Nowości tytułowe wg. Impulsu
Szanowni Państwo, a „w maju jak w raju”!... Twórczy szał ogarnął także i „Impuls” – zaledwie podeptaliśmy pierwszą dekadę miesiąca, a na koncie wydawniczym odnotowaliśmy już czternastą nowość. Wynik, nie chwaląc się, imponujący! A ponieważ czternasta nowość miesiąc zjawiła się w dostojnym towarzystwie trzynastej i dwunastej, dziś u nas mowa o wszystkich razem i każdej z osobna.
Maraton nowości rozpoczynamy od tomu zbiorowego, jaki powstał pod redakcjÄ Joanny Skibskiej, Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Diagnoza interdyscyplinarna, rozumiana jako proces, stanowi szereg profesjonalnych i wielospecjalistycznych, zamierzonych i ustrukturyzowanych czynności, których podstawowym celem powinna być identyfikacja zdolności poznawczych oraz określenie możliwości rozwojowych, a także wskazanie przyczyn zachowań odbiegają cych od normy i utrudniają cych jednostce funkcjonowanie w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Diagnoza interdyscyplinarna, będą ca efektem końcowym (wynikiem) tego procesu, powinna za to mieć na uwadze szerokie poznanie jednostki, osadzone wielokontekstowo i ujmowane z różnych perspektyw, uwzględniają c przy tym analizą zebranych danych, i, jako taka, stanowią warunek konieczny optymalnego wykorzystania potencjału oraz ilorazu rozwojowego jednostki. W tym ujęciu diagnoza interdyscyplinarna jest punktem odniesienia dla działań modyfikacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych. W monografii wyodrębniono cztery części poświęcone wybranym zagadnieniom diagnozy interdyscyplinarnej, decydujące o globalnym i wielospecjalistycznym poznaniu dziecka. Monografia jest skierowana do szerokiego grona Czytelników związanych ze środowiskiem naukowo-badawczym oraz praktyką pedagogiczną : nauczycieli i specjalistów, a także rodziców i studentów pedagogiki, zainteresowanych problematyką diagnozy interdyscyplinarnej. Należy podkreślić, że opracowanie to moźe stanowić podstawę do dalszych analiz i naukowo-praktycznych poszukiwań.
Zapraszamy do lektury: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/diagnoza-interdyscyplinarna,1874.html
Od Diagnozy interdyscyplinarnej, obejmują
cej szeroki wachlarz zagadnień, przechodzimy do publikacji opracowanej pod redakcją
Barbary Winczury, również zbiorowej, lecz tym razem operują
cej już wyspecjalizowaną
problematyką. Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu to ksią
żka trudna, przede wszystkim ze względu na przedmiot analiz. Wywołują
c w świadomości hasło „dzieciństwo”, budzimy z reguły obrazy pogodne, nawet szczęśliwe. Dzieci nie powinny mieć zmartwień – kłopoty przejmują
dorośli. Okres dzieciństwa, w którym w naturalnym procesie uspołecniania poznaje się wymagania otoczenia, w silnym stopniu kształtuje zręby osobowości podstawowej. Wtedy następuje pierwsze tworzenie się obrazów świata społecznego z jego radościami i smutkami. Powstają
wyobrażenia o sobie i swoich możliwościach, a nawet marzenia. Wyobrażenia te są
odbiciem doświadczeń dziecięcych, ich intelektualno-emocjonalnych interpretacji zdarzeń, obrazów kulturowych oraz ocen wartościują
cych, które słyszą
i poznają
. To, co się w tych latach dzieje, ma budować człowieka szczęśliwego, otwartego na ludzi, chętnego zmianom świata na lepsze, twórczego. Dzieciństwo jest wprawdzie okresem uczenia się potrzebnych umiejętności w życiu dorosłym, ale zakres i formy wybierają
z troską
dorośli. W dużej części przypadków tak jest, ale zarazem część dzieci z bardzo wielu powodów takiego radosnego dzieciństwa nie doświadcza. Przyczyny są
różne: choroby przewlekle, deficyty rozwojowe czy niepełnosprawności, ale i takie, które z tym zwią
zane są
bezpośrednio i pośrednio, a nawet wynikają
całkowicie z innych przyczyn.
Zapraszamy do lektury: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/emocje-dzieci-i-mlodziezy-z-trudnosciami-w-rozwoju-i-zachowaniu,1863.html
Dzisiejsze propozycje wieńczy lektura zdecydowanie lżejsza w odbiorze, choć ciężar jakościowy jest tu ogromny. Edukacja. Korzenie – źródła – narracje Aleksandra Nalaskowskiego to książka, jak zaznacza sam Profesor, „szczególna”, gdyż… Ale najlepiej bÄędzie, gdy oddamy głos Autorowi: „Proponowana Czytelnikom książka jest dla mnie pozycją dość szczególną . Można powiedzieć, źe jest rodzajem prezentu, jaki sobie sprawiłiem w zwią zku z okrą głą rocznicą moich urodzin. Osią gnąłem bowiem wiek i dojrzałość (czyli zestarzałem się), w którym dokonuje się pewnych podsumowań. Nawet nie zauważyłem, jak priorytetem stała się dla mnie promocja podopiecznych na stopień doktora. Promocja dużej grupy zdolnych studentów przygotowują cych pod moim kierunkiem prace magisterskie. Mówiąc kolokwialnie, z naukowego koguta, zainteresowanego przede wszystkim własnym rozwojem, stałem się kwoką wychowują cą pisklaki. W takim wypadku nie może dziwić fakt, że oglądam się wstecz, na ślady, które jako ów metaforyczny kogut po sobie zostawiłem. I taka jest właśnie ta książka. To collage, a mówią c bardziej współczesnym językiem – rodzaj patchworka. Przeglę dają c własny dorobek i penetrując twardy dysk w komputerze, odnalazłem sporo tekstów nigdzie nieopublikowanych, zaczętych, a nieskończonych, których pisanie zarzuciłem z powodu albo braku pomysłu, albo zniechęcenia czy też szwankują cego niekiedy zdrowia. Z obecnej perspektywy niektóre z nich uznałem za całkiem sensowne i postanowiłem nad nimi jeszcze popracować. Jakkolwiek nie nad wszystkimi i nie od razu. Wracałem do nich, zmieniałem, zostawiałem, wracałem. Każdy z badaczy ma swój warsztat pisarski i własny sposób przelewania myśli na papier”.
Zapraszamy do lektury: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/edukacja-korzenie-zrodla-narracje,1864.html