Most Poezji Warszawa  - San Francisco

Most Poezji Warszawa - San Francisco

Most Poezji Warszawa - San Francisco

Udostępnij

Miasto Stołeczne Warszawa, Wydawnictwo Znak oraz  Kino Atlantic  zapraszają na Most poezji Warszawa - San Francisco -  12 czerwca, godzina 18.00

W spotkaniu  udział wezmą: Jane Hirshfield*,  Anna Piwkowska,  Marzanna Bogumiła Kielar oraz Dariusz Suska.

Gospodarzami wieczoru będą Adam Szostkiewicz oraz Artur Wolski

Wybrane teksty znamienitych Gości zaprezentują nam młodzi aktorzy z Ogniska Teatralnego „U Machulskich”pod kierownictwem Anny Kozłowskiej.

Tłem dla poezji będzie prezentacja obrazów Sylwii Lenart - Kalinowskiej***** pierwszy raz na wielkim, kinowym ekranie.

Podczas spotkania oglądać będziemy powstający "na żywo" obraz inspirowane poezją zaproszonych gości.

 

Aby wziąć udział w wydarzeniu 12 czerwca należy wypełnić formularz do 4 czerwca - widzowie (kliknij tutaj)


- nauczyciele, dyrektorzy szkół, wychowawcy, animatorzy kultury oraz młodzież od 7 klasy wzwyż (kliknij tutaj)

 

Uwaga:

Liczba miejsc ograniczona. Prześlemy potwierdzenie wpisania na listę gości najpóźniej do 5 czerwca.

 Przed i po spotkaniu będzie można kupić tomiki poezji w promocyjnej cenie i zdobyć autografy Poetów.

 

Spotkanie będzie tłumaczone konsekutywnie.

 

 

* Jane Hirshfield, poetka, eseistka i tłumaczka, jest autorką nagradzanych tomów wierszy, w tym Of Gravity & Angels (1988), The October Palace (1994), Given Sugar, Given Salt (2001), After (2006), Come, Thief (2011), The Beauty (2015). Po polsku ukazał się w 2002 roku wybór jej poezji Uważność. Jest autorką kilku zbiorów esejów o poezji oraz współautorką antologii poetyckich, w tym wyboru wierszy religijnych pisanych przez kobiety. Tłumaczka m.in. poezji japońskiej. Studiowała na prestiżowym uniwersytecie w Princeton. Jako visiting poet wykładała na wielu amerykańskich uczelniach. Popularyzuje poezję, prowadząc warsztaty creative writing, występując w radio i cyklicznych programach TV. Spędziła kilka lat w klasztorze Zen w Kalifornii, gdzie została wyświęcona na ucznia w tradycji Soto. Stypendystka m.in. Guggenheim Foundation oraz Rockefeller Foundation. Wpływy kanonicznych poetów zachodnich są w jej poezji równie silne co tradycji literatury Wschodu. Jej twórczość, zainspirowana klasyczną poezją chińską i japońską, charakteryzuje się lapidarnością frazy i precyzją wyrazu. Podejmuje próbę nazwania nienazywalnych, wydawałoby się, olśnień różnorodnymi przejawami życia – nie tylko ludzkiego. Przygląda się uniwersum istnień, życie i śmierć traktując na sposób buddyjski jako immanentną część każdego doświadczenia. Poezja Hirshfield otwiera nas na swobodną kontemplację rzeczywistości; każdemu uważnie dobranemu słowu autorka nadaje wymiar metafizyczny. Pozwala umysłowi czytelnika meandrować swobodnie wśród wywoływanych przez jej obrazy skojarzeń, by poprzez uważną obserwację szczegółu doprowadzić go do odkrycia istoty rzeczy.

 

** Anna Piwkowska, poetka i eseistka, jest autorką dziewięciu tomów wierszy nagrodzonych m.in. Nagrodą Literacką m.st. Warszawy (Farbiarka, 2009) i wyróżnieniem Fundacji im. Kościelskich (Po, 2002). Za twórczość poetycką została uhonorowana Nagrodą Literacką

 

Georga Trakla (1995), a za prozatorską – nagrodą IBBY (za powieść dla młodzieży Franciszka, 2014). Szczególnie zainteresowana literaturą rosyjską, napisała dwie książki o Annie Achmatowej (Achmatowa, czyli kobieta, 2003 i Achmatowa, czyli Rosja, 2015).

