Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake'ów?
Czy na pewno tak dobrze radzimy sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake’ów? Oto trzy nagłówki ze światowych mediów. Dwa z nich są fałszywe. Który jest prawdziwy?
1.„Putin wydał międzynarodowy nakaz aresztowania George’a Sorosa”
2.„Dziecku urodzonemu w Kalifornii dano imię od emoji «heart eyes» ”
3. „Przestępca tak głośno puścił bąka, że zdradził swoją kryjówkę”
W badaniu przeprowadzonym na grupie ponad 1500 osób przedstawiono uczestnikom aż sześć nagłówków podobnych do naszych przykładów, z których trzy były fałszywe, trzy zaś zgodne z prawdą. Chociaż około połowy respondentów uważało, że są „dość pewni” swojej zdolności do wykrycia fałszywego przekazu, tylko cztery procent uczestników zdołało poprawnie opisać wszystkie nagłówki. Być może więc ludzki mózg nie radzi sobie najlepiej z informacyjnym odsiewaniem ziarna od plew.
Jak dezinformacja infekuje umysły i jak się na nią uodpornić – pisze w swojej książce holenderski psycholog społeczny Sander van der Linden.
Fałszywe informacje są jednym z najpoważniejszych problemów naszych czasów. Każdy jest podatny na ich wpływ. Często są nastawione na wywoływanie polaryzacji społecznej, pojawiają się pod postacią teorii spiskowych, wpływają na nasze wybory polityczne, kształtują opinie na ważne, globalne zjawiska. Niczym wirusy zakażają umysły i namnażają się w zastraszającym tempie. Niby o tym wiemy, lecz i tak ulegamy ich zgubnemu wpływowi. Dlaczego tak się dzieje? I czy możemy temu zaradzić? W Fake news dr Sander van der Linden tłumaczy, jak oddzielać prawdę od fikcji i opierać się destrukcyjnym czynnikom wpływu społecznego, a co najważniejsze – radzi, jak za pomocą opracowanych przez jego zespół „szczepionek” uodpornić siebie i innych na atakującą nas zewsząd dezinformację.
Opinie o książce:
Świetna książka, która znakomicie przedstawia wyzwania związane z przeciwdziałaniem wpływowi fałszywych informacji, ukazując naszą daleko idącą podatność na manipulacje i teorie spiskowe.- prof. sir David Spiegelhalter, autor The Art od Statistics
Wnikliwa i wyczerpująca analiza problemu objaśniająca, dlaczego nasze mózgi przyjmują fałszywe informacje, i podsuwająca sposoby obrony przed tą plagą współczesności.- Marianna Spring, BBC, specjalistka ds. dezinformacji i mediów społecznościowych
Bardzo mnie cieszy, że wreszcie mamy tę książkę. Nie było dotąd niczego podobnego. - prof. Robert B. Cialdini, autor superbestselleru Wywieranie wpływu na ludzi
Kilka słów o autorze:
Sander van der Linden, holenderski psycholog społeczny, kieruje Laboratorium Podejmowania Decyzji Społecznych na wydziale psychologii Uniwersytetu w Cambridge. Słynie z badań nad fałszywymi informacjami, dezinformacją, psychologią wpływu, negacją przekazu nauki i mechanizmami perswazji.