Przyznano Nagrody im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Orfeusz za najlepszy tom poetycki roku 2018
Decyzją jury w składzie: prof. Jarosław Ławski (przewodniczący), Janusz Drzewucki, Antoni Libera, Bronisław Maj, Marek Zagańczyk, laureatem Nagrody im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Orfeusz za najlepszy tom poetycki roku 2018 został Jarosław Mikołajewski za tom "Basso continuo" wydany przez Wydawnictwo Literackie. Orfeusza Mazurskiego za najlepszy tom wydany w Polsce północno-wschodniej (Warmia, Mazury, Podlasie) otrzymała Marzanna Bogumiła Kielar za tomik "Nawigacje" opublikowany przez Wydawnictwo Znak. W imieniu laureatki nagrodę odebrał Zbigniew Fałtynowicz, wydawca jej debiutanckiego tomiku wierszy.
W głosowaniu uczestników gali przyznania nagród oraz internautów zwyciężył Szymon Babuchowski, autor tomiku Jak daleko. Spotka się on z czytelnikami w Praniu na jesiennym wieczorze autorskim.
W laudacji na cześć laureata Orfeusza przewodniczący jury Jarosław Ławski napisał m.in.:
Jarosław Mikołajewski, w odsłonach z tomu "Basso continuo" i wcześniejszych, uprawia poezję, tak ją nazwijmy, piękniej i niepokojącej Nieokreśloności. Słowo – wsparte paradoksem, inkantacją, powtórzeniem rytmicznym – jest tu unoszone przez głębokie, dominujące przesłanie egzystencjalne. (…) jakkolwiek na to patrzeć, solą tych wszystkich wierszy jest miłość: miłość zdradzona, zaznana, pragniona, czekana i doczekana, wyręczona przez niemiłość i spełniona do niemożliwości. Po prostu miłość. Mikołajewski kusi… „ulegaj burzom/ stawaj pod drzewami”.
Natomiast w laudacji o tomiku Marzanny Bogumiły Kielar, juror Marek Zagańczyk powiedział m.in.: Kielar potrafi wyśpiewać mapy pamięci, zapisać na pięciolinii wiersza melodię dawnego świata, choć nie o nostalgię w nich idzie. W gruncie rzeczy te wiersze są zapisem podróży znacznie ważniejszej, tylko nie każdy ma odwagę, jak Kielar przyjrzeć się jej uważnie. To wędrówka w wąskim przesmyku życia, gdy „wyją syreny mgielne”, a śmierć rozłożywszy mapy na stole, jak wprawny nawigator ustala wobec nas swoją pozycję. Te wiersze podejmują trud z natury rzeczy najważniejszy, próbują oswoić nas z umieraniem. Nawiguje się zawsze z myślą o celu, co nie znaczy, że trzeba wówczas zapomnieć o świecie, w którym „niebo przystanęło na ziemi — odbija je woda — // bobry z każdej strony / graniczą z nieskończonym, w krysztale pogody.
Publiczność gali wręczenia nagród wysłuchała wierszy finalistów w interpretacji Piotra Machalicy, w oprawie muzycznej znakomitego trio Tango Attack w składzie: Hadrian Tabęcki – fortepian, Grzegoż Bożewicz – bandoneon i Piotr Malicki – gitara. Laudacje wygłosili członkowie jury. W finałowej piątce nominowanych znaleźli się oprócz Jarosława Mikołajewskiego: Szymon Babuchowski (Jak daleko), Urszula Honek (Pod wezwaniem), Bogusław Kierc (Notesprospera) i Jan Polkowski (Pochód duchów).
Jednym z punktów uroczystości była promocja książki Pranie. Książka do pisania wydana przez Wydawnictwo Austeria. Publikację prezentowali na scenie właściciel wydawnictwa Wojciech Ornat oraz redaktor serii Marek Zagańczyk.
Nagroda ORFEUSZA to 25 tys. zł ufundowane przez ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego oraz statuetka autorstwa Aliny Kluzy-Kaji, natomiast laureat ORFEUSZA Mazurskiego otrzymał 5 tys. zł.
Była to ósma edycja tej nagrody, której laureatami w poprzednich latach byli Krzysztof Karasek, Jan Polkowski, Przemysław Dakowicz, Janusz Szuber, Jarosław Marek Rymkiewicz, Małgorzata Lebda i Joanna Kulmowa. Jest przyznawana za wybitne osiągnięcia współczesnej polskiej liryki – oryginalne, zachowujące bezpośredniość wyrazu, bezkompromisowe pod względem artystycznym.
Organizatorami nagrody są Muzeum K. I. Gałczyńskiego w Praniu i Stowarzyszenie Leśniczówka Pranie. Patronat honorowy nad nagrodą objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński, Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin i Pen Club Polska, natomiast patronami medialnymi są: dwumiesięcznik literacki Topos, Radio Olsztyn, Radio Białystok, i Gazeta Olsztyńska.