"Grzeszyć inteligencją. Opowiadania dla obdarzonych łaską krytycznego rozumu", Marcin Kruk

"Grzeszyć inteligencją. Opowiadania dla obdarzonych łaską krytycznego rozumu", Marcin Kruk

Konkurs świąteczny ze zbiorem opowiadań Marcina Kurka pt." Grzeszyć inteligencją"

Udostępnij

Fundacja Laboratorium Kultury Ksiązki, redakcja Portalu Księgarskiego www.ksiazka.net.pl  oraz wydawnictwo Stapis zapraszają Państwa do wzięcia udziału w śwątecznym konkursie związanym ze zbiorem opoiwiadań Marcina Kruka pt. "Grzeszyć inteligencją. Opowiadania dla obdarzonych łaską krytycznego rozumu".

Nota o książce:

Co mają ze sobą wspólnego owadzie nogi, gimnazjum i drzwi kościelne?
Dlaczego gimnazjum to wcale nie takie wielkie zło, za to uczący w nim ksiądz katecheta wręcz przeciwnie?
I jaką rolę odgrywa w tym wszystkim Marcin Luter?

Zbiór opowiadań autorstwa Marcina Kruka, których tematem przewodnim jest przede wszystkim krytyka Kościoła, a ich fabuła dzieje się w miejscowym gimnazjum. Bohaterami są uczniowie, nauczyciele oraz księża i katecheci z niewielkiego miasteczka gdzieś w Polsce, których grzechem głównym jest inteligencja lub… jej brak. Błyskotliwe dialogi, niebanalne przemyślenia oraz lekki i dowcipny styl autora sprawiają, że to lektura doskonała na zbliżającą się wielkimi krokami jesienną słotę.

Co ważne, Grzeszyć inteligencją wpisuje się w debatę o reformie szkoły, a przede wszystkim o gimnazjach. Marcin Kruk pisze właśnie o młodzieży gimnazjalnej, i to tej ze wsi oraz małych miasteczek, której z wielkich metropolii na ogół się nie dostrzega. To ważny głos w bieżącej dyskusji na temat reformy edukacji.

Fragment:

W Janowiepawłowie Małym zdarzyło się coś, co wstrząsnęło całym miasteczkiem. Wszystkie  poszlaki prowadziły do gimnazjum im. Jana Pawła II mieszczącego się przy ulicy Jana Pawła II, ale tam się również szlak urywał. Otóż pewnego styczniowego poranka do drzwi kościoła im. Najświętszej Marii Panny dużym, żelaznym gwoździem przybita została kartka z Tezami Gimnazjalnego Koła Badaczy Owadzich Nogów. O godzinie szóstej dwadzieścia osiem zauważyła ją Natalia Ćwierciakowska, która przyszła do świątyni się pomodlić. Uwagę pobożnej niewiasty zwrócił ów wielki, zardzewiały gwóźdź. Nie mogła odczytać Tez Gimnazjalnego Koła Badaczy Owadzich Nogów, gdyż nie zabrała ze sobą okularów. Była jednak pewna, że ksiądz nie przybijałby żadnego ogłoszenia takim gwoździem. Udała się zatem na plebanię, aby czym prędzej zawiadomić go o niepokojącym zjawisku…

Słowo od Wydawcy:

Polska od lat nie potrafi przeprowadzić racjonalnej reformy systemu edukacji. Po II wojnie światowej, gdy niemal całkowicie pozbawiono nas warstwy inteligencji, w szkolnictwie rozpoczął się smutny proces spirali negatywnej. Niskie zarobki i brak zawodowego prestiżu spowodowały, że nauczycielami zostawały nierzadko przypadkowe osoby. Poziom nauczania stawał się coraz gorszy. Uogólniając: po szkole średniej najlepsi szli na medycynę, architekturę, politechnikę czy studia artystyczne, a najsłabsi (z nielicznymi wyjątkami nauczycieli z powołania) lądowali ratunkowo na kierunkach pedagogicznych. Ta negatywna selekcja powoduje ciągłe pogarszanie się poziomu nauczania. Nauczyciele z powołania są często niedoceniani przez dyrekcje szkół i organy nadzoru, nielubiani przez kolegów i niedostrzegani przez rodziców. Nonkonformizm jest tępiony.

