Oficyna Wydawnicza IMPULS,

Oficyna Wydawnicza IMPULS,

Edukacyjna propozycja Impulsu

Udostępnij

Dzisiejszy przegląd nowości tygodnia Oficyny Wydawniczej IMPULS będzie miał charakter wybitnie pedagogiczny, a ściślej – edukacyjny.

Witrynę nowości Oficyny Wydawniczej Impuls zdominowały trzy tytuły: Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej, Nauczyciel doskonały Janusza Dębskiego i Starość. Między tradycją a współczesnością pod red. Moniki Doroty Adamczyk. 


Jak powszechnie wiadomo, logopedia i jej okolice należy do najmocniejszych stron Oficyny Wydawniczej Impuls, więcej – nasze publikacje należą do wiodących w tej dziedzinie. Naszych wiernych czytelników ucieszyła zatem informacja o nowości autorstwa Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej. Niewątpliwie największą zaletą Zaburzeń artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną jest esencjonalizm; jak pisze w recenzji wydawniczej prof. Anna Kowalska, najnowsza publikacja autorstwa Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej z powodzeniem może zastąpić opasłe tomy akademickie, zawartą w nich wiedzę podając w sposób zwięzły, a przy tym w niczym tym pierwszym nieustępujący. Rzut aktualnego stanu badań na przeszłe dokonania wspomaga tylko zorientowanie się w temacie. Autorka nie poprzestaje na nakreśleniu historii zagadnienia, lecz w sposób płynny przechodzi do charakterystyki tytułowych zjawisk (ze szczególnym naciskiem na normy artykulacyjne spółgłosek polskich), a następnie, podsumowując swe rozważania, kończy szeregiem rad i wskazówek dla logopedów i pedagogów, także tych przyszłych.

Nie wystarczy materiał dydaktyczny, nawet jeśli towarzyszy mu żądny wiedzy uczeń; by proces nauczania się powiódł, potrzebny jest nauczyciel, i to nie byle jaki. A jaki zatem? Z odpowiedzią spieszy Janusz Bielski, pisząc Nauczyciela doskonałego. Jeden z najwybitniejszych twórców polskiej pedeutologii – Jan Władysław Dawid – w swoim dziele O duszy nauczycielstwa pisał, że: „Istotą nauczycielskiego powołania jest miłość dusz ludzkich”4. Ta miłość do wychowanków stanowiła dla autora fundament efektywności pracy wychowawczej i motywację do samokształcenia nauczyciela. W ostatnich latach odnotowuje się coraz częściej badania nad rzeczywistym nauczycielem. Analizuje się jego czynności zawodowe i poszukuje czynników warunkujących większą efektywność pracy. W badaniach tych coraz wyraźniej eksponuje się aspekt prakseologiczny. Szuka się odpowiedzi na pytania: co powinien wiedzieć i umieć dobry nauczyciel określonej specjalności? Jak poszczególne czynności związane z wykonywanym zawodem powinien wykonywać, aby działać sprawnie i skutecznie? Jakie kompetencje moralne, społeczne i komunikacyjne powinien posiadać? Przy zastosowaniu w badaniach metody indukcyjnej stwierdzono rzeczywiste cechy konkretnych nauczycieli lub grup nauczycielskich. Pokazano czynniki warunkujące osiąganie sukcesów pedagogicznych, wskazano na zależności między cechami osobowo-zawodowymi i niektórymi czynnikami zewnętrznymi a rezultatami pracy.

Życie studenckie na emeryturze? A dlaczego nie! Mówią, że starość nie radość. Może i maja rację, a może po prostu nie znają teorii, nakazujących traktować wiek podeszły jako nowy okres rozwojowy, o odmiennych możliwościach i innych niż dotychczas zadaniach. Niewątpliwym atutem starości jest mądrość, ujmowana jako suma życiowych doświadczeń. Niech nikt więc nie myli idei uniwersytetu trzeciego wieku z pomysłem, by sadzać seniorów w szkolnej ławie! Edukację należy tu rozumieć nie jako budowanie pewnego zasobu wiedzy i wyposażanie w zestaw społecznie pożądanych umiejętności, lecz raczej jako poszerzanie i aktualizowanie wiedzy/umiejętności już posiadanych. Tym samym uniwersytety te stają się miejsce wymiany doświadczeń z młodszą generacją, walnie przyczyniając  się do integracji międzypokoleniowej. Starość. Między tradycją a współczesnością stanowi pewnego rodzaju relację, będąc zbiorem artykułów i referatów wygłoszonych podczas międzynarodowej konferencji, jaka odbyła się we wrześniu 2015 r. w Lublinie, wieńcząc spotkanie członków zarządu AIUTA – Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Trzeciego Wieku (Association Internationale des Universités du Troisième Âge).

Zapraszamy!
impulsoficyna.com.pl


 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się