Prezentacja wyników badań dotyczących kampanii „Mała książka – wielki człowiek”

Prezentacja wyników badań dotyczących kampanii „Mała książka – wielki człowiek”

Prezentacja wyników badań dotyczących kampanii „Mała książka – wielki człowiek”

Udostępnij

Gabriela Dul i Katarzyna Humeniuk z Instytutu Książki podczas konferencji z okazji pięciolecia kampanii „Mała książka – wielki człowiek”, która odbywa się w Bibliotece Narodowej, zaprezentowały wyniki pierwszych badań poświęconych naszej kampanii.

Gabriela Dul i Katarzyna Humeniuk przedstawiły badania jakościowe, ilościowe i ewaluacyjne, które dotyczą pierwszej Wyprawki Czytelniczej, czyli tej przeznaczonej dla noworodków i ich rodziców. Książkę otrzymaną w Wyprawce dla noworodka czytała osobiście zdecydowana większość badanych – 94%. Częściej były to kobiety, osoby powyżej 25 roku życia, o średnim lub wyższym wykształceniu oraz o stabilnej lub dobrej sytuacji materialnej. Przeważająca większość respondentów biorących udział w badaniu to kobiety, duża część z nich przyznawała, że pełni rolę przewodnika po świecie literatury: czyta dziecku, wyszukuje pozycje, które mogą je zainteresować, książki które mogą dziecku pomóc, wspierać jego rozwój, zachęca do czytania i odwiedza bibliotekę. Spora grupa jednak mocno podkreślała rolę męża. Co ciekawe, mężczyźni czytają dzieciom, nawet jeśli nie podejmują systematycznie własnej lektury.

Kontakt z książką następował w przypadku większości badanych w pierwszych sześciu miesiącach życia dziecka. Badani, których hobby to czytanie, częściej zapoznawali w tym okresie dziecko z lekturą (67%). Dla niemal 2/3 badanych książka była inspiracją do zgłębiania innych tekstów. Osoby z wyższym wyksztalceniem istotnie częściej wskazywały odpowiedź nie – być może w ich przypadku dodatkowa zachęta do czytania dzieciom nie była konieczna. W przypadku co trzeciej badanej osoby biblioteczka dziecięca nie przekracza 10 książek, ale u 50% respondentów biblioteczka liczyła 20 i więcej tytułów. Radość i zainteresowanie to emocje, które niemal wszyscy badani zaobserwowali u swoich dzieci podczas lektury.

Broszura informacyjna, która znajdowała się w wyprawce niemowlęcej, osobiście czytana była przez ponad 71%. Częściej sięgały po nią kobiety, osoby z wykształceniem średnim lub wyższym oraz w stabilnej i dobrej sytuacji materialnej. W każdym badanym aspekcie większość badanych stwierdziła pozytywny wpływ broszury.

Ponad 80% badanych pozytywnie ocenia akcję „Mała książka – wielki człowiek”. Blisko 9 na 10 respondentów uważa, że jest ona potrzebna, ponad 70% badanych deklaruje, że dzięki naszej kampanii wzrosła ich świadomość na temat korzyści wynikających z czytania, a 68% badanych twierdzi, że dzięki akcji czytanie stało się dla nich bardziej atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu.


Komentarze

Komentując naszą treść zgadzasz się z postanowieniami naszego regulaminu.
captcha

Poinformuj Redakcję

Jeżeli w Twojej okolicy wydarzyło się coś ciekawego, o czym powinniśmy poinformować czytelników, napisz do nas.

Twoich danych osobowych nie udostępniamy nikomu, potrzebujemy ich jedynie do weryfikacji podanej informacji. Możemy do Ciebie zadzwonić, lub napisać Ci e-maila, aby np. zapytać o konkretne szczegóły Twojej informacji.

Twoje Imię, nazwisko, e-mail jako przesyłającego informację opublikujemy wyłacznie za Twoją zgodą.

Zaloguj się


Zarejestruj się

Rejestrując się lub logując się do Portalu Księgarskiego wyrżasz zgodę na postanowienia naszego regulaminu.

Zarejestruj się

Wyloguj się