Rozpoczęło się seminarium dla wydawców
W Krakowie rozpoczęło się dziewiąte seminarium dla wydawców zagranicznych, w ramach którego Instytut Książki prezentuje redaktorom i agentom literackim z całego świata najciekawsze zjawiska na polskim rynku wydawniczym. Tym razem biorą w nim udział wydawcy z krajów hiszpańskojęzycznych, a także wydawcy polscy i przedstawiciele agencji literackich.
Gości przywitał dyrektor Instytutu Książki Grzegorz Jankowicz, a Maria Rutkowska z Działu Zagranicznego przybliżyła im programy grantowe IK, służące wsparciu literatury polskiej za granicą. Następnie Xavier Farré opowiedział hiszpańskojęzycznym wydawcom o najważniejszych nowościach prozatorskich w ostatnich latach w Polsce.
Na dziś zaplanowano także dwa spotkania z polskimi autorkami, Zytą Rudzką i Elżbietą Cherezińską, które poprowadzą odpowiednio Maciej Jakubowiak i Higinio Paterna Sánchez, oraz wykład prof. Andrzeja Nowaka poświęcony XX-wiecznej historii Polski.
W dziewiątej edycji seminarium w Krakowie biorą udział przedstawiciele czternaściorga wydawców z krajów hiszpańskojęzycznych, w tym trzech oficyn z Meksyku, tj. Sexto Piso, Fondo de la Cultura Económica i Editorial Océano, oficyny interZona z Argentyny, Una Casa de cartón z Chile, a także dziewięciu oficyn z Hiszpanii: Alianza, Edhasa, Lumen, Anagrama, Alianza, Tusquets, Temporal, Impedimienta oraz la Caja Books. W wydarzeniu uczestniczą także przedstawiciele jedenastu polskich wydawnictw.
Tegoroczne seminarium to dla Instytutu Książki okazja, by kontynuować zeszłoroczne działania i wzmocnić obecność literatury polskiej w Hiszpanii oraz krajach hiszpańskojęzycznych. Przed momentem zakończyły się Madryckie Targi Książki (Feria del Libro de Madrid), na których Polskę reprezentowali Piotr Socha i Anna Kamińska, w ubiegłym roku Polska była gościem honorowym Targów Książki LIBER w Madrycie, zaś przed dwoma laty Instytut Książki wziął aktywny udział w targach w Barcelonie.
Spotkania w formie seminaryjnej pozwalają na skuteczną, bo bezpośrednią promocję literatury polskiej wśród osób kształtujących rynek książki w danym kraju. Program tegorocznego wydarzenia obejmuje wykłady, prezentacje, spotkania z autorami i tłumaczami oraz rozmowy b2b.
***
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach dotacji celowej – Działania promujące literaturę polską w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej w 2024 r.