Efekt pandemii: Młodzi uciekają z Internetu w książki
Podczas ubiegłorocznych lockdownów aż 33 proc. Francuzów zaczęło czytać więcej książek. Dla młodych ludzi był to najpopularniejszy sposób na… uniknięcie surfowania po Internecie – tak wynika z badania, które na zlecenie Stowarzyszenia Francuskich Wydawców przeprowadził Instytut Odoxa. – Pandemia koronawirusa niewątpliwie przysłużyła się czytelnictwu, wiele wskazuje na to, że także w Polsce – mówi Maria Deskur z wydawnictwa Burda Książki.
Młodzi ludzie korzystają z Internetu niemal nieustannie. Robią tam zakupy, kontaktują się ze znajomymi, szukają rozrywek oraz ważnych informacji. Jednak pandemia koronawirusa wygenerowała niejako przesyt ekranem. Młodzi Francuzi zaczęli coraz częściej uciekać z wirtualnej rzeczywistości. Okazuje się, że zyskało na tym czytelnictwo. Takie ciekawe wnioski płyną z badania, jakie dla zlecenie Syndicat National de l’Edition (Stowarzyszenia Francuskich Wydawców) przeprowadził w grudniu 2020 r. Instytut Odoxa. W Polsce badania firmy Nielsen opierające się o dane sprzedaży z 240 księgarń stacjonarnych (a zatem tylko części rynku) wskazują na widoczny wzrost sprzedaży książek w pandemii.
Optymistyczne wyniki badania
Celem sondażu Odoxa, w którym wzięło udział 990 pełnoletnich mieszkańców Francji, było zbadanie wpływu, jaki na stan czytelnictwa w tym kraju miała pandemia koronawirusa. Aż 33 proc. respondentów w czasie dwóch ogłoszonych w poprzednim roku przez francuski rząd lockdownów zaczęło częściej sięgać po książki. Mało tego, najczęściej taka deklaracja (42 proc.) padała ze strony osób poniżej 25 roku życia. Choć i tak jeszcze przed pandemią poziom czytelnictwa we Francji był wysoki: Francuzi czytali średnio 8,4 książek rocznie, choć osoby młodsze, w przedziale wiekowym 25-34, dużo mniej. W tym drugim przypadku wskaźnik wynosił 5,3.
Internet potrafi zmęczyć
Dlaczego Francuzi podczas pandemii częściej czytają? Żeby walczyć z nudą (43 proc. wskazań), oderwać się od śledzenia wiadomości (33 proc.) i spędzać mniej czasu w mediach społecznościowych (31 proc). Co ciekawe, w grupie wiekowej 25-34 najczęściej podawanym powodem było unikanie surfowania po Internecie (31 proc. wskazań).
– Badania przeprowadzone we Francji wskazują na bardzo ciekawy trend – komentuje Maria Deskur, szefowa wydawnictwa Burda Książki. – Pandemia sprawiła, że wszyscy mamy do zagospodarowania nadmiar wolnego czasu i młodzi Francuzi nie spędzili go wyłącznie przed ekranem. Sięgnęli po książkę. Przekładając to na grunt Polski, możemy spekulować, że było podobnie.
Maria Deskur wskazuje, że badania Selectivv przeprowadzone w pierwszych tygodniach pandemii pokazały co prawda olbrzymie wzrosty czasu spędzanego przez Polaków (nie tylko młodzieży) w mediach społecznościowych, na platformach streamingowych. Ale latem sprawdzono, jak bardzo wydłużył się czas spędzony w aplikacjach przez dzieci i młodzież w czasie pandemii. Co się okazało?
– Wskaźnik ten wzrósł, ale nie były to wzrosty skokowe – mówi Maria Deskur. – Czytając analizę Selectivv, ma się wrażenie, że polscy rodzice nie zawiedli: byli z dziećmi, spędzali z nimi czas, nie pozwolili dzieciom spędzić całości wolnego czasu w telefonach komórkowych. Kiedy doda się do tego informacje z badania Nielsena, gdzie widać wyróżniający się wzrost sprzedaży książek dla dzieci i młodzieży, można podejrzewać, że także w Polsce młodzież w tym roku przeczytała więcej. Mam nadzieję, że dobrze odczytujemy ten trend i że będzie on widoczny także po zakończeniu pandemii koronawirusa. Jeśli już ktoś raz zaczął czytać książki i poczuł płynącą z tego przyjemność, na ogół to kontynuuje. Czytanie książek dostarcza przeżycia niełatwe do zastąpienia.
O Wydawnictwie Burda Książki
Jesteśmy częścią koncernu medialnego Burda Media Polska i równocześnie jednym z liderów na polskim rynku wydawniczym, na którym istniejemy od 20 lat. Nasza oferta to ponad 1200 zróżnicowanych tytułów, ukazujących się pod markami Burda Książki i National Geographic. W naszym portfolio znajdują się powieści bestsellerowych pisarek literatury obyczajowej: Małgorzaty Kalicińskiej, Agnieszki Lingas-Łoniewskiej, Katarzyny Nowakowskiej, Anny Klary Majewskiej czy Samanthy Young, a także doskonałe kryminały i thrillery Grzegorza Kapli, Kathryn Croft, Louise Jensen oraz wielu innych. Wydajemy również książki najbardziej inspirujących autorów literatury podróżniczej: Martyny Wojciechowskiej, Moniki Witkowskiej, Marka Tomalika, Jakuba Porady, Grzegorza Kapli, biografie znanych postaci świata mediów, sztuki, sportu, takich jak: Agnieszka Radwańska, Joanna Jędrzejczyk, Maryla Rodowicz, oraz książki uznanych ekspertów i autorów poradników: Anny Lewandowskiej, Agnieszki Cegielskiej, Kingi Rusin, Dagmary Skalskiej, Rafała Ohme, Łukasza Durajskiego czy Joanny Godeckiej. Nasze portfolio zawiera także bezkonkurencyjne tytuły dla dzieci, między innymi autorstwa Neli Małej Reporterki oraz Magdaleny Różczki, a od 2015 roku mamy przyjemność wydawać książki zwycięzców programu MasterChef oraz MasterChef Junior. Najmłodsi znajdą też u nas biografie znanych i lubianych sportowych idoli: Roberta Lewandowskiego, Wojciecha Szczęsnego, Roberta Kubicy czy Lionela Messi. Nasi autorzy byli wielokrotnie nagradzani za najlepszą sprzedaż swoich tytułów. Naszą dumą jest Nela Mała Reporterka, która cztery lata z rzędu zdobyła Bestsellera Empiku, zostając najmłodszą laureatką tej nagrody (w latach: 2016, 2017, 2018, 2019).
Kontakt dla mediów:
Jakub Ziębka
38 Content Communication
tel. +48 786 936 600
e-mail: jakub.ziebka@38pr.pl
Paula Sztark
Burda Książki
tel. +48 600 207 179
e-mail: paula.sztark@burdamedia.pl