"Piractwo w Internecie", Deloitte,

"Piractwo w Internecie", Deloitte,

Raport Deloitte: Piractwo w Internecie": Analiza wpływu zjawiska piractwa internetowego na gospodarkę Polski na wybranych rynkach kultury

Udostępnij

Niniejszy raport stanowi kompendium wiedzy o piractwie internetowym na wybranych rynkach w Polsce od strony popytu, zasięgu i wyrządzanych szkód.
Zjawisko nielicencjonowanego rozpowszechniania i konsumpcji treści przez Internet przybiera w ostatnich latach na sile, będąc wynikiem starcia interesów właścicieli treści
i ich dystrybutorów, użytkowników Internetu oraz całego szeregu legalnych i nielegalnych podmiotów, które czerpią zyski z masowych naruszeń prawa autorskiego. Sprawdziły się prognozy sprzed kilku lat dotyczące rozwoju piractwa w Polsce (w odniesieniu do rynku wideo). Stało się tak, pomimo że rynek legalnej dystrybucjiwzbogacił swoje oferty, rozwijał
modele dostępowe oraz zainicjował wiele akcji promujących legalny obrót treściami. Jednocześnie nie udało się zintensyfikować działań legislacyjnych w zakresie ochrony legalnego rynku i lepszej ochrony prawnej treści pomimo obowiązku dostosowania prawa krajowego do norm unijnych.

Swoboda w dostępie do technologii i usług pośredników sprawiła, że nielegalny obrót treściami stał się bardzo intratny, a poza tym stworzył wiele możliwości unikania odpowiedzialności
dzięki konstruowaniu skomplikowanych łańcuchów usług powiązanych. Piractwo stało się dobrze zorganizowanym ekosystemem, który wskutek braku odpowiednich ochronnych mechanizmów prawnych negatywnie oddziałuje nie tylko na legalny rynek, ale także na krajową gospodarkę i kieszenie konsumentów. Obszar ten, będący nierzadko poza zasięgiem kontroli, coraz częściej jest także źródłem problemów związanych np. z bezpieczeństwem danych, ze złośliwym oprogramowaniem oraz z innymi nieprawidłowościami.

Analiza objęła najważniejsze dla gospodarki i najbardziej poszkodowane rynki kreatywne: treści wideo, transmisji online, muzyki, książek, audiobooków oraz prasy. Funkcjonują na nich podobne modele dystrybucji treści – można zidentyfikować wiele uniwersalnych dla nich wyzwań związanych z konsumpcją treści w Internecie oraz problemów natury prawnej związanych ze skuteczną ochroną treści. Badaniami nie zostały objęte rynki gier oraz oprogramowania, bo chociaż skala naruszeń w tym zakresie jest istotna – szacuje się, że co drugie
oprogramowanie używane w Polsce jest nielegalne – to metody nielegalnej dystrybucji wyraźnie się różnią od tych ujętych w badaniu, co uniemożliwiałoby stworzenie uniwersalnych modeli stosowanych przez serwisy pirackie. Ponadto nie ma wątpliwości, co do statusu prawnego gier i programów komputerowych, których pobieranie jest wprost zakazane w kodeksie karnym. Jednym z najbardziej niepokojących wniosków z prac nad raportem jest to, że skutki zjawiska piractwa treści w Internecie, którego wartość szacowana jest na około 3 mld zł utraconego PKB w jednym roku i jest porównywalna do około 30 proc. wartości eksportu dóbr kultury z Polski do państw trzecich w 2016 r., jest niedostrzegana przez regulatorów w takim stopniu, w jakim na to zasługuje. Wydaje się, że realne negatywne skutki dla Skarbu Państwa oraz, szerzej, dla gospodarki, w tym przemysłów kreatywnych i użytkowników, powinny być impulsem do podjęcia szybkich, ale i przemyślanych  działań legislacyjnych, które w efekcie mogą skutecznie ograniczyć zjawisko piractwa w Internecie oraz związane z nim straty.

