Czytaj PL podbija kolejne kontynenty! 12 bestsellerów na Antarktydzie i w Afryce
Czytaj PL pokonało właśnie 14 tys. kilometrów, docierając przez Marrakesz na Antarktydę i zdobywając tym samym dwa nowe kontynenty! Bezpłatnie czytano już w Europie, Australii i Oceanii, obu Amerykach i Azji, a w tym roku do tego grona dołączają Antarktyda i Afryka. W edycji 2019 poziom czytelnictwa podnoszą stworzeni przez Jana Kallwejta superbohaterowie i superbohaterki. Każda z postaci patronuje jednej z 12 udostępnianych bezpłatnie książek, wśród których znajdują się m.in. dzieła Wiesława Myśliwskiego, Remigiusza Mroza, Marka Krajewskiego i Holly Black. Swoją premierę ma także spot, w którym ożywieni bohaterowie Kallwejta pokazują, jakie moce można zdobyć dzięki czytaniu. Akcja potrwa do końca listopada.
Czytaj PL ma charakter międzynarodowy – książki za darmo można czytać nie tylko w Polsce. Plakaty akcji znalazły się w Miastach Literatury UNESCO m.in. Obidos, Dublinie, Iowa City oraz na... Antarktydzie i w Afryce! W tym roku Polska Stacja Antarktyczna imienia Henryka Arctowskiego, powszechnie znana jako „Arctowski”, dołączyła do Czytaj PL. Badacze, oddaleni od Polski o ponad 14 tys. kilometrów, będą mogli przeczytać oraz podzielić się 12 bestsellerami. W Afryce natomiast plakat z kodem QR znalazł się w Marrakeszu w prowadzonym przez Polaków sklepie Marokańskie Cuda. Tym samym akcja w ciągu 5 edycji podbiła cały świat.
Czytaj PL ma na celu podniesienie poziomu czytelnictwa nie tylko w Polsce, ale też na świecie. W myśl idei „Bądź pod wpływem czytania!” każda z 12 książek biorących udział w Czytaj PL została zilustrowana postacią superbohatera lub superbohaterki, którzy odzwierciedlają wpływ danego bestsellera na czytelnika. Ich autorem jest tworzący charakterystyczne ilustracje, doceniany na całym świecie grafik Jan Kallwejt. Swoją premierę ma właśnie spot, w którym można zobaczyć 12 superbohaterów i superbohaterki. Wśród postaci pojawiających się w animacji można odnaleźć np. Człowieka-Serce zwiększającego empatię czy Człowieka-Żarówkę wpływającego na pomysłowość. Wspólnie walczą z niskim poziomem czytelnictwa w Polsce oraz zachęcają do czytania. Postaci można też znaleźć m.in. na plakatach z kodami QR w 21 partnerskich miastach, a także wszędzie tam, gdzie sami czytelnicy będą chcieli powiesić plakat kampanii.
W tym roku, tak jak poprzednio, Czytaj PL towarzyszy akcja „Upoluj swoją książkę”, której pomysłodawcą jest Instytut Książki. Jej ambasadorami zostało 1400 uczniów ze szkół średnich w całej Polsce. Wyposażeni w specjalne koszulki z napisem „Jestem pod wpływem czytania” będą udostępniać za darmo książki swoim znajomym za pomocą umieszczonego na nich kodu QR.
Dla czytelników superksiążek przygotowano także nagrody. W konkursie „Zostań emisariuszem książek – dziel się z ludzkością supermocami” do zdobycia będą czytniki PocketBook, bony do Woblinka, koszulki oraz smartfony. Wystarczy jedynie wydrukować plakat akcji i powiesić go w swojej miejscowości w widocznym miejscu. Gadżety pod koniec listopada będzie można wygrać także u patrona Czytaj PL – Niestatystyczny.pl.
Według raportu Biblioteki Narodowej w 2018 roku przynajmniej jedną książkę przeczytało jedynie 37 proc. badanych Polaków. Dzięki Czytaj PL można te statystyki realnie zmienić. Ogromną popularność akcji potwierdzają zeszłoroczne wyniki – 16 krajów, 4 kontynenty, 500 miejscowości, ponad 7 tys. nośników i 95 tys. wypożyczonych publikacji. Czytaj PL dociera więc prawie w każdy zakątek świata, dzięki czemu dostęp do książek staje się niezwykle łatwy. Plakaty z kodami QR znajdą się w aż 21 miastach partnerskich, a po raz pierwszy w akcji biorą udział: Płock, Olsztyn, Sopot, Kielce, Siedlce, Zielona Góra.
Wszystko zaczęło się w 2013, kiedy Kraków otrzymał tytuł Miasta Literatury UNESCO. Kolejna edycja Czytaj PL opiera się na tych samych zasadach, co zawsze. Wystarczy pobrać bezpłatną aplikację Woblink z App Store lub Google Play i przejść do zakładki Czytaj PL. Następnie zeskanować kod QR znajdujący się np. na każdym plakacie. Akcja trwa przez cały listopad.
Czytaj PL jest organizowane w ramach programu Kraków Miasto Literatury UNESCO.
Instytut Książki jest partnerem strategicznym akcji.