Kafka na deskach Teatru Ochoty

Kafka na deskach Teatru Ochoty

Kafka na deskach Teatru Ochoty

Udostępnij

Repertuar Teatru Ochoty wzbogacił się o spektakl „Noc ciemna. Opowiadania Franza Kafki” w reżyserii Michała Zdunika. W scenariuszu sztuki wykorzystano fragmenty opowiadań z wydanych przez nas zbiorów: „Opowieści i przypowieści” oraz „Prozy utajone”.

Zapraszamy na najbliższe spektakle: 24, 25, 26 i 27 marca o g.19:00. W niedzielę będziemy obchodzić Międzynarodowy Dzień Teatru więc to idealny sposób na spędzenie tego wieczoru.


Teatr Ochoty mieści się przy ulicy Reja 9 w Warszawie. Link do strony teatru: https://teatrochoty.pl/repertuar/noc-ciemna/
 

Podstawą scenariusza do spektaklu „Noc ciemna. Opowiadania Franza Kafki” są dwa teksty praskiego geniusza: „Kolonia karna” i „Przemiana”. Postaci spotykamy w dworcowej poczekalni – ale nikt nie wie, dokąd zmierza droga i kiedy rozpocznie się podróż. Domyślamy się, że – jak to u Kafki – kresem tej drogi może być tylko śmierć, bezsensowna ofiara, która nikomu nie przyniesie wybawienia, ale mimo to podejmujemy kolejne próby ratunku, szukamy pomocy, rozpaczliwe mamy nadzieję na odkupienie. Odrzucamy innych i zawierzamy fałszywym religiom. Współczesna, kapitalistyczna rzeczywistość stara się jak najbardziej uciekać od traumatycznych doświadczeń. Dostrzegamy to codziennie: obserwując prelekcje trenerów, odbywając terapeutyczne sesje czy słuchając motywacyjnych mówców. Ale katastrofa nadchodzi, a my jedynie oddalamy od siebie jej widmo.

– Wielki, szesnastowieczny mistyk, św. Jan od Krzyża, z którego dzieła przejąłem tytuł spektaklu, w „Nocy ciemnej” właśnie opisuje stan wewnętrznego mroku konieczny do duchowej przemiany. Dopiero, gdy doświadczymy opuszczenia i samotności, możemy doznać Epifanii. W końcu Zmartwychwstanie ma sens jedynie w perspektywie cierpienia i śmierci, przez które każdy z nas będzie musiał przejść. Obecnie, codzienność zdaje się tylko bezmyślną afirmacją życia. Wszystko jest możliwe do osiągnięcia, każde pragnienie może być spełnione – wystarczy tylko wola i postanowienie. Pandemia koronawirusa pokazała, że wobec okrutnej rzeczywistości, jesteśmy słabi i bezbronni. Niekiedy – pozostaje tylko rozpacz i czekanie na nieuniknione. Ten spektakl ma o tym przypomnieć – mówi Michał Zdunik, autor scenariusza i reżyser spektaklu.

 

Najobszerniejszy oraz pierwszy w historii tom opowiadań i miniatur Franza Kafki w układzie chronologicznym. 

„Kafka należy do osobliwego typu pisarzy, których wysiłek skupia się na formułowaniu i komplikowaniu problemu, a nie na jego rozwiązaniu. Wszystkie jego dzieła reprodukują w gruncie rzeczy w przeróżnych odmianach jednakową sytuację zasadniczą, ich fabuła, zresztą bardzo nikła, nie posuwa się naprzód, lecz krąży w miejscu i stale powraca do punktu wyjścia – jej treścią są bowiem niekończące się rozważania ludzi, którzy medytują nad tym, jak osiągnąć cel dla człowieka nieosiągalny”. Tak pisał Roman Karst w przedmowie do wydania nowel i miniatur Kafki (PIW 1961).

Dziś przypominamy obszerny wybór opowiadań, miniatur, przypowieści, aforyzmów wreszcie. Granica między tymi rodzajami jest u Kafki nieostra, łączy je forma paraboli i tajemnica, otwierająca pole do różnorodnych interpretacji, przez co tak doniosłe jest to dzieło. Zwykło się chyba krótkie utwory autora Procesu stawiać niżej niż jego powieści. Niniejszy tom ma na celu przekonać, że niesłusznie. Zgromadzone utwory starano się ułożyć chronologicznie (mimo niemożliwości ustalenia dokładnych dat powstania wielu z nich), a więc choćby w przybliżeniu ukazać przebieg twórczości Kafki.

Czytelnik znajdzie tu takie perły, jak Kolonia karna,Wyrok, Przemiana, Jama czy Budowa chińskiego muru, ale też mniej znane utwory, na czele z Troską ojca rodziny, Prometeuszem, Milczeniem syren, Prawdą o Sanczo Pansie.

Okładkę zdobi rysunek autora, Der Denker (Myśliciel) z 1913 roku.

 
 

Prozy utajone to Kafka trochę inny od tego, z którym polski czytelnik zżył się przez lata i którego nauczył się czytać. Przygotowany przez Łukasza Musiała (i w jego przekładzie) zbiór stanowi kontynuację Opowieści i przypowieści (PIW 2016), prezentując mniej znane i nieznane polskiemu czytelnikowi opowiadania Kafki. Najobszerniejsza część tomu obejmuje ukazane w nowym kontekście prozatorskie fragmenty Dzienników, krótkie prozy i zapiski z tzw. Konwolutu 1920, opublikowanego tu w całości (w nim m.in. dwanaście opowiadań i miniatur znanych z wcześniejszych przekładów).

Ale nie na tym zasadza się nowatorstwo Próz utajonych. Przekładając Kafkę in extenso z edycji krytycznych jego pism, wraz z fragmentami niedokończonymi, brulionami i notatkami – pośród których czytelnik rozpozna znane już polszczyźnie opowiadania (niegdyś wyodrębnione przez strażnika spuścizny Kafki, Maxa Broda) − nie unikając wprawek, rodników, powtórzeń i fragmentów „słabszych”, tłumacz odsłania specyfikę twórczości autora Procesu. Okazuje się nią życiopisanie. Kafka – w interpretacji Musiała – to nie tyle zawodowy autor powieści i opowiadań, ile artysta, który nie uznaje podziałów gatunkowych, ulega kapryśnemu natchnieniu, a to, co pisze, pisze całym sobą.

 

Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się