Analiza objęła najważniejsze dla gospodarki i najbardziej poszkodowane rynki kreatywne:

- rynek wideo
- rynek transmisji on-line
- rynek muzyki
- rynek ksiązki
- rynek audiobooków
- rynek prasy

Straty w polskiej gospodarce w 2016 r.

× 3 mld PLN utraconego PKB
            ν
30 proc. więcej niż rocznych wydatków 2-krotność
Skarbu Państwa na kulturęi media za 2015 r.

× 27,5  tys. utraconych miejsc pracy
                   ν
liczba mieszkańców  Zakopanego


× 836 mln PLN strat dla Skarbu Państwa
                       ν
więcej niż rocznych wydatków 2-krotność
Skarbu Państwa na kulturę i media za 2015 r.
zewidencjonowanych przychodów z abonamentu
radiowo-telewizyjnego TVP S.A.
                         ν
kwota wystarczająca do zasilenia bibliotek w kraju
ponad 33 mln książek drukowanych


Co drugi internauta w wieku 15–75 lat korzysta z nielegalnych źródeł treści w Internecie

900 mln PLN  szacunkowa suma wydatków poniesionych na serwisy pirackie
przez użytkowników Internetu w Polsce w 2016 r.
                                             ν
30,4 mld PLN prognozowana całkjowita wartość pirackiej konsumpcji treści
z nielegalnych źródeł w Internecie w latach 2017 – 2024
                                              ν
kwota, za którą można by kupić niemal 50 mln biletów do kina
                                              ν
taka kwota pozwoliłaby jednorazowo pokryć około 70 proc. wartości deficytu
sektora publicznego za 2015 r.
                                             ν
kwota, za którą można by wybudować około  730 km autostrad
(to mniej więcej odległość  między Rzeszowem a Berlinem)
                                            ν
suma około 9 rocznych budżetów Biblioteki Narodowej

745 mln PLN szacunkowy sumaryczny przychód pirackich serwisów w 2016 r.
                                             ν
 kwota, która umożliwiłaby opłacenie 3 mln abonamentów radiowo-telewizyjnych

Sugerowane rozwiązania mające na celu zmniejszenie skali piractwa

Zjawisko piractwa w Internecie ma wielowymiarowy charakter i złożone źródła. Jego ograniczenie wymaga zarówno działań w obszarze biznesowym w zakresie konsumpcji treści na badanych rynkach (zaprezentowanych poniżej), jak i działań związanych z kwestiami regulacyjnymi i legislacyjnymi (przedstawionymi w drugiej części niniejszego rozdziału).

Podaż treści i modele biznesowe

Analiza zjawiska piractwa internetowego w Polsce wykazała, że nie jest ono równomierne na poszczególnych rynkach. Porównanie przyczyn korzystania z nielegalnych źródeł
oraz oferty poszczególnych rynków potwierdza, pomimo odmiennej specyfiki tych rynków, że wielkość zjawiska piractwa uwarunkowana jest łatwością dotarcia do treści.
Proponowane rozwiązania mające na celu zmniejszenieskali piractwa obejmują:

• zwiększenie podaży legalnych treści oraz ułatwienie dostępu do nich,aby podnieść jakość doświadczenia użytkownika w tym obszarze i zdobyć jego zaufanie do legalnych źródeł;
• dalsze upowszechnianie modeli biznesowych obejmujących subskrypcje, które ograniczają  konieczność każdorazowego dokonywania zakupu i zagwarantują bardziej przewidywalny strumień przychodów;
• przegląd i dostosowanie okien licencyjnych do potrzeb klientów, z uwzględnieniem założeń dotyczących zwrotu inwestycji z produkcji.

