Polski Oscar i jego literacki pierwowzór
Brytyjsko-polsko-amerykańska koprodukcja "Strefa interesów" w reżyserii Jonathana Glazera została uhonorowana dwiema statuetki Oscarów podczas niedzielnej 96. gali nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej: za najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy oraz najlepszy dźwięk.
Film był współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Jego polską producentką jest Ewa Puszczyńska (Extreame Emotions), a koproducentem Bartek Raiński. Za zdjęcia do filmu , które zostały w całości zrealizowane w Polsce, odpowiadał operator Łukasz Żal, dwukrotnie nominowany do Oscara.
W zespole polskich twórców filmu znajdują się również: Joanna Kuś (scenografia), Waldemar Pokromski (charakteryzacja), Małgorzata Karpiuk (kostiumy), Małgorzata Bereźnicka (kierowniczka produkcji, Extreme Emotions), i Stanisław Cuske (operator). Produkcja filmu odbywała się w Oświęcimiu, na terenie willi Hössa oraz w istotnych miejscach Jeleniej Góry, takich jak ratusz, pałac Pałac Schaffgotschów w Cieplicach oraz Bazyliki Św. Erazma oraz Św. Pankracego za Murami.
Do tej pory film został obsypany licznymi nagrodami: Grand Prix oraz wyróżnieniem od Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI podczas ubiegłorocznego festiwalu filmowego w Cann, trzema nagrody BAFTA, dwie nagrody EDA od Alliance of Women Film Journalist, Europejską Nagrodę Filmową na MFF w Berlinie, Satelitę, nagrodę specjalną festiwalu EnergaCamerimage oraz szereg innych wyróżnień od lokalnych gremiów krytyki filmowej.
Film Jonathana Glazera to wstrząsająca historia, skupiająca się na rodzinnym życiu komendanta obozu Auschwitz-Birkenau, Rudolfa Hössa. Opowieść, bazująca na powieści “Strefa interesów” Martina Amisa z 2014 roku, określana jest jako „idylla w cieniu krematoriów”, która unaocznia jak łatwo potrafimy przymknąć oko na ludzkie cierpienie.
Najlepszym filmem 96. edycji nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej został "Oppenheimer" Christophera Nolana. Twórcy filmu zdobyli jeszcze sześć Oscarów w kategoriach: najlepsza reżyseria, najlepsze zdjęcia, najlepsza muzyka, najlepszy montaż, najlepszy aktor pierwszoplanowy (Cillian Murphy) oraz najlepszy aktor drugoplanowy (Robert Downey Jr.). Historia amerykańskiego naukowca J. Roberta Oppenheimera została wyreżyserowana na podstawie nagrodzonej Pulitzerem biografii ojca bomby atomowej autorstwa Kai Birda i Martina J. Sherwina.
Nie po raz pierwszy literatura jest znakomitą inspiracją dla twórców filmowych. W przeszłości Oscarami w kategorii najlepszy film wielokrotnie nagradzano produkcje oparte na literaturze,
Zachęcamy do lektury literackich pierwowzorów.
- "Oppenheimer" (2024) / źródło literackie: „Oppenheimer. Triumf i tragedia ojca bomby atomowej” autrostwa Kai Birda i Martina J. Sherwina.
- „Nomadland” (2020) / źródło literackie: książka Jessiki Bruder o tym samym tytule.
- „Moonlight” (2016) / źródło literackie: opowiadania „In Moonlight Black Boys Look Blue” autorstwa Tarella Alvina McCraneya.
- „Zniewolony” (2013) / źródło literackie: autobiograficzna książka o tym samym tytule autorstwa Solomona Northupa.
- „Operacja Argo” (2012) / źródło literackie: książka oficera CIA Tony'ego Mendeza pt. „The Master of Disguise”.
- „Slumdog. Milioner z ulicy” (2008) / źródło literackie: powieść „Slumdog. Milioner z ulicy” autorstwa Vikasa Swarupa.
- „To nie jest kraj dla starych ludzi” (2007) / źródło literackie: powieść Cormaca McCarthy’ego o tym samym tytule.
- „Władca Pierścieni. Powrót króla” (2003) / źródło literackie: trzecia część powieści J.R.R. Tolkiena „Władca Pierścieni” zatytułowana „Powrót króla”.
- „Angielski pacjent” (1996) / źródło literackie: powieść Michaela Ondaatje o tym samym tytule.
- „Forest Gump” (1994) / źródło literackie: powieść Winstona Grooma o tym samym tytule.
