Projekt współfinansowany jest przez m.st. Warszawa
Przez wieki teatr, podobnie jak wiele innychobszarów kultury i życia społecznego, zdominowany był przez mężczyzn. Nie znaczy to jednak, że kobiety nie tworzyły, wręcz
przeciwnie– powstawały ciekawe tekstyna scenę, które zostały przemilczane lub niezauważone. Albo takie, które były wystawiane z sukcesemlub zyskały rozgłos jako nowatorskie, a mimo too nich zapomniano. Co spowodowało wykluczenie tych dramatów z pamięci zbiorowej i ich brak w kanonie literatury polskiej?
Próbując odpowiedziećna to pytanie członkinie TERAZ POLIŻ stworzyły projekt „córy warszawskie #dziwystołeczne”
.
Ab y przywrócić głos naszym autorkom, zadbać o obecność kobiet w historii teatru, zburzyć patriarchalny porządek i przede wszystkim odkryć przed widzami nieznany rozdzi
ałpolskiej literatury.
Silent theatre czyli teatralne wydanie silent disco
TERAZ POLIŻ przygotowało w tym sezonie coś specjalnego dla stołecznej widowni– silent theatre, czyli publiczne odsłuchania słuchowisk powstałych na podstawie tekstów polskich dramatopisarek pierwszej połowy XX w. Spośród 100 tekstów wybranych zostało 5 dramatów: „Życie mimo wszystko” Ireny Krzywickiej, „Zburzenie Tyru” Amelii Hertzówny, „Hotel Belle Vue” Magdaleny Samozwaniec,„Sygnały” Ewy Szelburg -Zarembiny oraz „Rozmowa z własną nogą” Anny Świrszczyńskiej.
Opróczaktorek z TERAZ POLIŻ w nagraniach zrealizowanych we współpracy z Teatrem Polskiego Radia usłyszeć można m.in. Danutę Stenkę, Marię Seweryn, Wojciecha Kalarusa, Przemysława Stippę czySylwestra Maciejewskiego. Słuchowiskom towarzyszyć będą wykłady prowadzone przez badaczkiz zespołu HyPaTia. Nagrania będą dostępne na platformie NINATEKA.PL„Kto się boi Sybilli Thompson?