BezPrzedawNIEnia – kampania informacyjna o polskich stratach wojennych
W 83. rocznicę wybuchu II wojny światowej ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna poświęcona stratom, jakie Polska poniosła w wyniku agresji niemieckiej i sowieckiej. Za poniesione szkody Polska nigdy nie otrzymała reparacji od żadnego z agresorów. Hasłem kampanii jest hasztag #bezprzedawNIEnia, a znakiem kampanii - logo, który składa się z pełnej nazwy hasztagu z literami „NIE” wpisanymi w kształt bomby. Kampania, koordynowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, potrwa do 17 września. Do przyłączenia się do kampanii oraz korzystania z materiałów promocyjnych (spoty, grafiki) ministerstwo zaprasza wszystkich chętnych.
Celem kampanii jest dotarcie do możliwe szerokiego grona odbiorców w kraju i zagranicą z przekazem o losach, tragedii i stratach państwa polskiego poniesionych w wyniku II wojny światowej oraz brakiem zadośćuczynienia, który do dziś kładzie się cieniem na relacjach ze sprawcami. Odzwierciedleniem tej sytuacji jest samo hasło kampanii – nierozliczone zbrodnie i krzywdy nie ulegają przedawnieniu, a nieodrobiona lekcja historii znajduje dziś swoje echo w tragedii Ukrainy.
„Polska doznała bezprecedensowych strat. Strat osobowych - ze strony Niemiec: to jest 5 mln 200 tys. ofiar – ale także strat we wszystkich innych dziedzinach życia. Zostaliśmy pozbawieni szans rozwojowych na wiele lat. Nie powstało i nigdy już nie powstanie setki tysięcy dzieł sztuki, książek, wynalazków. Nasze pokolenia na wiele, wiele lat naprzód zostały okaleczone. Skala tych zbrodni, tych strat jest bezprecedensowa. Dlatego mówimy #bezprzedawNIEnia” – podkreśla wicepremier prof. Piotr Gliński.
Polska, w wyniku agresji nazistowskich Niemiec oraz sowieckiej Rosji, dwóch zbrodniczych totalitaryzmów XX wieku, poniosła dotkliwe straty, zarówno wśród ludności (zginął co szósty polski obywatel), jak i materialne. Zrujnowane w czasie II wojny światowej miasta, zniszczona infrastruktura, utracone bezpowrotnie dobra kultury, zniszczone zabytki pozostają niezabliźnionym ranami, które do dziś mają wpływ na losy kolejnych pokoleń. Łączne straty w kulturze poniesione przez Polskę w czasie II wojny światowej ze strony Niemiec eksperci szacują na ok. 52 miliardy złotych. Te rany pozostają niezabliźnione i do dziś mają wpływ na potencjał rozwojowy Polski i na jej zamożność.
Prezentując kampanię #bezprzedawnNIEnia, która przypomina o skali strat poniesionych
z powodu agresji niemieckiej i sowieckiej, wicepremier Piotr Gliński podkreślił, że choć jest ona organizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego to do udziału w niej i publikowania materiałów kampanii zachęca wszystkich zainteresowanych: osoby, instytucje, organizacje, organy władzy.
Spoty, plakaty, grafiki i publikacje – kampania w przestrzeni publicznej
Kampania #bezprzedawnienia obejmuje swoim zakresem publikacje prasowe w mediach w Polsce i za granicą, nośniki outdoorowe i w środkach komunikacji zbiorowej, anteny Polskiego Radia, telewizję oraz inne media elektroniczne i serwisy społecznościowe.
Spoty kampanii #bezprzedawNIEnia są wyświetlane na nośnikach cyfrowych w przestrzeni publicznej, m.in. na dworcach, stacjach metra i w środkach komunikacji, a także w mediach społecznościowych. Ponadto w Warszawie i w największych miastach Polski na nośnikach reklamowych pojawiły się okolicznościowe plakaty, zaś w najbardziej poczytnych tygodnikach i dziennikach – okolicznościowe grafiki.
Specjalne spoty poświęcone rocznicy wybuchu II wojny światowej, atakowi Związku Sowieckiego na Polskę i stratom wojennym są emitowane na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych Telewizji Polskiej oraz m.in. w TVP World.
W związku z kampanią Polskie Radio przygotowało specjalną witrynę internetową bezprzedawnienia.polskieradio.pl, opartą na własnych publikacjach, na której znajdą się najważniejsze opracowania i analizy dotyczące reparacji za straty poniesione przez Polskę w wyniku II WŚ. Na stronie pojawiają się materiały historyczne oparte o radiowe archiwalia dotyczące m.in. utraconego potencjału rozwoju Polski w latach 30. i 40., strat polskich bibliotek oraz zbiorów prywatnych czy utrata Kresów. Spoty „#BezPrzedawNIEnia” kierują do strony internetowej i przypominają o akcji. Z kolei Telewizja Polska w ramach kampanii emituje na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych okolicznościowe spoty przygotowane przez TVP World w różnych wersjach językowych. Na antenach głównych i tematycznych zaplanowano również szereg pozycji odnoszących się do II wojny światowej.