BezPrzedawNIEnia – kampania informacyjna o polskich stratach wojennych

BezPrzedawNIEnia – kampania informacyjna o polskich stratach wojennych

BezPrzedawNIEnia – kampania informacyjna o polskich stratach wojennych

Udostępnij

W 83. rocznicę wybuchu II wojny światowej ruszyła ogólnopolska kampania informacyjna poświęcona stratom, jakie Polska poniosła w wyniku agresji niemieckiej i sowieckiej. Za poniesione szkody Polska nigdy nie otrzymała reparacji od żadnego z agresorów. Hasłem kampanii jest hasztag #bezprzedawNIEnia, a znakiem kampanii - logo, który składa się z pełnej nazwy hasztagu z literami „NIE” wpisanymi w kształt bomby. Kampania, koordynowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, potrwa do 17 września. Do przyłączenia się do kampanii oraz korzystania z materiałów promocyjnych (spoty, grafiki) ministerstwo zaprasza wszystkich chętnych.

Celem kampanii jest dotarcie do możliwe szerokiego grona odbiorców w kraju i zagranicą z przekazem o losach, tragedii i stratach państwa polskiego poniesionych w wyniku II wojny światowej oraz brakiem zadośćuczynienia, który do dziś kładzie się cieniem na relacjach ze sprawcami. Odzwierciedleniem tej sytuacji jest samo hasło kampanii – nierozliczone zbrodnie i krzywdy nie ulegają przedawnieniu, a nieodrobiona lekcja historii znajduje dziś swoje echo w tragedii Ukrainy.

„Polska doznała bezprecedensowych strat. Strat osobowych - ze strony Niemiec: to jest 5 mln 200 tys. ofiar – ale także strat we wszystkich innych dziedzinach życia. Zostaliśmy pozbawieni szans rozwojowych na wiele lat. Nie powstało i nigdy już nie powstanie setki tysięcy dzieł sztuki, książek, wynalazków. Nasze pokolenia na wiele, wiele lat naprzód zostały okaleczone. Skala tych zbrodni, tych strat jest bezprecedensowa. Dlatego mówimy #bezprzedawNIEnia” – podkreśla wicepremier prof. Piotr Gliński.

Polska, w wyniku agresji nazistowskich Niemiec oraz sowieckiej Rosji, dwóch zbrodniczych totalitaryzmów XX wieku, poniosła dotkliwe straty, zarówno wśród ludności (zginął co szósty polski obywatel), jak i materialne. Zrujnowane w czasie II wojny światowej miasta, zniszczona infrastruktura, utracone bezpowrotnie dobra kultury, zniszczone zabytki pozostają niezabliźnionym ranami, które do dziś mają wpływ na losy kolejnych pokoleń.  Łączne straty w kulturze poniesione przez Polskę w czasie II wojny światowej ze strony Niemiec eksperci szacują na ok. 52 miliardy złotych. Te rany pozostają niezabliźnione i do dziś  mają wpływ na potencjał rozwojowy Polski i na jej zamożność.  

Prezentując kampanię #bezprzedawnNIEnia, która przypomina o skali strat poniesionych
z powodu agresji niemieckiej i sowieckiej, wicepremier Piotr Gliński podkreślił, że choć jest ona organizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego to do udziału w niej i publikowania materiałów kampanii zachęca wszystkich zainteresowanych: osoby, instytucje, organizacje, organy władzy.

Spoty, plakaty, grafiki i publikacje – kampania w przestrzeni publicznej

Kampania #bezprzedawnienia obejmuje swoim zakresem publikacje prasowe w mediach w Polsce i za granicą, nośniki outdoorowe i w środkach komunikacji zbiorowej, anteny Polskiego Radia, telewizję oraz inne media elektroniczne i serwisy społecznościowe.

Spoty kampanii #bezprzedawNIEnia są wyświetlane na nośnikach cyfrowych w przestrzeni publicznej, m.in. na dworcach, stacjach metra i w środkach komunikacji, a także w mediach społecznościowych. Ponadto w Warszawie i w największych miastach Polski na nośnikach reklamowych pojawiły się okolicznościowe plakaty, zaś w najbardziej poczytnych tygodnikach i dziennikach – okolicznościowe grafiki.

Specjalne spoty poświęcone rocznicy wybuchu II wojny światowej, atakowi Związku Sowieckiego na Polskę i stratom wojennym są emitowane na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych Telewizji Polskiej oraz m.in. w TVP World.

W związku z kampanią Polskie Radio przygotowało specjalną witrynę internetową bezprzedawnienia.polskieradio.pl, opartą na własnych publikacjach, na której znajdą się najważniejsze opracowania i analizy dotyczące reparacji za straty poniesione przez Polskę w wyniku II WŚ. Na stronie pojawiają się materiały historyczne oparte o radiowe archiwalia dotyczące m.in. utraconego potencjału rozwoju Polski w latach 30. i 40., strat polskich bibliotek oraz zbiorów prywatnych czy utrata Kresów. Spoty „#BezPrzedawNIEnia” kierują do strony internetowej i przypominają o akcji. Z kolei Telewizja Polska w ramach kampanii emituje na antenach głównych oraz na kanałach tematycznych okolicznościowe spoty przygotowane przez TVP World w różnych wersjach językowych. Na antenach głównych i tematycznych zaplanowano również szereg pozycji odnoszących się do II wojny światowej. 

Materiały do pobrania

Więcej informacji


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się