Rozpoczął się III Festiwal Tradycji Literackich
Trzecia edycja Festiwalu Tradycji Literackich prezentuje sylwetki trojga pisarzy poprzez zestawienie w zaskakujący sposób najważniejszych wątków ich twórczości i poszukiwanie nieoczywistych powiązań między nimi.
Jednym z celów Festiwalu Tradycji Literackich jest popularyzacja twórczości wybranych pisarzy przy użyciu współczesnych metod, którymi dysponuje instytucja kultury, jaką jest Muzeum Pana Tadeusza. Co roku zestawiamy ze sobą „gigantów” polskiej literatury (w 2017 Mickiewicza / Różewicza, w 2018 Słowackiego / Herberta, w 2019 Krasińskiego / Zapolską / Gombrowicza), romantyków i tych tworzących bardziej współcześnie.
Dopełnianie, konfrontowanie czy porównywanie wątków w twórczości wybranych autorów daje wyniki, które można porównać do efektu obserwatora w fizyce. Relacje i powiązania między pisarzami istnieją, bo czytamy ich dzieła wspólnie, wpisując w nie współczesne pytania, nasze przekonania, lęki i obsesje. Odnalezione u Krasińskiego, Zapolskiej i Gombrowicza tematy można potem uporządkować na różne sposoby, choćby umieszczając je na skali podniosłości: od najwyższych (naród, honor) do najniższych (wstydliwe dolegliwości). Trzeba też mieć świadomość złożoności powiązań pomiędzy terminami literackimi: „motyw”, „wątek”, „temat”, którą doprecyzowują słowniki. Odmienną zasadę porządkowania podpowiada genologia. Rozpoznając epikę i dramat, zauważamy, że każdy z trojga bohaterów jest autorem co najmniej jednej sztuki-hitu, do dziś obecnej w repertuarach teatrów. „Nie-boska komedia”, „Moralność Pani Dulskiej” i „Ślub”, „Operetka”, czy „Iwona księżniczka Burgunda” zdają się mówić coś istotnego widzom (o widzach) w Polsce i na świecie. Najszerzej znany i być może najlepiej rozumiany jest najbliższy współczesności Gombrowicz, ale każdy z naszych tegorocznych bohaterów był na swój sposób światowcem, pozostając jednocześnie wiernym analitykiem polskości.
Szczegółowy program wydarzeń dostępny jest tutaj.
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.