|
Program konferencji: |
|
Kongres otworzy uroczysty, specjalny panel dyskusyjny, który będzie poświęcony kształtowaniu nawyków czytelniczych – w kontekście edukacji interdyscyplinarnej, z uwzględnieniem roli filmu, teatru. Moderatorem spotkania jest prof. Tadeusz Zgółka, kierownik zespołu dydaktyków Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. W dyskusji biorą udział: profesor Andrzej Markowski, profesor Halina Zgółkowa, Barbara Krafftówna, profesor Sławomir Żurek |
|
Stoliki tematyczne „Eksperci praktykom” – czynne przez cały czas trwania kongresu punkty, które dają niepowtarzalną okazję do skonsultowania problemów dydaktycznych, metod nauczania oraz na wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami. |
|
|
Panel 1 |
Podstawa programowa wobec kształcenia kompetencji lekturowych – Książka na ścieżkach moich wyborów |
|
Sesja dyskusyjna – eksperci praktykom |
|
|
Dialog pomiędzy tradycją a nowoczesnością - sprawdzone sposoby rozwijania nawyku lektury: |
|
• |
Czytanie ze zrozumieniem – jak efektywnie czerpać z tradycji literackiej i kreować nowoczesną edukację, aby angażować młodzież do aktywności w szkole, ale również poza lekcjami? |
|
• |
Wielopoziomowa interpretacja tekstów literackich – jak przygotować ucznia do skutecznej komunikacji intertekstualnej, realizując z powodzeniem założenia podstawy programowej? |
|
|
Świadome i aktywne uczestnictwo w kulturze jako podstawowe narzędzie i cel edukacji szkolnej |
|
• |
Jak w realiach szkolnych prowadzić edukację z filmem i teatrem na lekcjach polskiego – multimedia i nowe technologie w funkcji narzędzia edukacyjnego do rozumienia i reinterpretacji kultury? |
|
• |
Interdyscyplinarne kształcenie polonistyczne jako platforma integracji uczniów o zróżnicowanych predyspozycjach i umiejętnościach – jak inspirować uczniów do pracy zespołowej? |
|
Lekcja na medal |
|
|
Jak wykorzystać teksty kultury i nowe media w edukacji literackiej – sprawdzone rozwiązania ze szkół, pomysły i podpowiedzi ekspertów? |
|
Panel 2 |
Twórcze pisanie i czytanie – jak łączyć literaturę kanoniczną ze współczesnymi tekstami kultury na każdym etapie nauczania |
|
Sesja warsztatowa – okiem praktyka |
|
|
Rozwijanie kompetencji metodycznych nauczyciela w celu podniesienia poziomu wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych: |
|
• |
Alternatywne podejście do kanonu lektur – pakiet praktycznych rozwiązań, co robić, aby uczniowie rozumieli lektury i potrafili sformułować uniwersalizm wątków i tematów? |
|
• |
Kształtowanie nawyków czytelniczych – w jaki sposób pobudzić u uczniów twórczą motywację do lektury i sprawić, że literatura będzie interpretowana interdyscyplinarne? |
|
|
Literatura w roli katalizatora świadomego uczestnictwa w kulturze współczesnej |
|
• |
Zestawy połączeń lektur z tekstami kultury z obszaru indywidualnych zainteresowań uczniów, czyli stare lektury w nowych aranżacjach |
|
• |
Kształcenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych – aktualne tendencje dydaktyczne w kształceniu sztuki argumentacji i autoprezentacji |
|
Lekcja na medal |
|
|
Dlaczego quiz online jest świetnym sposobem na wykorzystanie nowych technologii w szkole – ćwiczenie praktyczne dla wszystkich uczestników jako inspiracja i pomysł na działania aktywizujące również Twoich uczniów |
|
Panel 3 |
Interdyscyplinarność w edukacji polonistycznej – jak założenia podstawy programowej przełożyć na realia szkolne |
|
Sesja warsztatowa – okiem praktyka |
|
|
Edukacja polonistyczna poprzez film w realizacji kanonu lektur szkolnych: |
|
• |
Dialog filmu z literaturą w dobie rewolucji technologicznej – sposoby na integrację zespołów klasowych i niestandardowe pomysły na pracę w grupie |
|
• |
Analiza i interpretacja lektury szkolnej w „lustrze ekranu” – nowe oczekiwania uczniów cyfrowych i projekty lekcji intersemiotycznych w roli motywatora do nauki |
|
|
Ścieżki edukacji teatralnej w szkole w dobie dominacji technosfery |
|
• |
Teksty kultury a kształcenie kompetencji komunikacyjnych, czyli w jaki sposób lekcje z teatrem wpływają na podniesienie kompetencji formułowania wypowiedzi ustnych? |
|
• |
Teatralne konstruowanie przestrzeni dla edukacji – indywidualne predyspozycje i talenty uczniów w funkcji motywacji do aktywnej nauki |
|
Lekcja na medal |
|
|
Praktyczne sprawdzenie możliwości płynących z używania na lekcjach telefonów komórkowych, internetu i modnych aplikacji – pakiet ćwiczeń praktycznych z elementami reżyserii filmowej czy teatralnej |