Kampania "Mała książka - wielki człowiek" : Ponad 3 miliony Wyprawek Czytelniczych dla najmłodszych.
Ponad 3 miliony wyprawek czytelniczych trafiło już do dzieci i rodziców w ramach kampanii „Mała książka – wielki człowiek” realizowanej od 2017 roku przez Instytut Książki i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W projekt zaangażowane są szpitale położnicze, biblioteki publiczne i szkoły podstawowe w całej Polsce.
„Mała książka – wielki człowiek” to cykliczna kampania Instytutu Książki, której celem jest uświadomienie rodzicom jak ważną rolę w rozwoju dziecka odgrywa literatura. Zainicjowany
w 2017 roku projekt ma zachęcać rodziców i opiekunów do czytania książek dzieciom już od narodzin. Chcemy przekonywać dorosłych, że wspólne czytanie książek pomaga dzieciom w nazywaniu swoich emocji, uczy je empatii, a także poszerza słownictwo.
Ambasadorami tegorocznej kampanii „Mała książka - wielki człowiek” została para aktorów: Emilia Komarnicka-Klynstra i Redbad Klynstra-Komarnicki. – W naszym domu książki są wszędzie, to artykuły pierwszej potrzeby, nieocenione źródło uniwersalnych wartości wpływających na rozwój dziecka od najmłodszych lat. Jesteśmy przekonani, że to najlepsza inwestycja w nasze dzieci i w nasze relacje. Wspólne czytanie buduje głębokie więzi i sprawia, że między nami jest więcej bliskości, otwartości i miłości, a w naszych dzieciach jeszcze więcej wyobraźni i ciekawości świata – powiedzieli Ambasadorzy kampanii Emilia Komarnicka-Klynstra i Redbad Klynstra-Komarnicki.
Kampanię w mediach promuje spot reklamowy, który odpowiada na nieco prowokacyjne pytanie „Co można mieć za trzy miliony?” nawiązując tym samym do liczby książek, które Instytut przekazał dzieciom oraz ich rodzicom. Jesteśmy przekonani, że trzy miliony książek, które dzięki kampanii trafiły do dzieci i rodziców, to nie tylko imponująca liczba egzemplarzy, lecz przede wszystkim nieocenione źródło uniwersalnych wartości wpływających na rozwój dziecka od najmłodszych lat oraz budowanie relacji z rodzicami i bliskimi. Wartości, których nie da się tak po prostu kupić.
- Liczby mówią same za siebie. Instytut Książki w ramach projektu podarował już ponad trzy miliony Wyprawek Czytelniczych. W projekt zaangażowanych jest ponad 350 szpitali i oddziałów położniczych, 6 700 bibliotek publicznych oraz przeszło 13 tysięcy szkół podstawowych w całej Polsce. Tym samym kampania mająca na celu wspieranie czytelnictwa stała się jednym z największych tego typu programów w Europie i na świecie.” – mówi prof. Krzysztof Koehler, zastępca dyrektora Instytutu Książki.
Wierzymy, że dzięki podarowaniu dzieciom ponad 3 milionów książek „wpuściliśmy w obieg” dużo dobra; niematerialnego bogactwa kształtującego nie tylko małego człowieka, ale również nas, dorosłych. Z czytania płyną bowiem liczne korzyści dla rozwoju dziecka na wielu płaszczyznach, które przekładają się na sukcesy w dorosłym życiu. Liczymy, że dzięki kampanii w naszych relacjach z dziećmi będzie więcej bliskości, otwartości i miłości, a w naszych małych czytelnikach jeszcze więcej wyobraźni, ciekawości świata i odwagi.
Kampania społeczna „Mała książka – wielki człowiek” ma trzy etapy i skierowana jest do nowo narodzonych dzieci, przedszkolaków, pierwszoklasistów (oraz ich rodziców i opiekunów), do których rocznie trafia blisko milion bezpłatnych Wyprawek Czytelniczych.
W 2017 roku Instytut wydał pierwszą książkę pt. „Pierwsze wiersze dla…” przeznaczoną dla dzieci w wieku 0 – 3 lat, która – wraz ze specjalną broszurą informacyjną dla rodziców – była dystrybuowana na oddziałach położniczych szpitali w całym kraju. Od lipca 2021 roku najmłodsze dzieci otrzymują już nową książkę pt. „Mama, tata i ja! Hop-la-la!”, antologię utworów polskich autorów, zilustrowaną przez znakomitą artystkę Elżbietę Wasiuczyńską. Miesięcznie wyprawkę otrzymuje blisko 30 tysięcy młodych rodziców w ponad 350 szpitalach w całym kraju.
Od 2019 roku dedykowane Wyprawki Czytelnicze otrzymują również dzieci w wieku przedszkolnym (książka „Pierwsze czytanki dla…” z ilustracjami Józefa Wilkonia), które odwiedzą z rodzicami biblioteki publiczne, a od 2020 roku także uczniowie pierwszych klas szkół podstawowych (książka „Pierwsze abecadło” z ilustracjami Iwony Chmielewskiej).
Kampania obecna jest w mediach tradycyjnych – telewizji, radiu, prasie, internecie, w przestrzeni miejskiej, a także podczas licznych wydarzeń w bibliotekach i szkołach, skierowanych do dzieci i ich opiekunów.
Projekt jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej informacji – na stronie kampanii: http://wielki-czlowiek.pl oraz na Facebooku i Instagramie.