"Edukacyjno terapeutyczna podróż w lepszą stronę" Krystyny Moczki, to jakże niezbędna i potrzebna na polskim rynku wydawniczym pozycja wydana przez krakowską Oficynę Wydawniczą Impuls.
Tom ten stanowić ma preludium do serii wydawniczej pod redakcją prof. dr hab. Anny Nowak "W Przestrzeni Niepełnosprawności", w której to będą poruszane kwestie szeroko rozumianej pedagogiki specjalnej.
Monografia została podzielona na trzy części. Pierwsza z nich zawiera artykuły na temat istoty kształcenia przyszłych pedagogów specjalnych oraz konieczności przemian w szkole jako organizacji.
Część druga podejmuje kwestie związane z trudnościami edukacyjnymi dziecka wynikającymi z niepełnosprawności, występujących zaburzeń rozwojowych czy choroby. Ostatnią, trzecią część książki zamykają studia poświęcone autonomii i modzie.
Osobiście jestem zaszczycony możliwością recenzowania książek Oficyny Wydawniczej Impuls, gdyż są to książki wnoszące coś w szeroko rozumianą problematykę osób niepełnosprawnych. Czytając książki wydawnictwa Impuls z serii W przestrzeni niepełnosprawnosci mam coraz mocniejsze, rzekłbym wewnetrzne przekonanie, iż to publikacje przełamujące pewne tabu. Ten cykl artykułów zawartych w tomie Edukacyjno terapeutyczna podróż w lepsza stronę" też o tym świadczy.
Praca ta w pierwszym rozdziale traktuje o arcyważnym problemie kształcenia szerokich kadr terapeutycznych zwłaszcza jeżeli chodzi o kierunek "Pedagogiki specjalnej", co ma ogromne znaczenie, bowiem wykształconych specjalistycznie kadr w tym zakresie spraw ciągle nam brakuje.
Kolejne rozdziały również traktują o niezmiernie ważnych kwestiach mówiących o kształceniu uczniów z zaburzeniami autystycznymi, w tym z zespołem Aspergera. W pracy tej omawiane są problemy konkretnych dotkniętych niepełnosprawnością uczniów. Badane są ich zdolności percepcyjne w powiązaniu z ich indywidualnymi dysfunkcjami...
Praca rozpatrując rożne aspekty niepełnosprawności prezentuje indywidualne podejście do kwestii problemów ludzi niepełnosprawnych, ujmuje owe problemy także z perspektywy pedagogiki, filozofii i psychologii w powiązaniu z koncepcją autonomii i samodzielności osób niepełnosprawnych.
Oficyna Wydawnicza Impuls to wydawnictwo, które nie boi się wydawać książek poruszających trudne tematy do niedawna uważane przez ekspertów za tematy tabu. O których ze względu na niedostateczną niewiedzę nie poruszało się.
Trzecia część książki porusza temat seksualności osób z upośledzeniem intelektualnym. Tego problemu w badaniu szeroko pojętej niepełnosprawności prawie w ogóle się nie bada. A osoby dotknięte upośledzeniem intelektualnym mają także potrzeby seksualne, na które bardzo często nakładają się problemy zwiazane z ich ograniczeniami. Dlatego tak ważne jest edukowanie osób niepełnosprawnych, jak i osób opiekujących się nimi w kwestii szeroko rozumianej niepełnosprawności i związanych z tym kwestii dotyczących potrzeb seksualnych i godności człowieka. Myślę, że na kwestie i problemy niepełnosprawność należy spojrzeć w nowy rzekłbym holistyczno - motywacyjny sposób, zadając pytanie - jak za ciebie coś zrobić, ale jak wesprzeć cię w tym, i co już robić, tak aby efekty pracy mogły być bardziej widoczne.
Mam nadzieję, iż ta publikacja bogato ilustrowana różnego rodzaj tabelami, dzięki temu pokaże ich ważność dla całego etapu pracy z niepełnosprawnymi i przyczyni się również do kompleksowego rozwiązania ich problemów i szeroko rozumianych sytuacji i uwarunkowań w których żyją osoby niepełnosprawne, w tym niepełnosprawne intelektualnie.
Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.