmaicone ćwiczenia logopedyczne (artykulacyjne i dźwiękonaśladowcze), ale również - jako 
 ciekawa pomoc dla rodziców dbających o prawidłowy rozwój mowy swoich dzieci:)"
 
				      			 
				      			 
				      			