Książkowe klimaty

Powieść o Dvořáku i kandydat do Nobla w Książkowych Klimatach

Udostępnij

Dwie długo wyczekiwane powieści właśnie się ukazały nakładem wydawnictwa Książkowe Klimaty. Do rąk czytelników oddajemy "Scherzo capriccioso. Wesołą wariację na temat Dvořáka" Josefa Škvoreckiego w kongenialnym tłumaczeniu Andrzeja Jagodzińskiego oraz "Nostalgię" Mircei Cărtărescu (któremu w tym roku bukmacherzy dawali takie same szanse na Nobla, jak Bobowi Dylanowi), przełożone wspólnymi siłami przez Joannę Kornaś-Warwas oraz Ireneusza Kanię.

Są to dwa różne, ale jednakowo znakomite dzieła; tam, gdzie czeski pisarz oddaje głos kolejnym bohaterom opowiadającym o pobycie wybitnego kompozytora w Stanach Zjednoczonych, rumuński autor koncentruje się na stworzeniu kolażu o dziwnym mieście, jakim jest bez wątpienia Bukareszt. W centrum „Scherzo capriccioso” w takim samym stopniu jak człowieka, stawia Škvorecki czasy, kraj i muzykę, kreśląc portret Stanów Zjednoczonych nim z taśmy zszedł pierwszy Ford T. Z kolei pięć długich opowiadań Cărtărescu układa się w fantastyczny portret Bukaresztu, miasta wyjętego ze snu.

1."Scherzo capriccioso. Wesołą wariację na temat Dvořáka"









Nota o książce:

Podobno pisać o muzyce to jak tańczyć  o architekturze, ale jeden z najwybitniejszych czeskich pisarzy zadaje kłam temu powiedzeniu – pewnie dlatego, ze sam był niespełnionym muzykiem jazzowym. Scherzo capriccioso, jednak poza tym, że opowiada o pobycie Antonina Dvořáka w Stanach Zjednoczonych, wysuwa śmiałą hipotezę, jakoby najsłynniejszy czeski kompozytor wszechczasów wpłynął na akceptację jazzu przez wyższe sfery.
Na pierwszym planie jest jednak Mistrz  i wszystko to, co doprowadziło do skomponowania przez niego genialnej symfonii „Z nowego Świata”, zagranej po raz pierwszy w Carnegie Hall w 1893 roku, czyli miłość Dvořáka do starszej siostry jego żony oraz folkowych brzmień odległego kontynentu. Scherzo capriccioso to także portret końca XIX wieku, brawurowo napisany raport ze zmierzchu epoki maszyn i jedyna okazja by usłyszeć jak brzmiały Stany Zjednoczone kilka lat przed zejściem z taśmy pierwszego modelu Forda „T”.


2. Nostalgia:

Wczesne dzieło Cărtărescu, składająca się z pięciu obszernych opowiadań, ukazała się w Rumunii najpierw pod innym tytułem: Sen. Tęsknota była w komunistycznym kraju zakazana. Nostagia jest dowodem na to, że pisarz widzi więcej. Z komunistycznego Bukaresztu Cărtărescu stworzył, niczym Alfred Kubin, miasto snu, w którym wszystko jest możliwe: bezdomny mężczyzna wielokrotnie wygrywa w rosyjską ruletkę nawet wówczas, gdy w magazynku brakuje tylko jednego naboju, architekt projektujący fabryki oleju okazuje się być wirtuozem gry na organkach, a dziewczynka znika w fazie REM. Bukareszt okazuje się nie miejscem, ale portalem.


Pięć historii subtelnie łączy się ze sobą i w sobie odbija. Wszystkie pokazują realistyczny rewers i fantastyczny awers życia. U Cărtărescu nic nie jest oczywiste i, jak u Cortazara czy Borgesa, wszystko może być magiczne. Jeden z amerykańskich krytyków nazwał trafnie rumuńskiego pisarza „Georgem Lucasem sowieckiego romantyzmu” wskazując jednocześnie najważniejsze narzędzia, z których zbudował piękny schron dla swoich wizji: fantazję i nostalgię.

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się