 

Obecnie pracuje nad książką o Marynie Cwietajewej. Współpracuje z „Zeszytami Literackimi” i „Nowymi Książkami”. Wiersze poetki tłumaczone były na język angielski, włoski, rosyjski, niemiecki, hiszpański, kataloński, słoweński, hebrajski. Jest członkinią polskiego PEN Clubu. Uczy w społecznym gimnazjum w Zespole Szkół „Bednarska” w Warszawie. Wyspa Nieborów przynosi wybór najważniejszych wierszy pisanych w latach 1990–2015. Tytuł trafnie odsyła do miejsc ważnych w życiu i twórczości poetki – jej „drugiego domu” w Nieborowie, gdzie od dzieciństwa spędza każdą wolną chwilę, i wysp greckich – przede wszystkim Krety – dokąd często podróżuje i gdzie powstało wiele jej wierszy. Poezja Anny Piwkowskiej jest zadomowiona w kulturze śródziemnomorskiej, postaci z mitologii greckiej stają się współczesnymi uchodźcami, koczują w przejściach podziemnych i korytarzach metra. Zmysłowe, pełne namiętności i zarazem metafizyczne wiersze, ujęte często w kunsztowną, klasycyzującą formę traktowaną w sposób odkrywczy i nowoczesny, stanowią jedno z najciekawszych zjawisk we współczesnej poezji polskiej.

 

*** Marzanna Bogumiła Kielar – poetka, absolwentka filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Po debiutanckiej, obsypanej nagrodami Sacra conversazione (1992) opublikowała kolejne książki poetyckie: Materia prima (1999), Monodia (2006) oraz wybory Umbra (2002)i Brzeg (2010). Jej wiersze ukazały się w języku niemieckim, angielskim, bułgarskim, słoweńskim i innych. Laureatka m.in. Nagrody Fundacji im. Kościelskich i Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1993), Paszportu „Polityki” (2000), nominowana do Nagrody Literackiej Nike (2000), uhonorowana Kryształem Vilenicy (Słowenia, 1995) i Hubert-Burda-Preis (Niemcy, 2000). Wielokrotna stypendystka fundacji kulturalnych i ośrodków badawczych w Europie, Stanach Zjednoczonych, Skandynawii i Azji.

 

 

 

 

 

**** Dariusz Suska urodził się w 1968 roku w Złotoryi. Skończył fizykę na Uniwersytecie Warszawskim. Wydał sześć tomów wierszy, świetnie przyjętych przez krytykę i nominowanych do najważniejszych nagród literackich (Nike, Silesius i Gdynia): Rzeczy które były światem (1992), DB 6160221 (1998), Wszyscy nasi drodzy zakopani (2000), Cała w piachu (2004), Czysta ziemia (2008) i Duchy dni (2012). Mieszka w Warszawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

***** Sylwia Lenart - Kalinowska
Sylwia Kalinowska to malarka młodego pokolenia. Tworzy i mieszka w Janowie Podlaskim na terenie Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego. Ukończyła Historię Sztuki na Collegium Civitas w Warszawie, absolwentka wydziału artystycznego –grafiki na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Ilustratorka okładek do książek, miłośniczka koncepcji artystycznej ut pictura poesis. W jej twórczości dostrzec możemy w głównej mierze akty kobiece przedstawione za pomocą tuszu, farby, oraz pasteli. Jej celem jest uwidocznienie na obrazie piękna i zmysłowości drzemiącego w każdej kobiecie. Kobieta - to ona stała się dla Sylwii Kalinowskiej inspiracją najmocniejszą i wciąż niewyczerpaną w swym bogactwie i skrywanej tajemnicy. Jej kobiety jawią się jako anielice i diablice, jednak łączy je wspólny mianownik: wszystkie piękne, subtelne i zmysłowe. Nietrudno zauważyć, że Sylwia Kalinowska umiłowała secesję, ona bowiem – jak żaden inny styl malarski – zezwala na swobodne układy kompozycyjne, czaruje falistą linią, bogatą ornamentyką roślinną i zwierzęcą, asymetrią, linearyzmem i płaszczyznowością, a wszystko to tworzy wrażenie ulotności, zwiewności i czyni postacie kobiet iluzorycznymi, jakby nie z tego świata. Są różne - pełne dynamiki lub harmonii, realistyczne i alegoryczne, wszystkie jednak wypełnione skrywaną emocją i tajemnicą.


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się