Znamy laureatów konkursu DIG IT Instytutu Teatralnego

Znamy laureatów konkursu DIG IT Instytutu Teatralnego

Znamy laureatów konkursu DIG IT Instytutu Teatralnego

Udostępnij

Teatr Powszechny w Warszawie, Teatr Żydowski, Muzeum Pana Tadeusza i Fundacja Lale.teatr otrzymały główne nagrody w konkursie DIG IT na najlepsze projekty i działania teatralne w czasie pandemii COVID-19. Uroczyste ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbyło się w piątek (11.06) w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i było transmitowane na kanale YouTube, Facebooku oraz stronie internetowej Instytutu.

Do Konkursu zostało zgłoszonych 270 projektów w czterech kategoriach. Wśród wnioskodawców znalazły się teatry publiczne, teatry prywatne, organizacje pozarządowe, domy i centra kultury, przedsiębiorcy, a także artystki i artyści freelancerzy. Warunkiem zgłoszenia projektu była jego realizacja w sieci od 12 marca 2020, czyli od dnia pierwszego zawieszenia działalności instytucji kultury, do 31 marca 2021.

W kategorii A – najlepsza premiera – Jury zdecydowało o przyznaniu dwóch równorzędnych nagród głównych. Otrzymały je: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie za spektakl „Tragedia Króla Ryszarda III” w reżyserii Grzegorza Falkowskiego oraz Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie za spektakl „Nie ma” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej. Zwycięskie spektakle łączy wartość artystyczna i powodzenie formalnych poszukiwań, ale dzielą metody pracy i narzędzia, którymi posłużyli się twórcy. Oba spektakle dowodzą, że sztukę teatru internetowego można realizować z powodzeniem zarówno przy pomocy surowych, na poły amatorskich, środków wyrazu, które z przeszkody transformują w wyzwanie, jak też poprzez profesjonalne użycie zaawansowanych technologii – podkreślał Dominik Gac, jeden z jurorów Konkursu.

 

 

 

 

 Wyróżnienie w tej kategorii trafiło do Stowarzyszenia Potem-o-tem za spektakl „Żegnamy świat” w reżyserii Marcina Zbyszyńskiego. Przyznano także dodatkowe wyróżnienie honorowe dla Karoliny Wyrozumskiej oraz zespołu aktorek i aktorów spektaklu „Orfeusz w wirtualnym piekle”.

 Laureatem nagrody głównej w kategorii B – najlepsze słuchowisko – zostało Muzeum Pana Tadeusza Zakładu Narodowego im. Ossolińskich za słuchowisko „Ptaki nocne” w reżyserii Marzeny Sadochy. Wyróżnienie trafiło w ręce Doroty Bator za słuchowisko „Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim... uciekaj!”, natomiast wyróżnienie honorowe przyznano Fundacji Oczami Brata za słuchowisko „Cebula” w reżyserii Cezarego Ilczyny. „Nagrodzone i wyróżnione spektakle teatru dźwięku w słuchowisku znalazły formę, dzięki której odpowiedź na pytanie o przyszłość zależy od tego, jak zabrzmi odpowiedź na pytanie o nasze relacje z drugim człowiekiem” – wskazali jurorzy.  

 W kategorii C – najlepszy inny projekt teatralny – nadesłane zgłoszenia wyróżniały się olbrzymią rozpiętością stylistyczną: zoomowym warsztatom tańca towarzyszyły koncerty i recitale, sfilmowanym premierom różnotematyczne podcasty, czytaniom performatywnym performanse w sensie ścisłym, a serialom teatralnym – monodramy, wykłady i zapisy rozmów. Jury przyznało nagrodę główną Fundacji Lale.teatr za projekt „Kroniki zarazy”. Wyróżnienia otrzymali: Warszawska Opera Kameralna za projekt „OperaOK!”, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie za projekt „Zamknięci w teatrze” oraz Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu za projekt „Pani Moru Online”. Wyróżnione honorowo zostało Stowarzyszenie „17-tka” za projekt „Covidowe opowieści dziwnej treści”. 

 Jury zdecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej oraz wyróżnień regulaminowych w kategorii D – najlepsze wydarzenie przeniesione do internetu. Jak wyjaśnili oceniający, sposób udokumentowania projektów uniemożliwiał przyjęcie czytelnych i jednakowych dla wszystkich kryteriów, a co za tym idzie rzetelną i sprawiedliwą ocenę. Niewykorzystane środki przeznaczono na dodatkowe nagrody w kategoriach A i C.

 Jury zdecydowało natomiast o przyznaniu dwóch dodatkowych wyróżnień specjalnych za nowatorskie i kompletne podejście do social mediów i komunikacji z widzem w czasie pandemii. Powędrowały one do dwóch stołecznych scen: TR Warszawa i Teatru Ochoty.

Zwycięskie projekty wyłoniło pięcioosobowe Jury w składzie: Dominik Gac (teatrolog i krytyk teatralny), Mateusz Grzesiński (producent i dziennikarz telewizyjny, animator kultury), Waldemar Kuligowski (profesor zwyczajny w Instytucie Antropologii i Etnologii UAM w Poznaniu; kierownik Zakładu Antropologii Kulturowej), Grażyna Lutosławska (dziennikarka Radia Lublin, pisarka, wykładowczyni UMCS w Lublinie, autorka i reżyserka słuchowisk), Olga Sobkowicz (kierowniczka Działu Organizacji Instytutu Teatralnego, koordynatorka Konkursu).

Konkurs DIG IT jest współfinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ma na celu wyłonienie spektakli oraz wydarzeń online zrealizowanych w czasie pandemii COVID-19, które wniosły nową jakość do polskiego życia teatralnego, a ich twórcy proponowali oryginalny, ciekawy sposób kontaktu i komunikacji z widzem.

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się