Dwie półkule rynku książki - komunikat prasowy  Nielsen Book

Dwie półkule rynku książki - komunikat prasowy Nielsen Book

Dwie półkule rynku książki - komunikat prasowy Nielsen Book

Udostępnij

Jesienią rynek książki przypomina organizm sterowany przez dwie półkule mózgowe, gdzie jedna przetwarza myśli o podręcznikach, a druga już o książkach pod choinkę. Na pierwszy rzut oka tych obszarów nie powinno się łączyć. Warto jednak postrzegać oba elementy jako zintegrowaną całość. W szczególności jeśli chcemy dbać o księgarnie, a księgarnie sprzedają podręczniki, to w przestrzeni publicznej w kontekście bestsellerów powinniśmy mówić też o podręcznikach. Lista top20 Nielsen BookScan dla tygodni 37-40 (6 września – 3 października) jest dobrym punktem wyjścia do dyskusji.


Autorem komentarza jest Renek Mendruń, Konsultant z Nielsen BookScan.

W zestawieniu top20 Nielsen BookScan Polska dla tygodni 37-40 mamy 14 podręczników, dwie lektury szkolne oraz cztery nowości z 16 września: „Powrót z Bambuko” Katarzyny Nosowskiej – pozycja druga w zestawieniu, „Precedens” Remigiusza Mroza – pozycja siódma, „Srebrne skrzydła” Camilli Läckberg – pozycja dziewiąta oraz „Pokora” Szczepana Twardocha – pozycja 19.

Rynek książki to system naczyń połączonych, z reguły w połowie września kończy się szczyt podręcznikowym i zaczyna się wysyp jesiennych nowości. W tym roku szczyt sezonu podręcznikowego nieco się przesunął w czasie i przypadł na ostatni tydzień sierpnia i przede wszystkim cztery tygodnie września (patrz wykres poniżej). Sprzedaż podręczników na początku września była tak duża, że inne książki z wielkim trudem przebijały się do zestawień top.

Przypomnijmy: likwidacja gimnazjum wywołała w 2019 roku sztuczny „wyż demograficzny” w „nowych” szkołach ponadpodstawowych, kiedy dwa połączone roczniki uczniów poszły do pierwszej klasy liceum i technikum, weszła nowa podstawa programowa i rodzice/ uczniowie zastali zmuszeni do zakupów zupełnie nowych podręczników. W tym roku sytuacja się powtórzyła w klasach drugich.

Czasem trafiają się pytania: na ile zakup podręczników powiększa wartość koszyka zakupowego książek w skali całego rynku? Czy i na ile podręczniki zastępują inne książki w budżetach domowych? Z danych BookScan wynika, że zakupy podręczników nie powodują spadku zainteresowania najlepszymi nowościami. To raczej poziom sprzedaży najlepszych podręczników jest bardzo wysoki, nawet z punktu widzenia najbardziej poczytnych autorek i autorów. Wydaje się, że podręczniki szkolne uzupełniają i powiększają wartość rynku książki i zjawisko „kanibalizacji” - młodzież kupuje mniej literatury, bo pieniądze musi wydać na podręczniki - nie występuje lub jest marginalne.

Dla księgarń sprzedaż podręczników szkolnych była przez lata uznawana jako jeden z fundamentów istnienia. W panelu BookScan w Polsce mamy stacjonarne sieci księgarskie Book Book, Bookszpan, Książnica Polska i Między Kartkami, sieć księgarską Świat Książki prowadzącą także duży sklep on-line oraz kilka sklepów internetowych należących do firmy Glosel: jak taniaksiazka.pl czy ksiazkomat.pl. Wszystkie dane pokazywane na wykresach czy w tabelach odnoszą się do całości. W tej chwili pracujemy nad włączeniem tzw. księgarń niezależnych do panelu.

Nielsen BookScan Polska

Panel Nielsen BookScan działa w 11 krajach, w Polsce został uruchomiony w lipcu 2018 roku. Pokrywa ok. 10 -15% rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 250 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.

Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień). Dodatkowo Nielsen w Polsce posiada dane o sprzedaży w kanale sieci handlowych (sieci marketów, dyskontów, kiosków czy stacji benzynowych), przy czym obecnie sprzedaż z sieci handlowych nie jest łączona z panelem księgarskim i nie wchodzi do prezentowanych tu zestawień.

 

KONTAKT

Stephanie Enderby ; Senior Manager, Marketing; Nielsen Book, International; e-mail: marketing.book@nielsen.com

Renek Mendruń, Nielsen BookScan Polska,
tel.: 601 353 676, e - mail: renek.mendrun.consultant@nielsen.com

 

 

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się