- „Lista Schindlera” (1993) / źródło literackie: książka Thomasa Keneally’ego „Arka Schindlera”.
- „Milczenie owiec” (1991) / źródło literackie: książka Thomasa Harrisa o tym samym tytule.
- „Pożegnanie z Afryką” (1985) / źródło literackie: „Pożegnanie z Afryką”, „Cienie na trawie” oraz „Listów z Afryki” autorstwa Karen Blixen.
- „Czułe słówka” (1983) / źródło literackie: powieść o tym samym tytule autorstwa Larry’ego McMurtry’ego.
- „Zwyczajni ludzie” (1980) / źródło literackie: powieść Judith Guest o tym samym tytule.
- „Sprawa Kramerów” (1979) / źródło literackie: powieść Avery’ego Cormana o tym samym tytule.
- „Lot nad kukułczym gniazdem” (1975) / źródło literackie: książka Kena Keseya o tym samym tytule.
- „Ojciec chrzestny” (1972) / źródło literackie: powieść Maria Puza o tym samym tytule.
- „Francuski łącznik” (1971) / źródło literackie: książka Robina Moore’a i Edwarda Keyesa.
- „Nocny kowboj” (1969) / źródło literackie: powieść Jamesa Leo Herlihy'ego o tym samym tytule.
- „Oliver!” (1968) / źródło literackie: powieść „Oliver Twist” autorstwa Charlesa Dickensa.
- „W upalną noc” (1967) / źródło literackie: powieść Johna Balla o tym samym tytule.
- „Przygody Toma Jonesa” (1963) / źródło literackie: „Historia życia Toma Jonesa, czyli dzieje podrzutka” autorstwa Henry’ego Fieldinga.
- „Lawrence z Arabii” (1962) / źródło literackie: autobiograficzna powieść T.E. Lawrence’a „Siedem filarów mądrości”.
- „Ben-Hur” (1959) / źródło literackie: powieść Lewisa Wallace’a o tym samym tytule.
- „Gigi” (1958) / źródło literackie: powieść Sidonie-Gabrielle Colette o tym samym tytule.
- „Most na rzece kwai” (1957) / źródło literackie: powieść Pierre’a Boulle’a o tym samym tytule.
- „W 80 dni dookoła świata” (1956) / źródło literackie: powieść Juliusza Verne’a o tym samym tytule.
- „Stąd do wieczności” (1953) / źródło literackie: powieść Jamesa Jonesa o tym samym tytule.
- „Wszystko o Ewie” (1950) / źródło literackie: opowiadanie Mary Orr o tym samym tytule.
- „Gubernator” (1949) / źródło literackie: powieść Roberta Penna Warrena o tym samym tytule.
- „Hamlet” (1948) / źródło literackie: dzieło Williama Szekspira o tym samym tytule.
- „Dżentelmeńska umowa” (1947) / źródło literackie: powieść Laury Z. Hobson o tym samym tytule.
- „Najlepsze lata naszego życia” (1946) / źródło literackie: powieść „Glory for Me” MacKinlaya Kantora.
- „Stracony weekend” (1945) / źródło literackie: powieść Charlesa R. Jacksona o tym samym tytule.
- „Pani Miniver” (1942) / źródło literackie: książka Jany Struther o tym samym tytule.
- „Zielona dolina” (1941) / źródło literackie: powieść Richarda Llewellyna o tym samym tytule.
- „Rebeka” (1940) / źródło literackie: powieść Daphne du Maurier o tym samym tytule.
- „Przeminęło z wiatrem” (1939) / źródło literackie: powieść Margaret Mitchell o tym samym tytule.
- „Życie Emila Zoli” (1937) / źródło literackie: książka „Zola and His Time” Matthew Josephsona.
- „Bunt na Bounty” (1935) / źródło literackie: książka Richarda Hougha o tym samym tytule.
- „Ich noce” (1934) / źródło literackie: opowiadanie Samuela Hopkinsa Adamsa „Night Bus”.
- „Kawalkada” (1933) / źródło literackie: sztuka Noela Cowarda o tym samym tytule.
- „Ludzie w hotelu” (1932) / źródło literackie: powieść Vicki Baum o tym samym tytule.
- „Cimarron” (1931) / źródło literackie: opowiadanie Edny Ferber o tym samym tytule.
- „Na zachodzie bez zmian” (1930) / źródło literackie: powieść Ericha Marii Remarque’a o tym samym tytule.
- „Wschód słońca” (1927) / źródło literackie: nowela Hermanna Sudermanna „Podróż do Tylży”.
źródło: https://nck.pl