Dramatopisanie - II edycja. Poznaliśmy nazwiska stypendystek
Kapituła II edycji programu w składzie: Anna Augustynowicz, Małgorzata Bogajewska, Jarosław Cymerman, Jacek Kopciński (przewodniczący) i Wawrzyniec Kostrzewski zapoznała się z 12 eksplikacjami dramatopisarskimi nadesłanymi przez finalistów Dramatopisania w części konkursu dotyczącej autorek i autorów tekstów.
W tym roku znaleźli się w nim: Beniamin Maria Bukowski, Jan Czapliński, Marta Guśniowska, Jarosław Jakubowski, Marek Modzelewski, Weronika Murek, Malina Prześluga, Mateusz Pakuła, PiK (Katarzyna Dworak i Paweł Wolak), Marek Pruchniewski, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, Ishbel Szatrawska, Zyta Rudzka, Wojciech Tomczyk i Anna Wakulik. Troje finalistów: Marek Modzelewski, Zyta Rudzka i Małgorzata Sikorska-Miszczuk nie przysłało swoich propozycji dramatopisarskich.
Stypendystkami II edycji DRAMATOPISANIA zostały Ishbel Szatrawska oraz Anna Wakulik, których eksplikacje członkowie kapituły wskazali jednogłośnie jako najciekawsze.
Stypendystki zobowiązane są nadesłać sztuki do końca października 2021. Dramaty zostaną opublikowane w serii DRAMATOPISANIE oraz zarekomendowane teatrom publicznym. Trzy teatry – wyłonione w II części konkursu – które zdecydują się na wystawienie nowych sztuk otrzymają dofinansowanie realizacji.
O zwycięskich propozycjach
Akcja dramatu „Wolny strzelec” Ishbel Szatrawskiej rozgrywa się w Bagdadzie podczas II wojny w Zatoce Perskiej. Jej bohaterem jest polski fotoreporter. Mężczyzna „stopniowo podaje w wątpliwość cel, z którym przybył na Wschód, ale też musi zadać sobie pytania o swoją własną tożsamość” – pisze autorka. Irak w jej zamierzeniu staje się „przestrzenią alegoryczną, w której dochodzi do rozpoznania siebie i wyboru dalszej drogi”. „Wolny strzelec” będzie dramatem stacji. Jako swoją inspirację Szatrawska wymieniła starożytny „Epos o Gilgameszu” oraz „Do Damaszku” Augusta Strindberga.
Miejscem akcji sztuki projektowanej przez Annę Wakulik jest opuszczony dworek, gdzie spotykają się współcześnie potomkowie polskiego szlachcica. Dwaj bracia o takich samych imionach dziedziczą wspólne nazwisko, pytanie jednak, czy także majątek, skoro jeden z synów był dzieckiem chłopki. „Sytuacja miłego rodzinnego spotkania zmienia się w brutalną konfrontację” – sygnalizuje autorka, planując w przyszłym w dramacie efekty metateatralne. By sprawdzić „jak odbywa się kulturowe i psychologiczne dziedziczenie przeszłości”, bohaterowie tej poważnej komedii odgrywać będą sceny z przeszłości.
O Dramatopisaniu
Program DRAMATOPISANIE Instytutu Teatralnego został powołany w 2020 roku, a jego głównym celem jest wspieranie najzdolniejszych polskich autorów sztuk współczesnych poprzez stworzenie im dogodnych warunków pracy, popularyzacja ich osiągnięć i upowszechnianie wiedzy o polskim dramacie współczesnym.
Każda edycja programu składa się z dwóch etapów. W pierwszym 10 Selekcjonerów – kierowników literackich teatrów publicznych – wskazuje kilkudziesięciu autorek i autorów, a kapituła wybiera spośród nich dramatopisarzy, którzy otrzymają półroczne stypendia w wysokości 30 tys. zł. Laureatkami DRAMATOPISANIA w roku 2020 zostały Antonina Grzegorzewska i Amanita Muskaria, a w ramach stypendiów powstały sztuki: „Ciemna woda” (autorstwa Amanity Muskarii) i „La Pasionaria” (Antoniny Grzegorzewskiej). W drugim etapie wyłaniani są reżyserzy i teatry publiczne, które we współpracy z Instytutem Teatralnym realizują spektakl oparty na jednym z dwóch zwycięskich dzieł dramatycznych.
W tej chwili prace nad przedstawieniami toczą się w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku oraz w Ośrodku Bramie Grodzkiej - Teatrze NN w Lublinie. Premiery spektakli odbędą się do 30 września 2021.
Organizatorem Dramatopisania jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a środki na jego realizację pochodzą z budżetu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.