Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake'ów?

Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake'ów?

Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake'ów?

Udostępnij

Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake’ów? Oto trzy nagłówki ze światowych mediów. Dwa z nich są fałszywe. Który jest prawdziwy?
1.„Putin wydał międzynarodowy nakaz aresztowania George’a Sorosa”
2.„Dziecku urodzonemu w Kalifornii dano imię od emoji «heart eyes» ”
3. „Przestępca tak głośno puścił bąka, że zdradził swoją kryjówkę”

W badaniu przeprowadzonym na grupie ponad 1500 osób przedstawiono uczestnikom aż sześć nagłówków podobnych do naszych przykładów, z których trzy były fałszywe, trzy zaś zgodne z prawdą. Chociaż około połowy respondentów uważało, że są „dość pewni” swojej zdolności do wykrycia fałszywego przekazu, tylko cztery procent uczestników zdołało poprawnie opisać wszystkie nagłówki. Być może więc ludzki mózg nie radzi sobie najlepiej z informacyjnym odsiewaniem ziarna od plew.

Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić – pisze w swojej książce holenderski psycholog społeczny Sander van der Linden.

Fałszywe informacje są jednym z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Każdy jest podatny na ich wpływ. Często są nastawione na wywoływanie polaryzacji społecznej, pojawiają się pod postacią teorii spiskowych, wpływają na nasze wybory polityczne, kształtują opinie na ważne, globalne zjawiska. Niczym wirusy zakażają umysły i namnażają się w zastraszającym tempie. Niby o tym wiemy, lecz i tak ulegamy ich zgubnemu wpływowi. Dlaczego tak się dzieje? I czy możemy temu zaradzić? W Fake news dr Sander van der Linden tłumaczy, jak oddzielać prawdę od fikcji i opierać się destrukcyjnym czynnikom wpływu społecznego, a co najważniejsze – radzi, jak za pomocą opracowanych przez jego zespół „szczepionek” uodpornić siebie i innych na atakującą nas zewsząd dezinformację.

 Opinie o książce:

Świetna książka, która znakomicie przedstawia wyzwania związane z przeciwdziałaniem wpływowi fałszywych informacji, ukazując naszą daleko idącą podatność na manipulacje i teorie spiskowe.- prof. sir David Spiegelhalter, autor The Art od Statistics

Wnikliwa i wyczerpująca analiza problemu objaśniająca, dlaczego nasze mózgi przyjmują fałszywe informacje, i podsuwająca sposoby obrony przed tą plagą współczesności.- Marianna Spring, BBC, specjalistka ds. dezinformacji i mediów społecznościowych

 Bardzo mnie cieszy, że wreszcie mamy tę książkę. Nie było dotąd niczego podobnego. - prof. Robert B. Cialdini, autor superbestselleru Wywieranie wpływu na ludzi

Kilka słów o autorze:

 Sander van der Linden, holenderski psycholog społeczny, kieruje Laboratorium Podejmowania Decyzji Społecznych na wydziale psychologii Uniwersytetu w Cambridge. Słynie z badań nad fałszywymi informacjami, dezinformacją, psychologią wpływu, negacją przekazu nauki i mechanizmami perswazji.

 


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się