Wiedza ekonomiczna jest jedną z ważniejszych potrzeb współczesnego świata - mówi prof. Witold Orłowski tłumacząc dlaczego napisał książkę Ekonomia dla ciekawych
Szanowni Państwo, każde dziecko w Polsce pozna nowe słowo stagflacja, wieszczą ekonomiści prognozując, jak będzie wyglądał nadchodzący kryzys. Chociaż polskie nastolatki radzą sobie całkiem nieźle z finansami (zajmując czwarte miejsce wśród państw OECD) to wiedzę o finansach czerpią najczęściej od rodziców (94 proc. wszystkich badanych uczniów) - wynika z informacji Rzecznika Finansowego opracowanych na podstawie wyników badań PISA (Programme for International Student Assessment).
Niewątpliwie wiedza ekonomiczna jest jedną z ważniejszych potrzeb współczesnego świata – mówi prof. Witold Orłowski tłumacząc dlaczego napisał książkę „Ekonomia dla ciekawych”. Publikacja ta jest elementem programu edukacyjnego Warszawskiego Instytutu Bankowości zatytułowanego Porwani przez ekonomię (www.porwaniprzezekonomie.pl).
Czy gdyby grupa nastolatków porwała znanego profesora, a potem zmusiła go do odpowiedzi na różne trudne pytania, lepiej by zrozumiała podstawowe prawa ekonomii?
Książka profesora Orłowskiego napisana została z myślą o młodych ludziach, którzy chcą zrozumieć otaczający ich świat i nie wahają się stawiać niewygodnych pytań. Zaczyna się od
spraw dość prostych: dlaczego Niemcy zarabiają więcej niż Polacy, dlaczego rosną ceny, czym jest globalizacja i jak wpływa na nasze życie. Dochodzi do problemów tak skomplikowanych, a zarazem paląco aktualnych, jak wpływ polityki na gospodarkę, przyszłość systemu emerytalnego, kryzys klimatyczny, efekty zastępowania pracowników przez roboty.
To nie jest nudny wykład ekonomii. To szereg przesłuchań, w których ciekawi świata nastolatkowie zmuszają ekonomistę do odpowiedzi na pytania nurtujące dziś wszystkich.
Po to, by lepiej ten świat zrozumieć.
Książka jest częścią projektu edukacyjnego Porwani przez Ekonomię, skierowanego do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, realizowanego przez Warszawski Instytut Bankowości we współpracy z Autorem i Partnerami.
Strona www.porwaniprzezekonomie.pl zawiera nie tylko dodatkowe materiały, ale też ubarwiające je filmiki, memy, komiksy.
Dostęp do strony możliwy jest za pomocą kodu QR.
Autor o sobie:
Jestem profesorem, zajmuję się ekonomią od ponad trzydziestu lat. Długo? Owszem, ale ile się w tym czasie działo! Postępowała globalizacja, wybuchały kryzysy, pojawił się
Internet i smartfon. I tylko jedno nie uległo zmianie: gospodarka wciąż jest pełna tajemnic. Od lat uczę moich studentów rozumienia ekonomii. Nie nudnej, podręcznikowej, ale takiej, jaka jest w rzeczywistości. Obserwowałem gospodarkę jako badacz, doradca wielkich firm, prezydentów i premierów. Nie mam patentu na nieomylność, rozumiem różne punkty widzenia, nie boję się trudnych pytań.
Ciekawe, czy potrafiłbym odpowiedzieć na pytania stawiane przez nastolatków.
Autor o książce:
Ekonomia wygląda trochę jak czarna magia. Ekonomiści robią mądre miny, budują skomplikowane modele matematyczne i mówią dziwacznym żargonem. A gospodarka stale zaskakuje, prognozy się nie sprawdzają, wybuchają kryzysy, ludzie nie rozumieją, co się dzieje.
Czy można o ekonomii mówić inaczej? Tak, ale trzeba zrozumieć pewne prawa, które nią rządzą. Uwzględnić różne punkty widzenia, tam gdzie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. I wreszcie – pamiętać, że w gospodarce zawsze pewną rolę odgrywa przypadek i ludzkie widzimisię. To wszystko da się powiedzieć normalnym, zrozumiałym językiem. I to usiłuję robić w tej książce.
O projekcie:
„Porwani przez Ekonomię” to projekt edukacyjny Warszawskiego Instytutu Bankowości oparty na książce profesora Witolda Orłowskiego „Ekonomia dla ciekawych”. Wiedza ekonomiczna jest jedną z ważniejszych potrzeb współczesnego świata. Książka w przystępny sposób omawia najważniejsze zjawiska, problemy oraz mechanizmy gospodarcze.
Pieniądz, koszty, efektywność, zysk, inflacja, emerytury, podatki,... i wiele innych zagadnień ekonomicznych to dzisiaj nie tylko domena ekonomistów czy przedsiębiorców, ale codzienność wszystkich obywateli. Od poziomu naszych kompetencji w tym zakresie zależy zarówno życie prywatne, funkcjonowanie instytucji, w których pracujemy lub działamy, jak i sytuacja gospodarcza całego kraju. Miliony pojedynczych decyzji ekonomicznych podejmowanych codziennie niemalże przez wszystkich Polaków składa się na naszą wspólną efektywność i zamożność. Dlatego powinniśmy – a w zasadzie musimy – podejmować różne kroki zmierzające do podniesie nia poziomu wiedzy ekonomicznej.
Projekt „Porwani przez Ekonomię” skierowany jest głównie do uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Na stronie internetowej projektu uruchomione zostaną specjalne narzędzia dla nauczycieli, gdzie będzie można wybrać zestaw tematów, które uznają za najbardziej pomocne w nauczaniu. Do wszystkich rozdziałów udostępnione będą dodatkowe materiały dydaktyczne i gotowe scenariusze lekcji.