Spotkanie poświęcone „Certyfikatowi dla małych księgarni” na Targach Książki w Krakowie
27 października podczas 25. Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie odbyło się spotkanie pt. „Wsparcie i rola niezależnych księgarni, czyli czym jest „»Certyfikat dla małych księgarni«”, podczas którego opowiedziano o roli małych księgarni dla lokalnej kultury, a także podsumowano działanie programu Instytutu Książki.
W dyskusji wzięli udział: Ewa Gąsior – specjalistka w Dziale Analiz i Projektów Specjalnych w Instytucie Książki, odpowiedzialna m.in. za wdrażanie programu „Certyfikat dla małych księgarni”; prof. Grzegorz Nieć – jeden z ekspertów oceniających wnioski składane w tym programie, bibliolog, historyk, polonista, naukowiec; Paweł Danel – jeden z beneficjentów programu „Certyfikat dla małych księgarni”, księgarz współprowadzący od wielu lat księgarnię Liber znajdującą się na terenie Uniwersytetu Śląskiego. Spotkanie poprowadził redaktor Jakub Kukla z Polskiego Radia.
Spotkanie rozpoczęło się od przybliżenia uczestnikom, czym jest „Certyfikat dla małych księgarni” – zainaugurowany w 2021 roku program mający na celu wsparcie rynku księgarskiego, który dodatkowo ucierpiał wskutek pandemii. Polega on na wsparciu finansowym małych księgarni, które otrzymane środki mogą przeznaczyć na pokrycie kosztów czynszu i innych opłat stałych dotyczących utrzymania lokalu czy wsparcie bieżącej działalności (zakup niezbędnych licencji czy wyposażenia księgarni). W dwóch edycjach „Certyfikatu” wsparcie w łącznej kwocie 7 mln zł otrzymało 206 małych księgarni.
„Bardzo liczymy na to, że program Instytutu Książki będzie kontynuowany. O efektach opowiem na przykładzie naszej księgarni. Dzięki pieniądzom uzyskanym w ramach programu udało nam się zakupić nowe komputery, wymieniliśmy część mebli i zapłaciliśmy dwumiesięczny czynsz” – opowiadał o wsparciu uzyskanym w ramach „Certyfikatu” Paweł Danel.
Zapytana o to, czy w „Certyfikacie” częściej biorą udział księgarnie z małych czy dużych miast, Ewa Gąsior odpowiedziała, że sami z siebie częściej zgłaszają się księgarze z większych ośrodków. Opowiedziała jednak także o tym, że pracownicy Instytutu Książki starają się dotrzeć także do mieszkańców mniejszych miast. „W ostatniej edycji staraliśmy się bezpośrednio informować księgarzy z mniejszych miejscowości o programie. Większość z nich przeoczyła newslettery z odpowiednimi informacjami, a niektóre wychodziły z założenia, że procedura jest dla nich za trudna. Dzięki naszej pomocy i organizowanych przez nas szkoleniach dla beneficjentów programu wielu z nich jednak wystąpiło o dofinansowanie i je otrzymało” – opowiadała Ewa Gąsior.
Podczas spotkania mówiono także o tym, że współcześnie małe księgarnie powinny w swojej działalności wychodzić poza samo tylko sprzedawanie książek, a zamiast tego być miejscem, w którym kwitnie lokalna kultura – na przykład za sprawą organizowanych przez księgarzy warsztatów czy spotkań autorskich. Właśnie takie działania są premiowane przez zespół „Certyfikatu dla małych księgarni”.
Duże emocje podczas spotkania wzbudził także poruszony przez dyskutantów temat ustawy o stałej cenie książki.
Spotkanie zakończyło się pytaniami od publiczności – m.in. od obecnych na sali księgarzy. Pytano m.in. o szczegóły techniczne związane z „Certyfikatem dla małych księgarni”, a Ewa Gąsior starała się rozwiewać wątpliwości uczestników dyskusji. Głos zabrał także znajdujący się wśród publiczności dyrektor Instytutu Książki ds. organizacyjnych i finansowych Robert Kaźmierczak. Zdradził on, że według deklaracji MKiDN kolejna edycja „Certyfikatu” najprawdopodobniej odbędzie się w przyszłym roku.