Nowość OW IMPULS: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej, tom.5
Przedkładana do rąk Czytelnika książka Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej jest już piątym tomem serii „Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja”. Składa się z pięciu części. Książka ma charakter innowacyjny, twórczy i prognostyczny, prezentując najnowsze analizy dotyczące obszaru badawczego, jakim są nowe technologie informacyjno-komunikacyjne tworzące cyfrową przestrzeń.
Autorzy monografii zaprezentowali szereg nurtujących problemów. Poddali dyskusji m.in. zagadnienia: sprostania wyzwaniom współczesnej edukacji podczas rewolucji cyfrowej oraz potrzeb rozwijania kreatywności i innowacyjności, nabywania nowych kompetencji, szczególnie kompetencji cyfrowych, społecznych, komunikacyjnych i międzykulturowych (Barbara Galas, Sylwia Galanciak, Zbigniew Łęski, Anna Pierzchała), sieciowego dostępu do cyfrowych otwartych zasobów edukacyjnych w kontekście przygotowania nauczycieli do rozwijania kultury medialnej (Marta Wrońska), uwarunkowań alfabetyzacji funkcjonalnej (Wojciech Walat), dydaktycznych i wychowawczych aspektów otwartej przestrzeni edukacyjnej na różnych poziomach edukacji formalnej i pozaformalnej (Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska, Tomasz Huk, Zbigniew Ledóchowski, Wojciech Walat, Janusz Miąso, Justyna Woźniak, Anna Weiss, Piotr Drzewiecki), a także sfery niepewności, ograniczeń, szans i zagrożeń (Beata Kuźmińska-Sołśnia, Artur Bartoszewski, Jerzy Jastrzębski, Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Adam Andrzejewski, Radosława Kompowska-Marek, Tomasz Warchoł).
Rozsądny rozmiar wprowadzenia do monografii nie pozwala na wyrażenie wszystkich walorów, kontekstów, wiedzy i pasji naukowej zaproszonych do publikacji twórców. Przegląd ich dorobku naukowego z zakresu otwartych zasobów edukacyjnych został w książce podzielony na trzy części, dotyczące uwarunkowań pedagogicznych, społecznych i kulturowych, wykorzystywania zasobów nowoczesnej edukacji oraz problematyki zastosowania technologii cyfrowych w edukacji. Sądzę, że najlepsze wprowadzenie do lektury tej niezwykle potrzebnej, aktualnej publikacji stanowi rozdział pierwszy, napisany przez Macieja Tanasia. Autor przenosi czytelnika w inne epoki, naświetla problemy z perspektywy wielu stanowisk i wzorców kulturowych, budując klimat do dyskusji o nowym wymiarze edukacji. Opisuje najnowsze działania krajowe i międzynarodowe, m.in. realizowany przez Państwowy Instytut Badawczy – NASK projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Posługuje się pięknym językiem, bogatym w liczne przykłady, trafne metafory. Zwracając uwagę na wskaźniki otwartej edukacji, poddaje pod dyskusję wizję deskolaryzacji. Podkreśla zarówno teoretyczny wymiar relacji pomiędzy współczesną dydaktyką ogólną a technologią informatyczną, jak i jej utylitarne aspekty. Preferowaną przez siebie i rozwijaną m.in. przez swoich doktorantów koncepcją kształcenia komplementarnego wprowadza czytelnika do zagadnień podjętych m.in. przez Martę Wrońską, Wojciecha Walata, Janusza Miąso, Izabelę Mikołajewską, Agatę Mikołajewską i Małgorzatę Minchberg.
Tytuł: Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. Otwarte zasoby edukacyjne w perspektywie pedagogicznej, tom.5,
Autorzy: Maciej Tanaś,, Sylwia Galanciak
Seria: Otwarte zasoby edukacyjne
Wydawca: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Miejsce i rok wydania: Kraków 2020
Wydanie: I
Objętość: 360 stron
Oprawa: miękka, klejona, folia matowa
Format: 16.0 x 23.5 cm
ISBN: 978-83-8095-423-6
Cena katalogowa: 59,80 zł
Ceua u Wydawcy: 50, 00 zł
Podoba mi się, kupuję: