
Sztuczna inteligencja uderza w wydawców. Google ogranicza ruch z wyszukiwań
Sztuczna inteligencja uderza w wydawców. Google ogranicza ruch z wyszukiwań


W 2024 roku globalny ruch z wyszukiwań spadł o 15 proc. – podaje Similarweb. Powodem jest rosnące wykorzystanie AI w Google, które zamiast odsyłać użytkowników do źródeł, coraz częściej prezentuje odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania.
Jak wskazuje Columbia Journalism Review, oznacza to poważne straty dla wydawców żyjących z ruchu i reklam.
Badania pokazują, że osoby, które widzą podsumowania AI, znacznie rzadziej klikają linki. W przypadku wiadomości odsetek wyszukiwań bez kliknięć wzrósł z 56 do 69 proc. To budzi sprzeciw – Independent Publishers Alliance złożył skargę do KE, a News Media Alliance ostrzega, że nowe funkcje AI jeszcze bardziej ograniczą ruch do oryginalnych treści.
Tymczasem Google nie zwalnia tempa – wprowadza nowe funkcje AI, jak Web Guide, Search Live czy przeglądy audio. Jednocześnie, chcąc zachować dostęp do rzetelnych informacji, nawiązuje współpracę z wybranymi redakcjami, m.in. Associated Press, „The Economist” czy „The Atlantic”, oferując im licencjonowanie treści do narzędzi AI.
Foto: Unsplash
źródło: https://polskiemedia.org