Wsparcie i upowszechnianie inicjatyw opartych na podejściu follow the money

Jak pokazuje przykład Wielkiej Brytanii, Portugalii oraz innych państw Unii Europejskiej, wypracowanie porozumienia między uczestnikami rynku treści cyfrowych nie tylko jest
możliwe, ale także przynosi wymierne efekty. Dlatego pożądane jest kontynuowanie krajowych dyskusji dotyczących podejścia follow the money, a w szczególności:

• dialog z reklamodawcami oraz pośrednikami płatności w celu zainicjowania działań samoregulacyjnych zmierzających do przyjęcia kodeksów dobrych praktyk;
• stworzenie krajowej bazy stron internetowych, za pośrednictwem których dochodzi do masowego naruszania praw autorskich.

Istotną rolę w tym względzie – jako inicjatorzy lub co najmniej moderatorzy dyskusji na temat konkretnych rozwiązań praktycznych – w dalszym ciągu odgrywać powinni przedstawiciele władzy publicznej. Z aprobatą należy bowiem ocenić inicjatywy podejmowane w ostatnich latach przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Edukacja społeczna

Według wyników przeprowadzonych badań 39 proc. respondentów jest nieświadomych lub obojętnych wobec faktu, że pozyskiwanie treści z nielegalnych źródeł jest szkodliwe dla
twórców, wykonawców i producentów. Wskazuje to na konieczność prowadzenia dalszych działań o charakterze edukacyjnym i informacyjnym w tym zakresie, które obejmują:

1) kampanie reklamowe poparte autorytetem uznanych twórców, wykonawców i producentów;
2) włączenie do programów edukacji na wszystkich szczeblach spotkań z przedstawicielami służb zajmujących się walką z cyberprzestępczością.

Sugerowane rozwiązania legislacyjne

Poniższa część raportu przedstawia do rozważenia rozwiązania legislacyjne dla Polski bazujące na przeglądzie krajowych oraz międzynarodowych praktyk związanych z prawną ochroną własności intelektualnej oraz przeciwdziałaniem zjawisku piractwa w Internecie (szerzej omówiono je w rozdziałach 10 i 11).

Rewizja podstaw prawnych działalności hostingowej i odpowiedzialności hosting providerów

I. Analiza polskiego stanu prawnego oraz działalności podmiotów w Internecie prowadzi do wniosku, że rekomendowanym kierunkiem zmian powinno być uregulowanie
kwestii odpowiedzialności hostingodawców w sposób zgodny z dyrektywą o handlu elektronicznym. W szczególności powinno to dotyczyć:
– uregulowania przesłanek zwolnienia hosting providera z odpowiedzialności w sposób zgodny z wymogami dyrektywy 2000/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 8 czerwca
2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (dyrektywy
o handlu elektronicznym).

Artykuł 14 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną w aktualnym kształcie wprowadza łagodniejsze w stosunku do dyrektywy przesłanki zwolnienia hostingodawcy z odpowiedzialności odszkodowawczej, a tym samym nie realizuje nadrzędnego celu dyrektywy o handlu elektronicznym.
Cel ten, zgodnie z pkt 41 preambuły dyrektywy, polega na zrównoważeniu interesów podmiotów świadczących usługę hostingu oraz podmiotów praw autorskich – szerzej na s. 101 i nast.;
precyzyjnego wskazania w treści ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, że wyłączenia odpowiedzialności hosting providera nie stoją na przeszkodzie, aby sądy lub organy administracji mogły żądać od hosting providera przerwania lub zapobieżenia naruszeniom. Tym samym doprowadzono by do dostosowania treści ustawy o świadczeniu usług drogą
elektroniczną do treści art. 14 ust. 3 dyrektywy o handlu elektronicznym;
wyraźnego wskazania w art.15 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, że brak obowiązku monitorowania treści dotyczy jedynie generalnego, nie zaś szczególnego
obowiązku monitorowania przechowywanych treści. Zabieg taki doprowadziłby dodostosowania polskiej regulacji do wymogów wynikających z art. 15 dyrektywy o handlu  lektronicznym;
rozszerzenia zakresu stosowaniaart. 14 ust. 4 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną poprzez objęcie jego działaniem także przypadków faktycznej kontroli hostingodawcy nad dostawcą treści, co stanowiłoby dostosowanie brzmienia ww. przepisu do wymagań dyrektywy o handlu elektronicznym

