ART, pierwsza domena internetowa poświęcona sztuce i kulturze, debiutuje w użyciu przez ponad 60 znanych muzeów i instytucji kultury
Instytut Sztuki w Chicago, Centre Pompidou, Fundacja Beyeler, Fundacja Cartier, Muzeum Guggenheima, Hauser & Wirth, Muzeum Sztuki Współczesnej w Miami, LACMA, MAXXI, Tate oraz Walker Art Center jako jedne z pierwszych instytucji uruchomią witryny z domeną .ART.
Wśród instytucji, które zdecydowały się na przyjęcie nowej domeny znalazły się między innymi Instytut Sztuki w Chicago, Centre Pompidou, Fundacja Beyeler, Fundacja Cartier, Muzeum Guggenheima, Hauser & Wirth, Muzeum Sztuki Współczesnej w Miami, LACMA, MAXXI, Tate oraz Walker Art Center. Pionierzy domeny .ART mają ciekawe plany na jej zastosowanie, od pełnej migracji lub konsolidacji istniejących witryn pod adresem .ART, do tworzenia zupełnie nowych witryn skupiających się na prezentacji niespotykanych nigdzie indziej prac artystów lub fragmentów kolekcji.
"Naszą misją jest zachowanie dziedzictwa kulturowego globalnego świata sztuki. Jesteśmy niezwykle dumni z tego, że tak liczne grono poważnych instytucji z całego świata podziela naszą wizję i przekonanie, że domena .ART przyczyni się do zmiany relacji środowiska sztuki z internetem oraz pozwoli na ochronę wizerunku w sieci" - wyjaśnia Ulvi Kasimov, założyciel .ART.
John Matson, główny dyrektor wykonawczy .ART dodaje, że "domena jest nowym sposobem pozwalającym światu sztuki na budowanie swojej tożsamości w sieci; domena jest krótka, prosta, łatwa do zapamiętania i kojarzy się ze sztuką, dlatego też dla pionierów .ART domena jest naturalnym wyrazem marki".
Pionierzy jako pierwsi uzyskają dostęp do domen .ART dlatego też będą mogli z wyprzedzeniem opublikować treści na swoich stronach zanim domena będzie dostępna w sprzedaży szerszej publiczności latem 2017 roku. Instytucje, które jako pierwsze wykorzystają domenę .ART dzielą się swoim entuzjazmem.
Dyrektor cyfrowy TateRos Lawler stwierdził, że muzeum "z przyjemnością weźmie udział w debiucie nowej domeny, która przyczyni się do promocji największych kolekcji sztuki, galerii i muzeów na świecie".
Benoît Parayre, dyrektor do spraw komunikacji i współpracy w Centre Pompidou podkreśla, że "domena dla świata sztuki była wyczekiwana już od dawna, a teraz pozwoli wielu przywódcom branżowym, muzeom, centrum sztuki, galeriom, kolekcjonerom i nie tylko na wykorzystanie bardziej adekwatnej domeny, przyczyniającej się do promowania kolekcji i programów artystycznych".
Jak skomentował kierownik cyfryzacji David Desrimais "fundacja Fondation Cartier pour l'art contemporain cieszy się z możliwości dołączenia do cyfrowej społeczności domeny .ART i tym samym rozwinięcia swojey ofertę".
Anton Vidokle, artysta i założyciel platformy e-flux dodaje, że "internet ma w sobie ogromny potencjał edukacyjny, a wiarygodna i informacyjna domena przeznaczona na potrzeby sztuki szybko stanie się nieocenionym źródłem wiedzy". Artysta podkreśla, że „domena ta stanie się platformą, która postawi na piedestale pracę instytucji kultury i artystów - ludzi kochających sztukę - z całego świata".
Dominique Chevalier, prezes instytucji Syndicat National des Antiquaires (SNA), która organizuje Biennale des Antiquaires w Grand Palais w Paryżu wyjaśnia, że dla takich galerii "domena .com jest zbyt komercyjna, a domena .fr zbyt ogólna; problem polega na tym, że większość domen nie ma żadnego związku z dziedziną, w której dana instytucja się obraca - oczywiście domena .ART rozwiązuje tę kwestię".
Lélia Pissarro, współwłaścicielka galerii Stern Pissarro Gallery i prawnuczka artystki Camille Pissarro dodaje, że "internet wywarł ogromny wpływ na ogólnoświatowy rynek sztuki, to dzięki niemu sztuka dotarła w najdalsze zakątki świata". Komentuje ona, że w kwestii domen „przyszłość leży w kategoryzacji branż, na przykład marce Pissarro nie przystoi korzystać z .com, natomiast domena pissarro.art jest po prostu rozwiązaniem idealnym, zapełniającym lukę w strategii marketingowej i budowanym wizerunku marki".
Pionierzy mają różnorakie plany co do witryn.
Instytucje Tate, LACMA, Multimedia Art Museum, i MuzeumSolomona R. Guggenheima stworzą witryny skupiające się na wybranych aspektach kolekcji. Natomiast Fundacja Cartier wykorzysta domenę do podzielenia się zasobami swojej kolekcji z szerszą publiką po raz pierwszy w historii. Tymczasem Centre Pompidou uruchomi specjalną witrynę z informacjami w języku angielskim i innych językach, odpowiadając na potrzeby gości zagranicznych.
Hauser & Wirth uświetni 25-lecie istnienia galerii przez uruchomienie interaktywnej strony internetowej wykorzystującej chronologię graficzną obrazującą prawie trzy dekady historii instytucji. Instytucje Canesso Gallery, Galerie Meyer Oceanic & Eskimo Art, Galerie Perrin, Tomasso Brothers Fine Art, Stern Pissarro Gallery i Venus dokonają pełnej migracji istniejących stron na nowe domeny .ART.
Począwszy od lutego 2017 r. rejestracji domen .ART będą mogli dokonywać specjaliści z branży sztuki, tym samym gwarantując, że najważniejsi gracze w środowisku będą mieli szansę na zajęcie wybranych domen w pierwszej kolejności.
Pełna lista pionierów domeny .ART znajduje się pod adresem http://www.art.art.
Więcej informacji można uzyskać pod adresem engage@art.art.
Logo - http://photos.prnewswire.com/prnh/20160525/372735LOGO