Polska książką dla młodzieży stoi
Panuje powszechna opinia, że polski rynek książki dla dzieci i młodzieży w ostatnich kilku latach święci triumfy. Swój wykład na ten temat z ramienia Polskiej Sekcji IBBY (na bazie danych zawartych w „Magazynie Literackim KSIĄŻKI”) wygłosił dr Michał Zając. Wykładowca Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii przedstawił swój subiektywny przegląd ostatniego roku w tym segmencie rynku. Wymienił choćby największe bestsellery: „Dziennik cwaniaczka”, seria „Nela mała reporterka”, „Cudowny chłopak”, „Magiczne drzewo. Berło”.
Na przedstawionej liście znalazły się też książki sławnych autorów J.K. Rowling i Johna Greena, a na polskim rynku Małgorzaty Musierowicz.
Doktor Zając zaznaczył, że rynek książki dla dzieci i młodzieży nie żyje w próżni: „Wszystkie sukcesy w kulturze przeplatają się między różnymi gatunkami i dziedzinami. Powstają filmy na podstawie książek i książki na podstawie filmów. Weźmy choćby przykład Jaya Ashera, którego książka Światło stała się kanwą serialu 13 powodów, a po jego premierze wystrzeliła sprzedaż książki."
Jego prezentacja dotyczyła także nagród dla książek młodzieżowych i dla najmłodszych. Ciekawym wątkiem poruszonym w wykładzie były kontrowersje związane z niektórymi ilustracjami w książkach dla najmłodszych. Pojawiły się też również pochwały dla strony wizualnej niektórych książek: „Jeżeli jeden tytuł z ostatniego roku należałoby wymienić, to powinno się wspomnieć o Domu nie z tej ziemi. Nie będę zresztą oryginalnym, ponieważ większość gremiów przyznających nagrody nominowało tę pozycję" – wyznał Michał Zając. Ponadto, wśród ciekawych trendów z ostatniego roku wykładowca UW wymienił choćby odrodzenie książki historycznej dla młodzieży, podjęcie tematu stanu wojennego oraz wybuch książki z nurtu girl power. Wyrazem tego ostatniego ruchu była prestiżowa nagroda dla Wydawnictwa Dwie Siostry przyznana podczas międzynarodowych targów w Bolonii