II. Ponadto działania legislacyjne powinny objąć również uregulowanie procedury notice and take down. W szczególności doprecyzowania wymagają takie kwestie, jak:
– określenie minimalnej zawartości (treści) wiarygodnej wiadomości, o której mowa w art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
– określenie sposobu postępowania przez hosting providerów z wiadomością o bezprawnym charakterze treści. W szczególności należy przesądzić, czy badanie takiej wiadomości
powinno się ograniczać jedynie do aspektów formalnych, czy też powinno obejmować ocenę jej wiarygodności.

III. Interwencji ustawodawcy wymaga również sposób ukształtowania odpowiedzialności hosting providera z tytułu naruszenia praw osób trzecich (w tym autorskich praw majątkowych)
poprzez przesądzenie, czy hosting provider odpowiada za bezpośrednie naruszenie praw osób trzecich czy też za naruszenie pośrednie (np. pomocnictwo).
Wprowadzenie wyraźnej podstawy prawnej wydawania nakazów sądowych wobec access providerów i hosting providerów W naszej ocenie do zapewnienia ochrony interesów podmiotów praw autorskich bez jednoczesnego penalizowania zachowań użytkowników końcowych niezbędne jest implementowanie do polskiego porządku prawnego art. 8 ust. 3 dyrektywy InfoSoc. Miałoby to na celu przyznanie sądom lub organom administracji kompetencji do:

1) zakazania access providerowi świadczenia usługi dostępu do określonych platform internetowych udostępniających w sposób nieautoryzowany i na dużą skalę treści chronione prawem autorskim;

2) zakazania operatorowi platformy internetowej dalszego jej prowadzenia w przypadku wykazania, że jest ona w głównej mierze wykorzystywana przez osoby trzecie do umieszczania
treści pirackich, przy jednoczesnymudowodnieniu winy przechowującego (hostingodawcy). Ograniczenie zakresu dozwolonego użytku prywatnego zgodnie ze standardem unijnym jako
działanie na rzecz wzrostu świadomości prawnej użytkowników Internetu Wykładnia polskich przepisów o dozwolonym użytku prywatnym w sposób zgodny z rozstrzygnięciem
w sprawie ACI Adam (tj. wyłączenie z zakresu dozwolonego użytku prywatnego kopiowania nielegalnie rozpowszechnianych egzemplarzy) jest w naszej ocenie możliwa. Kwestia
ta wzbudza jednak wątpliwości w doktrynie, dlatego wskazane byłoby wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów jednoznacznie ją regulujących zgodnie ze stanowiskiem
przyjętym w wyroku w sprawie ACI Adam.

Wprowadzenie

Cel raportu

Niniejszy raport stanowi próbę oszacowania strat ponoszonych przez gospodarkę Polski z tytułu piractwa internetowego dotykającego przemysłu kreatywnego na rynkach: telewizyjnym i filmowym, muzycznym, książkowym oraz prasowym.

