Paszporty POLITYKI 2019
Już po raz 27. Organizatorzy ogłaszają nominowanych do PASZPORTÓW POLITYKI, jednej z najważniejszych nagród w świecie kultury w Polsce, wręczanych w siedmiu kategoriach: film, teatr, literatura, sztuki wizualne, muzyka poważna, muzyka popularna oraz kultura cyfrowa.
W tym roku po raz kolejny wręczona zostanie również nagroda specjalna dla Kreatora Kultury.
Zapraszamy na platformę internetową paszportypolityki.pl
Prezentujemy nominowanych w kategorii Literatura
Weronika Murek
- foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, ale od dłuższego czasu związana jest z teatrem i pisze dramaty. To jej druga nominacja do Paszportu POLITYKI. W 2015 r. nominowana za brawurowy debiut - zbiór opowiadań „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina”, za który otrzymała w 2016 r. Nagrodę Literacką im. Witolda Gombrowicza i nominację do nagrody Nike. Nominowana w tym roku do Paszportu POLITYKI książka „Feinweinblein” (Wydawnictwo Czarne) to zbiór trzech sztuk teatralnych. Jedna z nich to właśnie rozszerzona wersja tytułowego dramatu, za który autorka otrzymała Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną. Na podstawie tej sztuki powstał m.in. spektakl w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Forma dramatu odpowiada skłonności Murek do szybkiego dialogu, groteski i przede wszystkim niesłychanej wyobraźni językowej.
O twórczości
Materią jej literatury staje się wszystko, co składa się na polską podświadomość traumatyczną: zwłaszcza niedopowiedzenia i przemilczenia, którym potrafi nadać wyraz i temperaturę emocjonalną.Eliza Kącka
Urszula Zajączkowska
- foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych
Poetka, artystka wizualna i botaniczka. Jest adiunktem w Samodzielnym Zakładzie Botaniki Leśnej SGGW w Warszawie. Bada wzrost, anatomię i ruchy roślin, studiuje ich aerodynamikę oraz biomechanikę. Jej debiutancka książka poetycka „Atomy” (Wyd. Zeszyty Poetyckie) była nominowana do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius w 2015 r. Za tom wierszy „minimum” (Wyd. Warstwy) z 2017 r. otrzymała Nagrodę Kościelskich. Zajączkowska szuka nowych języków opisu relacji człowieka z przyrodą. Tym się zajmuje też w zbiorze esejów „Patyki, badyle” (Wydawnictwo Marginesy), za który otrzymała nominację do Paszportu POLITYKI.
O twórczości
Zajączkowska udziela nam swoich oczu, zmysłów i uczuć dla wykazania, że do istot żywych (przy czym »istot« jest tu słowem najistotniejszym) należą także Osoby przynależne do świata roślinnego. Ta proza nie popularyzuje nauki – ona upowszechnia tajemnicę życia.Eliza Kącka
Dominika Słowik
- foto ⓒ POLITYKA / Leszek Zych
Uznana za jedną z najciekawszych pisarek młodego pokolenia. Zadebiutowała, mając 26 lat, powieścią „Atlas: Doppelganger”. Otrzymała wtedy nominację do Literackiej Nagrody Gdynia. Niespełna po 4 latach od debiutu nominację do Paszportu POLITYKI przyniosła jej powieść „Zimowla” (Wydawnictwo Znak). Ten thriller z elementami opowieści grozy daje bardzo ciekawy obraz historii najnowszej – lat 80. i 90. Polska jest tutaj krainą cudów i oczekiwania na cuda, myślenie magiczne okazuje się zasadą istnienia całego kraju. Przewrotność tej książki polega również na tym, że za zagadkami niekoniecznie kryją się siły nadprzyrodzone. Jedna z bohaterek mówi: „W tym kraju przeszłość to najlepszy kapitał na przyszłość”.
O twórczości
Tworzy prozę, która zachłannie pożera czas czytelnika, a wnioski i diagnozy, które stawia, nie przynależą do literatury popularnej, a tej wysokoartystycznej, krytycznej wobec dominujących narracji. Można tylko życzyć, by za kilka lat odniosła te same sukcesy, które święci dziś na świecie Olga Tokarczuk. Bo ją na to stać.Wojciech Szot