Osiemnaście lat temu wprowadzono gimnazja. Zdania na temat pozytywów i negatywów tamtej reformy były i są bardzo podzielone. Sam byłem przeciwny temu pomysłowi, ale odwołanie po tak krótkim czasie, kosztujące ogromne pieniądze, budzi moje wątpliwości. Cieszy mnie głos Marcina Kruka dowodzący, że gimnazja jednak miały sens, że dawały możliwość rozwinięcia skrzydeł i pomagały odbudowywać polską inteligencję. Że młodzież może zainteresować coś więcej, niż modna fryzura i najnowszy model smartfona, jeżeli tylko spotka na swojej drodze dobrych nauczycieli.

Po lekturze tego tekstu z ciekawością przyglądam się drzwiom kościołów, gdy odwiedzam je przy okazji ślubów lub pogrzebów. Zastanawiam się, czy dałoby się łatwo, dyskretnie (i oczywiście bez zniszczeń) powiesić na nich kartki z oryginalnymi tezami, jak to miało miejsce w jednym z opowiadań z książki. Staram się wierzyć, że gimnazjaliści bądź licealiści zdolni do takiej kreatywności i odwagi istnieją nie tylko w literaturze.

Stanisław Pisarek, wydawca


O autorze

MARCIN KRUK

Pedagog z powołania, który zaczął spisywać obserwacje z gimnazjalnego świata dla zabawy i odstresowania, w akcie protestu przeciwko hipokryzji dorosłych, brutalnie tłumiących potrzebę uczciwości i szczerości uczniów. Marcin Kruk to pseudonim, przybrany nie z obawy o pracę, ale ze względu na to, że wiele scen z jego opowiadań jest zakorzenionych w rzeczywistości. „Nie pytajcie, kim jestem – mówi. – Spróbujcie zrozumieć, że wasze dzieci to myślące istoty oraz odkryć, co myślą, chociaż to niełatwe zadanie”. Autor uważa, że likwidacja gimnazjów wyrządzi młodzieży ogromną szkodę. Okres fizycznego dojrzewania jest szczególnie trudny i dla samych młodych ludzi, i dla pedagogów, zwłaszcza w małym mieście, dlatego wymaga szczególnego traktowania.



Oto pytania konkursowe:

1. W publikacji jakiej tematyki książek specjalizuje się wydawnictwo Stapis?

2. Jak się nazywa ich kultowa seria obchodząca właśnie dwudziestopięciolecie swojego powstania?

3. Podaj dokładną rocznicę, która zbiegła się z momentem, w którym ukazała się książka Marcina Kruka pt. "Grzeszyć inteligencją"? 

4. Ile części liczy sobie książka Marcina Kruka?

Odpowiedzi należy przesyłać mailem do 20 stycznia 2018 na adres mailowy gkaminski@ksiazka.net.pl lub redakcja@ksiazka.net.pl w tytule wpisując "Konkurs świąteczny ze zbiorem opowiadań Marcina Kurka pt." Grzeszyć intreligencją". Prosimy także o podanie swojego imienia, nazwiska oraz adresu, na jaki ma zostać przesłana nagroda. Pięć wylosowanych prawidłowych odpowiedzi zostanie  nagrodzonych  egzemplarzami zbioru opowiadań Marcina Kruka pt. "Grzeszyć inteligencją".

Redakcja Portalu księgarskiego i Fundacji Libroskop wita wszystkich biorących udział w  konkursie świątecznym związanym ze zbiorem opowiadań Marcina Kurka pt." Grzeszyć intreligencją". Redakcyjne  jury stwierdza, iż na konkurs napłynęło  49 odpowiedzi, w tym 40 prawidłowych.
Jury wylosowało z pośród nich 3  zwycięskie osoby, o następujących mailach:

1. beata@piekary.net
2. davidoff5@onet.eu
3. frasma2000@wp.pl

Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!
Nagrody książkowe prześle Państwu wydawnictwo Stapis





Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha
Dawid
Witam!
Chciałbym poinformować, że do dnia 15-04-2018 r. nie otrzymałem książki, którą wygrałem w tym konkursie.
Pozdrawiam!

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się