Powstaje Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej
Rozpoczyna się rewitalizacja trzeciej i ostatniej części łódzkiego kompleksu EC1 Łódź. Będzie to siedziba Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, pierwszej i jedynej w swoim rodzaju instytucji zajmującej się komiksem, grami komputerowymi oraz wirtualną rzeczywistością.
Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska poinformowała, że pozwolenie na budowę Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej uprawomocniło się 20 marca 2018 r., dzięki czemu można rozpocząć prace budowlane.
- Podobnie jak w przypadku poprzednio realizowanych przez EC1 projektów, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej wykorzystuje fundusze unijne. Łącznie wydamy 21,7 mln zł, z tego aż 16 mln 260 tys. zł to wydatki kwalifikowalne. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie prawie 14 mln zł - wylicza prezydent Hanna Zdanowska.
Warto zaznaczyć, że opiekę merytoryczną nad projektem stworzenia Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej sprawują ludzie, którzy od 28 lat organizują w Łodzi Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier.
- Zakończenie robót budowlanych zaplanowana jest na 26 maja 2019 r. Otwarcie obiektu i udostępnienie go dla gości odbędzie się we wrześniu 2019 r. i będzie połączone z jubileuszową XXX edycją Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier, który odbędzie się w terminie 14-16 września 2019 roku - zapowiedział Adam Radoń, dyrektor festiwalu.
Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej to pierwsza w Polsce innowacyjna instytucja kultury, która będzie prowadzić działalność edukacyjną w zakresie sztuki komiksu i nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem narracji interaktywnej - w obszarze kultury cyfrowej silnie związanej z przemysłami kreatywnymi, takimi jak produkcja gier wideo i innymi projektami z obszaru mediów interaktywnych. Centrum ma pomóc w lepszym ich zrozumieniu oraz umożliwić szersze wykorzystanie osiągnięć twórców komiksu oraz światów interaktywnych.
Wśród celów, które stawia sobie zespół Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej, znajdują się także kształcenie kompetencji medialnych wśród odbiorców kultury w regionie, działania na rzecz rozwoju potencjału kultury oraz przemysłów kreatywnych.
W Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej znajdą się:
- strefa prezentacji światów interaktywnych, czyli ekspozycje stałe i czasowe oraz prezentacje warsztatów i innych aktywności podejmowanych w obszarach narracji interaktywnej,
- strefa nowych technologii pozwalająca odwiedzającym na wzięcie udziału w doświadczeniach z zakresu VR (wirtualnej rzeczywistości) oraz AR (rozszerzonej rzeczywistości),
- strefa retro, czyli stała, interaktywna ekspozycja prezentująca popularne gry i sprzęt z lat 80. XX wieku.
Pierwsze piętro funkcjonować będzie jako Game Lab, czyli strefa tworzenia gier, gdzie w skrócie przedstawiony zostanie proces powstawania gier, od koncepcji aż po produkcję, a sami odwiedzający będą mieli szansę sprawdzić się w roli twórców. Analitycznej formie warsztatów towarzyszyć będą także działania interaktywne, takie jak kreowanie wirtualnych postaci z wykorzystaniem technologii motion capture.
Będzie tu także stała wystawa ukazująca historię polskiego komiksu, od jego początku aż po współczesność, z uwzględnieniem najważniejszych dzieł, twórców i komiksowych postaci.
Oprócz wystawy stałej przez cały rok funkcjonować będą także wystawy czasowe, prezentujące osiągnięcia polskiego i światowego komiksu, a także przestrzenie warsztatowe, w których zarówno młodsi, jak i starsi odwiedzający będą mogli zapoznać się z praktyczną stroną powstawania komiksu.