Niniejszy raport, przygotowany przez Deloitte Advisory Sp. z o.o. na zlecenie Stowarzyszenia Kreatywna Polska i finansowany przez zlecającego, stanowi próbę oszacowania strat ponoszonych przez gospodarkę Polski z tytułu piractwa internetowego dotykającego przemysłu kreatywnego na rynkach:
telewizyjnym i filmowym, muzycznym, książkowym oraz prasowym.
Opracowanie to stanowi istotne rozszerzenie analiz prowadzonych w ostatnich kilku latach (w tym m.in. raportu Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce przygotowanego przez PwC w 2014 r.). Cykliczne prowadzenie badań pozwala uchwycić dynamiczny rozwój zjawiska piractwa, które obejmuje wiele rynków przemysłu kreatywnego. Istotnym katalizatorem przemian w tym zakresie jest rozwój technologii cyfrowych. Spowodowały one pojawienie się nowych rodzajów usług i modeli biznesowych w świecie cyfrowym, które w istotny sposób oddziałują szczególnie na podmioty z sektora kreatywnego. Z jednej strony immanentne cechy tego sektora – innowacyjność i kreatywność – sprawiły,
że zaczyna być on postrzegany jako kluczowe ogniwo gospodarki opartej na wiedzy, dla którego technologia stanowi dodatkowe wsparcie, tworząc możliwości dotarcia do nowych grup odbiorców oraz kanałów dystrybucji. Z drugiej jednak strony opisywane zmiany technologiczne i ekonomiczno-społeczne stwarzają dla przemysłu kreatywnego szereg zagrożeń
wynikających z masowego naruszania praw autorskich w Internecie, co z kolei powoduje zmniejszenie przychodów branży i hamuje jej wzrost.
W niniejszym opracowaniu pojęcie piractwa w Internecie odnosić się będzie do działalności polegającejna publikowaniu, rozpowszechnianiu i umożliwianiu zapoznawania się za pomocą Internetu z utworami (na rynkach objętych analizą – rynku audiowizualnym, książki, transmisji na żywo, prasowym, rynku muzyki oraz audiobooków) bez zgody podmiotów uprawnionych, wbrew uzgodnionym warunkom lub wbrew przepisom powszechnie obowiązującym. Tym samym katalog działań, które na potrzeby raportu są klasyfikowane jako
piractwo, obejmuje:
• udostępnianie plików;
• udostępnianie streamów;
• udostępnianie utworów
z nielicencjonowanych źródeł (linkowanie) zarówno przez embed, iframe, jak i hiperlinki;
• wszelkie formy nielicencjonowanego lub bezprawnego rozpowszechniania utworów;
• pośrednictwo techniczne na rzecz pirackich podmiotów: hosting,streaming, cloud, usługi sieciowe;
• pośrednictwo biznesowe na rzecz pirackich podmiotów: sprzedaż i umieszczanie reklam;
• przetwarzanie płatności (płatności SMS, przelewy elektroniczne, sprzedaż kart przedpłaconych, voucherów, kodów dostępowych itp.);
• pomocnictwo i podżeganie do ww. czynów.
Katalog działań klasyfikowanych jako piractwo jest szeroki, jednak nie wszystkie zostały wyczerpująco uregulowane w obowiązujących przepisach prawa. W dużej mierze
taki stan rzeczy wynika z faktu, że obowiązujące regulacje powstawały w zupełnie innych realiach technologicznych. Powoduje to trudności w dokonaniu prawnej oceny niektórych zjawisk występujących w środowisku cyfrowym. Celowe jest zatem dostosowanie stanu prawnego do nowej sytuacji panującej na rynku technologicznym.

Zakres raportu i metody badawcze

W niniejszym opracowaniu scharakteryzowano zjawisko piractwa, określając kluczowe sposoby udostępniania treści oraz ich monetyzacji, a także szacując skalę oraz wpływ piractwa na polską gospodarkę. Przygotowano również prognozy dotyczące dalszego rozwoju tego zjawiska. Ponadto zidentyfikowano kluczowe przyczyny piractwa oraz wskazano wybrane rozwiązania prawne stosowane w następujących krajach europejskich: Wielka Brytania, Niemcy, Austria, Portugalia, Francja, Dania.


