Recenzja

Empuzjon

Akcja „Empuzjonu” rozgrywa się na początku ubiegłego wieku, a dokładniej we wrześniu 1913 roku w miejscowości Goarbersdorf na Dolnym Śląsku, która po II wojnie światowej otrzymuje polską nazwę - Sokołowsko. Główny bohater, Mieczysław Wojnicz, student z Lwowa, przyjeżdża do tutejszego uzdrowiska w nadziei na wyleczenie się z gruźlicy - najgroźniejszej choroby, z jaką ludzkość walczyła na początku XX wieku.

Historia, miejsce i okoliczności ewidentnie nawiązują do „Czarodziejskiej góry” Manna i wydają się być hołdem, złożonym jego dziełu.
 
Bohatera książki otaczają głównie mężczyźni, w tym przede wszystkim kuracjusze, z którymi spędza czas i wsłuchuje się w ich różnorodny sposób postrzegania świata, który chętnie między sobą manifestują. Mieszanka osobowości jest dosyć wybuchowa, gdyż mamy tutaj do czynienia i z katolikiem, tradycjonalistą, nauczycielem, i z socjalistą, humanistą, pisarzem, i z teozofem, tajnym radcą, i ze studentem szkoły artystycznej i znawcą pejzażu. Kobiety natomiast pojawiają się główne w mizoginistycznych wywodach mężczyzn, które często odwołują się do dzieł i poglądów znanych i cenionych filozofów, literatów i uczonych, takich jak chociażby: Aureliusz Augustyn, Joseph Conrad, Darwin, Durkheim, Zygmunt Freud, Platon, Schopenhauer, Szekspir, Tomasz z Akwinu, etc.
 
Znamienną rolę w tej historii wydaje się odgrywać wszechobecna, magiczna i enigmatyczna przyroda, która zmienia się nie tylko wraz z przejściem z jednej, w kolejną porę roku, ale wydaje się też zmieniać w miarę rozwoju fabuły. Bywa dla postaci ukojeniem i remedium na zło tego świata. Potrafi jednak też być zagrożeniem dla ich zdrowia i życia.
 
Sama fabuła „Empuzjonu”, która skrywa w sobie tajemniczą zbrodnię, wydaje się stanowić dla Tokarczuk jedynie pretekst do wielowymiarowych rozważań na takie tematy jak chociażby: uprzedmiotowienie kobiet w patriarchalnym świecie, tożsamości płciowa a kultura i społeczeństwo, choroba ciała i ducha, rola sztuki, polityki i Boga w życiu człowieka, etc.
 
Narracja prowadzona w liczbie mnogiej wybija czytelnika ze schematów już na wstępie. Dalej Tokarczuk konsekwentnie pokazuje, że świat nie musi być taki, jakim go postrzegamy. Nie jest on czarno-biały, ma zdecydowanie więcej odcieni. Wszystko zależy od perspektywy i kontekstu. Często, żeby dostrzec więcej, trzeba spojrzeć inaczej.
 
Laureatka Nobla powróciła z powieścią, którą czyta się lekko, ale zachęca jednocześnie do głębokiego jej przetrawienia. Tokarczuk dla mnie to marka sama w sobie - to, co w niej uwielbiam to erudycja, przystępność w odbiorze, głębia znaczeń, jej uważność na tu i teraz, wyrażająca się w pięknym opisywaniu szczegółów chociażby. Pobudza do myślenia i inspiruje do patrzenia wielowymiarowo, nieszablonowo. Wszystko to, co w niej uwielbiam, znalazłem w książce. Polecam!
 
Paweł Wojewoda

 

Recenzowana książka

  • Tytuł: Empuzjon
  • Seria/cykl: Dzieła Olgi Tokarczuk
  • ISBN: 978-83-08-07577-7
  • EAN13: 9788308075777
  • Numer wydania: 1
  • Liczba stron: 394
  • Format: 20.0 x 13.5
  • Okładka: Twarda
  • Autor: Olga Tokarczuk
  • Tłumacze:
    • Gatunek: Literatura piękna
    • Wydawca: Wydawnictwo Literackie
    • Miejsce wydania: Kraków

    Poinformuj Redakcję

    Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

    Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

    Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

    Zaloguj się


    Zarejestruj się

    Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

    Zarejestruj się

    Wyloguj się