1. RYNEK WIDEO (PRODUKCJI AUDIOWIZUALNYCH) 
– filmy pełnometrażowe, seriale telewizyjne, audycje telewizyjne, inne produkcje audiowizualne (np. krótkometrażowe filmy animowane dla dzieci, spektakle teatralne).
2. RYNEK KSIĄŻKI –
książki drukowane lub ich fragmenty w postaci cyfrowej (skan lub PDF) oraz e-booki (książki elektroniczne).
3. RYNEK PRASY –
wydania papierowe i cyfrowe prasy oraz cyfrowe materiały prasowe (materiały tekstowe, graficzne i fotograficzne), skanowane wydania papierowe w całości lub fragmentach, artykuły publikowane w serwisach internetowych.
4. RYNEK TRANSMISJI NA ŻYWO –
transmisje live wydarzeń sportowych i innych, np. koncertów; kanały telewizyjne w całości.
5. RYNEK MUZYCZNY –
wszelkiego rodzaju utwory muzyczne i słowno-muzyczne (m.in. piosenki, muzyka rozrywkowa, poważna, operowa, filmowa) w formacie cyfrowym oraz produkcja, wydawanie i dystrybucja fonogramów i wideogramów.
6. RYNEK AUDIOBOOKÓW –
książki mówione, czyli nagrania dźwiękowe zawierające odczytany przez lektora tekst publikacji książkowej dostępne cyfrowo,
słuchowiska.
* Kolejność przedstawiono według wielkości przychodów na poszczególnych rynkach w 2015 r.

Tam, gdzie było to możliwe, wyniki przeprowadzonych badań zostały przedstawione z podziałem na poszczególne rynki. Należy pamiętać, że badaniem objęto wyłącznie dostęp do treści za pośrednictwem Internetu,tzn. nie uwzględniono nielegalnych rodzajów działalności dotyczących fizycznych nośników treści (np. płyt CD, DVD, książek). Badaniem nie objęto też wyszukiwarek treści ani portali społecznościowych, które grają dużą rolęw rozpowszechnianiu informacji.

Metody badawcze
Na potrzeby przygotowania raportu wykorzystano następujące metody badawcze:

ANALIZA LITERATURY -
Krytyczny przegląd badań empirycznych w zakresie wpływu zjawiska piractwa na gospodarkę ze szczególnym uwzględnieniem generowanych efektów w obszarze ekonomicznym i społecznym. Przegląd obejmował badania polskie i zagraniczne. Dodatkowo w odniesieniu do części prawnej dokonano szczegółowego przeglądu literatury prawniczej oraz innych dokumentów, np. wyroków sądowych.

BADANIA ILOŚCIOWE - Ankieta przeprowadzona metodą CAWI (ang. Computer Assisted Web Interview) na próbie 1500 internautów w wieku 15–75 lat  korzystających z następujących typów treści zamieszczanych w Internecie: treści wideo, transmisje na żywo, książki, audiobooki, treści muzyczne, prasa.

WYWIADY - Wywiady indywidualne z ekspertami z branży służące pogłębieniu badań ilościowych dotyczących analizowanych zagadnień.

MODEL EKONOMICZNY -  Oszacowanie bezpośredniego, pośredniego oraz indukowanego wpływu piractwa na polską gospodarkę przy użyciu modelu bazującego na tablicach  rzepływów międzygałęziowych dla polskiej gospodarki – analiza spadku PKB per capita, zmniejszenia zatrudnienia oraz obniżenia dochodów fiskalnych na skutek piractwa.

MODEL EKONOMETRYCZNY - Szacunek skali i wpływu piractwa na gospodarkę w perspektywie kilkuletniej w wymiarze społecznym i ekonomicznym dla badanych rynków, przygotowany według modelu ekonometrycznego.

PANEL EKSPERTÓW - Krytyczna analiza otrzymanych wyników oraz prognozy, uzupełnienie wspomnianych rezultatów elementami jakościowymi i ilościowymi.


W celu zapewnienia wiarygodności przedstawionych analiz oraz kalkulacji przyjęto następujące zasady:

NIEZALEŻNOŚĆ  -  opracowanie zostało przygotowane przez podmiot, który nie jest bezpośrednim uczestnikiem badanego rynku, ale odgrywa rolę jego obserwatora;

OBIEKTYWIZM  – w celu rzetelnego i wyważonego opisu badanego zjawiska dokonano analiz, nie wartościując poszczególnych aspektów oraz podejmowanych działań; dodatkowo dzięki przyjętej metodyce, m.in. angażowaniu ekspertów tematycznych, w toku prac wzięto pod uwagę różnorodne perspektywy;

KONSTRUKTYWIZM  – raport porusza kwestie istotne z punktu widzenia badanych rynków oraz przede wszystkim wpływu danego zjawiska na gospodarkę kraju, zawiera także rekomendacje legislacyjne bazujące na aktualnym stanie prawnym oraz przeglądzie porównawczym innych rynków.


Struktura raportu:
 
Raport składa się z 11 rozdziałów:  rozdziały 2–9 dotyczą społeczno -ekonomicznych zagadnień związanych z piractwem, a rozdziały 10–11 – powiązanych z nimi kwestii prawnych.
Najistotniejsze zagadnienia z perspektywy wpływu piractwa na polską gospodarkę zostały omówione w rozdziale 1 niniejszego raportu.
Przedstawiona kolejność prezentowania treści nie jest jednoznaczna z kolejnością poszczególnych etapów badań i analiz przeprowadzonych na potrzeby raportu.

W rozdziale 2 dokonano charakterystyki powiązań przemysłu kreatywnego z gospodarką, wskazując, w jaki sposób przyczynia się on do tworzenia wartości. Biorąc pod uwagę istotną rolę, jaką w ekosystemie wspierania rozwoju sektora kultury i kreatywnego odgrywa finansowanie, opisano kluczowe formy dotowania kultury ze źródeł publicznych w Polsce.

Rozdział 3 oparto na wynikach badania opinii użytkowników Internetu pozwalających oszacować skalę piractwa w Polsce na wybranych rynkach przemysłu kreatywnego. Skalę
tę mierzono na kilka sposobów, m.in. na podstawie ilości konsumowanych nielegalnych treści oraz liczebności grup użytkowników, które odwiedzają serwisy pirackie.

W rozdziale 4 poruszono kwestię przychodów uzyskiwanych przez serwisy pirackie, identyfikując zarówno ich formy, jak i szacowane wielkości w 2016 r.

W rozdziałach 5–7 przedstawiono metodologię oraz wyniki kalkulacji wpływu piractwa na gospodarkę polską, odnosząc uzyskane liczby do szerszego kontekstu gospodarczego.
Z uwagi na dynamiczny rozwój zjawiska piractwa w rozdziale 7 zaprezentowano również prognozę jego rozwoju na poszczególnych rynkach.

W rozdziale 8 zawarto charakterystykę piractwa na poszczególnych rynkach, identyfikując podstawowe rodzaje serwisów oferujących nielegalny dostęp do treści w Internecie. Na
podstawie wyników przeprowadzonych badań przedstawiono preferencje użytkowników w zakresie rodzajów serwisów w podziale na poszczególne rynki. W celu zbudowania pełniejszego obrazu dokonano również identyfikacji źródeł generowania dochodów w łańcuchu nielegalnego obrotu treścią.

Rozdział 9 stanowi syntezę wyników badania zjawiska piractwa w Polsce. Opisano w nim również kluczowe przewagi konkurencyjne zarówno serwisów oferujących legalne treści, jak
i serwisów pirackich. Przedstawiono także podsumowanie badań prowadzonych na zagranicznych rynkach wskazujących na kluczowe przyczyny korzystania z nielegalnych źródeł.

W rozdziale 10 podjęto próbę identyfikacji poszczególnych podmiotów – ogniw w łańcuchu usług związanych z udostępnianiem oraz korzystaniem z treści w Internecie, poczynając od
dostawców usług dostępu do sieci, a kończąc na użytkownikach treści. W odniesieniu do każdego rodzaju tych podmiotów zarysowano ramy prawne ich funkcjonowania na rynku treści
cyfrowych.

W rozdziale 11 opisano niektóre rozwiązania o charakterze prawnym oraz samoregulacyjnym funkcjonujące obecnie w wybranych państwach europejskich, tj. w Austrii, Danii, we
Francji, w Niemczech, Portugalii i Wielkiej Brytanii. Szczególny nacisk położono na te rozwiązania, które mogłyby stanowić inspirację dla polskiego prawodawcy oraz uczestników rynku treści cyfrowych.

Zobacz cały raport


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się